Poliamidy i włókna szklane w nowym zastosowaniu

Poliamidy i włókna szklane… Ciekawy przykład wspólnego zastosowania tworzywa Akulon produkcji koncernu DSM i włókien szklanych. Obszar zastosowania to branża motoryzacyjna.

Tworzywo Akulon i włókna szklane posłużyły do produkcji wysokociśnieniowe zbiorników do samochodów z napędem CNG. Dzięki unikalnemu połączeniu wewnętrznego wkładu wykonanego z tworzywa Akulon Fuel Lock i włókien szklanych o doskonałej charakterystyce mechanicznej i wysokiej wytrzymałości, szwedzka firma Gastank była w stanie wyprodukowano zbiorniki CNG charakteryzujące się całkowitą nieprzepuszczalnością.

Poliamidowe tworzywo Akulon Fuel Lock, opracowane na bazie tworzywa Akulon PA6, zapewnia niższą emisję parowania ze zbiorników paliwa o ponad 99 proc. Zarówno w przypadku formowania wtryskowego, jak i z rozdmuchiwaniem, ten trwały materiał ułatwia produkcję elementów cienkościennych.

Połączenie tworzywa Akulon Fuel Lock i włókien szklanych HiPer-tex umożliwiło optymalizację wskaźnika korzyści i kosztów. Włókna HiPer-tex wypełniają lukę między ciężką stalą i bardzo drogimi kompozytami z włókien węglowych, ponieważ w opłacalny sposób zapewniają bardzo szeroki zakres właściwości, natomiast opracowane ostatnio ekonomiczne tworzywo Akulon Fuel Lock zapewnia znaczną redukcję utraty gazu na skutek parowania.


Inżynierowie odpowiedzialni za projekt uznali, że unikalna formuła włókien szklanych HiPer-tex zapewnia doskonałe właściwości kompozytów w takich zastosowaniach jak śmigła wiatraków, pancerze balistyczne, wysokociśnieniowe zbiorniki i przewody przy zachowaniu kosztów na poziomie ekonomicznym.

Z kolei tworzywo Akulon Fuel Lock charakteryzuje się nie tylko współczynnikiem przenikania co najmniej 150 razy niższym, niż polietylen o wysokiej gęstości, ale również znacznie ograniczonym pełzaniem w ekstremalnych temperaturach, które występują w szyjce zbiornika paliwa, dzięki odporności termicznej wyższej o 50 st. C w porównaniu z HDPE. Ponadto, wyższa odporność termiczna umożliwia skrócenie czasu utwardzania materiału kompozytowego.

W układy paliwowe CNG wyposażonych jest rocznie ok. 2 mln samochodów, przy czym w jednym pojeździe możliwy jest montaż do czterech zbiorników. Niektórzy producenci nowych samochodów oferują CNG jako opcję, jednakże obecnie powszechne jest doposażenie pojazdów w instalację CNG, a przewidywany wzrost użycia CNG wynosi 18 proc. rocznie.
brak
 

Termoplastyczne tworzywa konstrukcyjne: poliamidy Stanyl® i Stanyl ForTii® , poliamidy Akulon® i Novamid®, poliamid EcoPaxx, poliestry Arnitel®, Arnite®, PPS Xytron

Polska

Reportaże

Forum