Zrównoważony rozwój i transformacja cyfrowa kształtują przyszłość produkcji

Zrównoważony rozwój i transformacja…

Branża produkcyjna stoi w obliczu transformacji i zmaga się z nowymi zagrożeniami - nadmiernymi kosztami energii i zasobów pierwotnych, problemami z łańcuchem dostaw, inflacją i zwiększonymi kosztami finansowymi. Jednocześnie dwa megatrendy - cyfryzacja i zrównoważony rozwój, stale przekształcają krajobraz biznesowy producentów. W efekcie wiele małych i średnich firm produkcyjnych stanie przed koniecznością wdrożenia nowych modeli biznesowych i warunków produkcji.

Zrównoważony rozwój jako siła napędowa biznesu

Wiele osób nadal myśli o zrównoważonym rozwoju przede wszystkim w kategoriach środowiskowych. Termin ten ma jednak dużo szersze znaczenie. Dzisiejsze firmy powinny być zrównoważone pod względem środowiskowym, społecznym i ekonomicznym. Oznacza to, że firma może przynosić zyski w dynamicznym, zmieniającym się świecie i przetrwać w dłuższej perspektywie. Zrównoważony rozwój oznacza znacznie więcej niż tylko zgodność z regulacjami. Według badania przeprowadzonego przez Capgemini, 79% konsumentów zmienia preferencje zakupowe w oparciu o odpowiedzialność społeczną, inkluzywność lub wpływ ich zakupów na środowisko. W związku z tym firmy zdają sobie sprawę, że zrównoważony rozwój jest jednym z kluczowych czynników biznesowych.

Budowanie odporności biznesowej

Ostatnie lata pokazały, że nie możemy brać niczego za pewnik. Pandemia COVID zakłóciła funkcjonowanie łańcuchów dostaw i zmusiła nas do przyjęcia nowych sposobów pracy. Wojna w Ukrainie nadeszła niespodziewanie w momencie, gdy pandemia dobiegała końca. Obecne obawy skupiają się wokół inflacji, cyberbezpieczeństwa, kryzysów żywnościowych i zagrożenia zmianami klimatu. W tych niepewnych czasach ludzie i firmy szukają sposobów na zminimalizowanie ryzyka i znalezienie długoterminowej stabilności. W przypadku produkcji oznacza to budowanie zrównoważonych przedsiębiorstw, które mogą wytrzymać gwałtowne zmiany i zapewnić bezpieczeństwo danych i infrastruktury cyfrowej. Cyfryzacja i zwiększony wgląd w cały łańcuch dostaw umożliwiają szybką reakcję w przypadku wystąpienia potencjalnych zakłóceń.

Fabryki 4.0

Zaawansowane technologie i narzędzia cyfrowe nieustannie kreują nowe możliwości i sprawiają, że procesy produkcyjne stają się bardziej wydajne. IoT i czujniki pomagają generować nowe dane, które pozwalają na pomiary w czasie rzeczywistym. W przypadku produkcji cyfryzacja może potencjalnie przekształcić modele biznesowe i odblokować nowe możliwości, pozwalające na lepszą obsługę klientów, optymalizację istniejących procesów, oszczędności kosztów oraz inteligentne zarządzanie ryzykiem.

Zanim jednak fabryki w Polsce będą mogły w pełni skorzystać z efektów poprawy jakości i innych potencjalnych korzyści płynących z wykorzystania nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, IIoT i inne, muszą zmierzyć się z szeregiem istotnych wyzwań. Jednym z nich jest dostarczenie procesom odpowiedniego paliwa w postaci istotnych danych. Zazwyczaj wymaga to likwidacji silosów funkcjonujących w przedsiębiorstwie, w tym silosów danych, analityki i narzędzi analitycznych.

Dzięki odpowiedniej dyscyplinie i technologii wyzwania te można pokonać. Cyfrowe platformy biznesowe, takie jak platforma 3DExperience firmy Dassault Systèmes, otwierają możliwości współpracy między organizacjami i maksymalizują korzyści płynące z nowych technologii. Pozwalają ocenić wewnętrzne kompetencje i zewnętrzne potrzeby w każdym obszarze oraz stworzyć środowisko biznesowe, które zaangażuje klientów i podwykonawców jako pełnoprawnych partnerów w procesie tworzenia wartości.

Danpla_pack
Danpla_pack

Wysłany: 2024-04-17 00:10:00

Ważnym elementem zrównoważonego rozwoju w firmach produkcyjnych jest np. zastosowanie zamkniętych obiegów opakowań transportowych wielokrotnego użytku. Np. wdrożenie lekkich, wytrzymałych i ekonomicznych opakowań z płyt polipropylenowych PP, zamiast jednorazowych kartonów czy drogich opakowań z tworzyw. Rozwiązania opakowaniowe z tzw. kartonplastu są też dobrą alternatywą wielokrotnego wykorzystania w obiegu B2C. Warto czynić starania do skutecznego wdrażania tych rozwiązań.