Kauczuk w produkcji opon

Kauczuk w produkcji opon Niedawne targi RubPlast w Sosnowcu były poświęcone nie tylko branży tworzyw sztucznych, ale i powiązanemu z nią sektorowi gumy. Ważną częścią tej branży jest przemysł oponiarski.

Jeszcze w 2007 r. wydawało się przed polskim rynkiem oponiarskim same tłuste lata. Jednak kryzys przystopował te nadzieje. Teraz przed branżą trudny okres wychodzenia z dołka. Już się on zresztą zaczął, bo zdaniem specjalistów europejski rynek opon najgorsze ma za sobą. Choć sprzedaż opon do aut osobowych, dostawczych i z napędem na cztery koła za osiem miesięcy 2009 r. zmniejszyła się o 10 proc. i wyniosła 140 mln sztuk, a w przypadku ogumienia do ciężarówek rynek skurczył się o ponad jedną czwartą, to wyniki sprzedażowe z ostatnich miesięcy pokazują, że spadki zostały wyhamowane. Najgorzej sytuacja wygląda w krajach Europy Wschodniej, głównie w Rosji, gdzie sprzedaż ogumienia zmniejszyła się o blisko połowę. Najlepiej z kryzysem radzą sobie dystrybutorzy właśnie w naszym kraju. Oceny analityków pokazują, że w tym roku w Polsce sprzeda się około 9,35 mln opon do aut osobowych i dostawczych, podczas gdy rok wcześniej 9,76 mln. Tegoroczna sprzedaż opon do samochodów ciężarowych spadnie o 5 proc.

Kauczuk: produkcja opon

Co dokładnie wykorzystuje się przy produkcji opon?

Przy ich tworzeniu sięga się po wiele komponentów, w skład których wchodzą różne rodzaje kauczuków, tkaniny kordowe, sadze, druty stalowe oraz substancje olejowe.
Cały proces zaczyna się od wymieszania kauczuków ze specjalnymi olejami, sadzą, przeciwutleniaczami, przyspieszaczami i innymi dodatkami. Odpowiedni dobór składników decyduje o właściwościach otrzymanego produktu. Proces mieszania składników odbywa się - w zależności od rodzaju produktu - wieloetapowo w komorach zamkniętych z różnymi typami rotorów. Otrzymany produkt nosi nazwę mieszanki gumowej, która służy do produkcji elementów opony surowej. Kolejnym etapem produkcji jest przygotowanie elementów składowych opony surowej takich jak: osnowa, „drutówka", opasanie, czoło bieżnika, boki, wykładzina wewnętrzna, ekran, wypełniacz.

Elementy takie jak bieżnik, boki czy wypełniacz otrzymywane są z odpowiednich rodzajów mieszanek gumowych w procesie wytłaczania, gdzie poprzez odpowiedni zarys szablonu oraz ciśnienie i temperaturę nadaje się kształt elementowi surowemu. Pozostałe elementy gumowe, tj. wypełniacz, wykładzina wewnętrzna, paski gumowe produkuje się w liniach kalandrów, przepuszczając podgrzaną mieszankę gumową poprzez układ walców z naniesionym kształtem produkowanego elementu. Otrzymane elementy gumowe nawija się na szpule lub przycina na odpowiedni wymiar i przesyła się do dalszego etapu produkcji.

Czytaj więcej:
Opony 51

Reportaże

Forum