Wtrysk polipropylenu
Wtryskiwanie

6 wrz 2017, 17:36 Agsia93

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?

8 wrz 2017, 7:07 Meaverick

Agsia93 #(on) napisał:

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?


Grupa polietylenu jest bardziej płynna do wtrysku, polipropylen jest twardszym tworzywem ale w opisie zasugerowałeś sobie sam odp :( A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy) 0,08 mm max 0,30 mm zacznijcie od najmniejszej wartości.Najlepiej to zdiagnozować np karteczką papieru (oderwanym rogiem) przyklej na ślinę w najwyższym punkcie formy. Efekt zobaczysz sam.

Pozdrawiam

12 wrz 2017, 21:27 Ksawerek7

Meaverick #(on) napisał:
Agsia93 #(on) napisał:

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?


Grupa polietylenu jest bardziej płynna do wtrysku, polipropylen jest twardszym tworzywem ale w opisie zasugerowałeś sobie sam odp :( A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy) 0,08 mm max 0,30 mm zacznijcie od najmniejszej wartości.Najlepiej to zdiagnozować np karteczką papieru (oderwanym rogiem) przyklej na ślinę w najwyższym punkcie formy. Efekt zobaczysz sam.

Pozdrawiam


1.Sprawdź MFI lub MFR w specyfikacji twojego PE i PE, porównaj, płynięcie powinno być podobne. 2. Odpowietrzenie też może być jak opisał kolega.3Może zamiast wolniej to szybciej dopuki nie przypala.4.Jeśli masz taką możliwość to zrób prubę niedolewów i będziesz widział w którym etapie zamyka powietrze.5 Zmień przełączenie na sam koniec wypełnienia. Napisz czy coś z tego pomogło lub wyjaśniło.

Radsuł

14 wrz 2017, 11:44 Dapmar

Ksawerek7 #(on) napisał:
Meaverick #(on) napisał:
Agsia93 #(on) napisał:

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?


Grupa polietylenu jest bardziej płynna do wtrysku, polipropylen jest twardszym tworzywem ale w opisie zasugerowałeś sobie sam odp :( A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy) 0,08 mm max 0,30 mm zacznijcie od najmniejszej wartości.Najlepiej to zdiagnozować np karteczką papieru (oderwanym rogiem) przyklej na ślinę w najwyższym punkcie formy. Efekt zobaczysz sam.

Pozdrawiam


1.Sprawdź MFI lub MFR w specyfikacji twojego PE i PE, porównaj, płynięcie powinno być podobne. 2. Odpowietrzenie też może być jak opisał kolega.3Może zamiast wolniej to szybciej dopuki nie przypala.4.Jeśli masz taką możliwość to zrób prubę niedolewów i będziesz widział w którym etapie zamyka powietrze.5 Zmień przełączenie na sam koniec wypełnienia. Napisz czy coś z tego pomogło lub wyjaśniło.


Weź pod uwagę, że MFR dla PP jest mierzony w wyższej temperaturze (230) niż HDPE (190).

Temperatury przetwórstwa są również wyższe dla PP .

I jeszcze pytanie czy wtryskujesz homo czy kopolimer?

17 wrz 2017, 22:03 Hornblower

Agsia93 #(on) napisał:

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?


"Pusta przestrzeń" w wyprasce. Rozumiem, że chodzi o jamy skurczowe w środku wypraski. Popraw mnie jeśli się mylę. Przerzuciliście się na materiał który gorzej płynie, przez co macie problem z optymalnym upakowaniem materiału w formie. Czyli szybki wtrysk (jak tylko to możliwe) i odpowiedni czas/ciśnienie docisku (najlepiej wykonać test zamarzania przewężki).     

Skoro produkujecie wypraski grubościenne, musicie sobie zdawać sprawę że  jamy skurczowe są normalnym zjawiskiem - gorzej jeżeli mają one wpływ na mechaniczne właściwości detalu  lub powodują sporej wielkości zapad/wciąg na powierzchni wypraski.


18 wrz 2017, 13:57 Beeveer

Hornblower #(on) napisał:
Agsia93 #(on) napisał:

Cześć, czy ktoś z Was produkował kiedyś wyroby grubościenne z polipropylenu? Pracuję w firmie, w której produkcja opiera się na wykorzystywaniu polietylenu (PE-HD), jednak teraz chcielibyśmy poszerzyć naszą ofertę. W trakcie procesu wtrysku napotkaliśmy jednak problemy- w wyrobach z polipropylenu pojawiają się duże puste przestrzenie oraz jamy, czego wcześniej nie odnotowaliśmy w przypadku polietylenu. Próbowaliśmy wyeliminować ten problem poprzez zmianę parametrów wtrysku (zwolnienie jego szybkości, zwiększenie ciśnienia i czasu docisku, zmiana temp. formy) jednak nic nie przyniosło pożądanych efektów. Czy moglibyśmy jeszcze w jakiś inny sposób pozbyć się tych pustych przestrzeni? A może PP wymaga większego odpowietrzenia formy?


"Pusta przestrzeń" w wyprasce. Rozumiem, że chodzi o jamy skurczowe w środku wypraski. Popraw mnie jeśli się mylę. Przerzuciliście się na materiał który gorzej płynie, przez co macie problem z optymalnym upakowaniem materiału w formie. Czyli szybki wtrysk (jak tylko to możliwe) i odpowiedni czas/ciśnienie docisku (najlepiej wykonać test zamarzania przewężki).     

Skoro produkujecie wypraski grubościenne, musicie sobie zdawać sprawę że  jamy skurczowe są normalnym zjawiskiem - gorzej jeżeli mają one wpływ na mechaniczne właściwości detalu  lub powodują sporej wielkości zapad/wciąg na powierzchni wypraski.



1.Jeśli wygląd powierzchni nie jest  ważny - spróbuj dodać spieniacza (tylko pamiętaj że to wtryskuje sie zupełnie inaczej  niż normalne tworzywo.

2. Jeśli jest możliwe - spróbujcie przenieść punkty wtrysku w najgrubsze obszary wypraski lub w pobliże jam skurczowych. 

19 wrz 2017, 12:40 Jachok

Jeśli komuś przeszkadzają bąble wewnątrz to raczej nie zastosuje spieniacza. Przeniesienie punktu wtrysku to też pomysł jak taki żeby zrobić sobie nową formę. Przechodząc z HDPE na PP jest dużo latwiej. Na HDPE wciagi przeważnie robią się od zewnątrz do środka detalu lub otwarte jamy skurczowe a na PP to częściej jamy się tworzą nie otwarte i bez widocznego zapasu z zewnątrz. 



Odpowiedz Nowy temat