Wygląd opakowań zmienia się co kilka tygodni

Wygląd opakowań zmienia się… Jeszcze w latach 90. większość opakowań nie zmieniała się nawet przez siedem lat. Dziś średnia długość życia opakowania spadła do około dwóch lat. Dla przykładu Pepsi w ciągu ostatniego stulecia zmieniło wygląd swojej puszki zaledwie 10 razy. Tymczasem tylko w tym roku producenci zmieniają projekty opakowań co kilka tygodni.

O nowych trendach w branży opakowaniowej informuje The New York Times i Gazeta Wyborcza. Podają przykład opakowań chusteczek Kleenex, które zawsze były prostokątne lub kwadratowe. Po 40 latach przywiązania do kanciastych pudełek firma zaczęła sprzedawać chusteczki w opakowaniach owalnych.

Podobnie jest z butelkami Coors Light. W tej chwili mają one etykietki zmieniające kolor na niebieski, jeżeli piwo jest odpowiednio schłodzone. Natomiast butelki mydła w płynie Henry the Hippo firmy Huggies mają żaróweczkę migającą przez 20 sekund. Pokazuje ona dzieciom jak długo powinny myć ręce.

Firmy produkujące dobra konsumpcyjne, które do tej pory postrzegały opakowania, przede wszystkim jako metodę dostarczenia produktu do sklepu, teraz zaczęły używać opakowań jako małych trójwymiarowych reklam. Mają one zwrócić uwagę kupującego.

butelka szamponu Henry the HippoTa zmiana wymuszona została głównie przez internet i setki dostępnych kanałów telewizyjnych, co oznacza, że fachowcy od marketingu nie mają już pewności, że ich reklama trafiła do odbiorców. Dlatego też używają butelek, puszek, pudełek i plastikowych opakowań jako narzędzi marketingu. Celem jest zwiększenie sprzedaży poprzez przyciągnięcie wzroku potencjalnych kupujących. Ci bowiem często podejmują decyzje o zakupach w ostatniej chwili.

- Media są dziś tak podzielone, że nie możemy dotrzeć do odbiorców. Nie możemy zmusić ich żeby usiedli przed telewizorem i wysłuchali naszych argumentów - mówi Jerry Kathman, dyrektor generalny LPK, agencji reklamowej z Cincinnati - Opakowanie może takie argumenty przekazać - dodaje.

Jeszcze w latach 90. większość opakowań nie zmieniała się nawet przez siedem lat. Dziś dyrektorzy od marketingu zgodnie twierdzą, że permanentnie planują zmiany ich projektów. Średnia długość życia opakowania spadła do około dwóch lat.

Klienci przyzwyczaili się do szukania małych wizualnych akcentów, które przyciągnęłyby ich uwagę na półkach w supermarketach. W ten sposób design stał się jednym z głównych narzędzi marketingowych. Na przykład sklepy specjalistyczne nauczyły się wykorzystywać takie akcenty jako kluczowe elementy w swoich kampaniach reklamowych. Jednakowość niesie ze sobą ryzyko, że produkt zniknie w tle.

- Konsumenci szukają nowości - mówi Kimberly Drosos, dyrektor do spraw rozwoju opakowań w Unilever North America, które niedawno zmieniło kształt swoich butelek szamponu Suave. Zmiana nastąpiła po raz pierwszy od 25 lat. Teraz firma sprzedaje, dostępny również w Polsce, żel pod prysznic Axe w butelkach w kształcie komputerowego joysticka.

Czytaj więcej:
Rynek 1086

Reportaże

Forum