Drukuj

Szansa dla piwa w plastikowych opakowaniach

Piwo w plastikowych butelkach? Choć brzmi to zaskakująco, to z badań marketingowych przeprowadzonych przez amerykańskich speców od promocji opakowań wynika, że konsumenci są gotowi przystać na takie rozwiązanie.

Butelki do piwa z tworzywa sztucznego pojawiają się już w wielu krajach. Przykładowo produkuje je Rexam m. in. dla duńskich browarów. W Polsce część mniejszych graczy na rynku piwowarskim także korzysta z plastikowych butelek. Frankfurcki Oderland Brauerei zainwestował kilkaset tysięcy euro w rozbudowie linii produkcyjnej i chce sprzedawać Polakom piwo w tego rodzaju opakowaniach.

Wprawdzie w tej chwili udział plastikowych butelek w ogólnej sprzedaży piwa w Polsce jest znikomy i wynosi ok. 1,5 proc., to jednak badania socjologiczne pokazują, że wpływ na to ma głównie przyzwyczajenie do puszek i szklanych butelek. Rynek europejski jest już dla PET bardziej przyjazny. Na Zachodzie 10 proc. piwa rozlewa sprzedawane jest w plastiku. Na rynku rosyjskim i ukraińskim piwo w opakowaniach PET ma udział ok. 70 proc.

Rodzime browary analizują wyniki badań amerykańskich fachowców od marketingu. Ci zapytali konsumentów o to, czy piwo w plastikowych butelkach byłoby dla nich atrakcyjne. Ich odpowiedzi nie były więc zaskakujące, bo nie widzieli butelki.

Tylko 11 proc. uznało, że kupiliby piwo sprzedawane w plastiku. Dalszych 29 proc. przyznało, że jest bardzo lub raczej prawdopodobne, że zdecydowaliby się na takie piwo. Aż 52 proc. orzekło kategorycznie, że jest zupełnie nieprawdopodobne, że kupiliby piwo w takim opakowaniu. Przede wszystkim obawiali się o smak i zapach napoju. Dodatkowo, 14 proc. uznało ten pomysł za niedorzeczny.

Kiedy jednak badanie zmodyfikowano, rezultaty było zgoła odmienne. Respondentom pozwolono zobaczyć i dotknąć plastikową butelkę, a następnie wypić z niej piwo. Co się okazało? Konsumenci pozytywnie ocenili butelkę. Przyznali jej osiem punktów w skali 10 punktowej.

Twierdzili, że plastikowy pojemnik wygląda jak szklany i jest odporny na rozbicie, tak jak puszki. Jego zaletą jest też niska waga, odporność na stłuczenie.

40 proc. oceniło, że piwo w plastiku przerosło ich oczekiwania, a ponad połowa była zdania, że plastikowe opakowanie spełniło ich oczekiwania. Ponad 80 proc. oceniło je (po wypróbowaniu produktu) jako znakomite lub bardzo dobre.

Podsumowując badanie jego twórcy przyznali, że marketing piwa w plastikowych butelkach już się rozpoczął i będzie przybierał na sile.