Drukuj

Nowe rozwiązania w sektorze tworzyw usprawniają samochody

Nowe rozwiązania w sektorze tworzyw usprawniają samochody
Motoryzacyjni producenci pracują nad udoskonaleniami w wytwarzanych przez siebie samochodach. Spora część ich zabiegów idzie w kierunku opracowania nowych rozwiązań z wykorzystaniem tworzyw sztucznych. Przykładem takiego działania są próby stworzenia nowego typu kompozytu łączącego polipropylen z włóknem konopowym.

Przygotowania tego typu kompozytu podjęli się już specjaliści z koncernu Peugeot Citroen. Firma od ponad dwóch lat opracowuje nad stworzeniem kompozytu. Jeśli uda się sfinalizować sprawę, wówczas powstanie materiał cechujący się mniejszą o 6-10 proc. masą w porównaniu do kompozytów wzmocnionych włóknami szklanymi. To zaś pozwoli oczywiście obniżyć masę końcową pojazdów Citroena, co przyniesie kolejne oszczędności.

W tej chwili w ocenie przedstawicieli Peugeot koszt wytworzenia nowego typu kompozytu został określony jako „nie do końca konkurencyjny” w stosunku do tradycyjnego materiału. Ważną właściwością na jaką zwracają uwagę producenci kompozytu jest jego sztywność. Plany są takie by była ona o ok. 20 proc. wyższa nim ma to miejsce w odniesieniu do aktualnie spotykanych kompozytów. Poprawy wymaga także odporność materiału z włóknami konopowymi na uderzenia oraz jego odporność na oddziaływanie promieni - zmniejszenie palności tworzywa).

Nowe rozwiązania w sektorze tworzyw usprawniają samochody

Zaletą jaką ma przynieść opracowanie kompozytów łączących polipropylen z włóknem konopowym ma być eliminacja emisji zapachów przy elementach instalowanych w kabinie samochodu. Redukcję emisji zapachu zapewnić ma specjalny proces moczenia włókien.

W zakresie podniesienia odporności materiału na uderzenia trwają też próby stosowania dodatku w postaci bezwodnika maleinowego jako czynnika sprzęgającego. Firma chce też doprowadzić do podniesienia lepkości kompozytu, tak aby ułatwić proces wtryskiwania elementów wielkogabarytowych z tych materiałów. Warto wiedzieć, że kompozytu polipropylen i włókno konopowe wytwarzane są m.in. ekrany wygłuszające dla silników.

Bardzo podobny projekt realizuje inny wytwórca elementów samochodowych - firma Treves. Dąży ona do zastąpienia w kompozytach tworzywowych włókien szklanych włóknami naturalnymi.

Jeszcze jedna firma samochodowa Faurecia pracuje nad uzyskaniem tworzywa całkowicie naturalnego. Taki biomateriał składałby się z tzw. matrycy tworzywowej w postaci kwasu PLA oraz z włókien naturalnych. Prace mają doprowadzić do otrzymania kompozytu alternatywnego dla tworzyw pochodzenia petrochemicznego.