Lanxess inwestuje w nową linię do produkcji tworzyw specjalistycznych

Lanxess inwestuje w nową linię… Niemiecka spółka Lanxess poinformowała o planach rozwoju zakładów produkujących kompoundy zlokalizowanych w miejscowości Gastonia (Karolina Północna, USA). Budowa drugiej linii produkcyjnej pochłonie ok. 15 mln dol. i pozwoli na podwojenie mocy do poziomu 40 tys. ton rocznie. Rozpoczęcie inwestycji planowane jest na drugą połowę br. Zgodnie z harmonogramem produkcja miałaby się rozpocząć na początku 2016 roku.

W fabryce w Gastonii wytwarzane są tworzywa specjalistyczne: poliamidy Durethan oraz politereftalan butylenu Pocan. Są one wykorzystywane zwłaszcza w branży motoryzacyjnej do produkcji lekkich komponentów zastępujących dotychczas stosowane elementy metalowe.

- Stany Zjednoczone to największy światowy rynek dla zaawansowanych polimerów, a branża motoryzacyjna odgrywa tu kluczową rolę - powiedział Flemming B. Bjoernslev z firmy Lanxess. - Sprzedaż w branży samochodowej jest na najwyższym poziomie od blisko dziesięciu lat, a poprzez budowę nowej linii chcemy podkreślić naszą obecność w tym procesie.

Lanxess posiada spore doświadczenie w produkcji hybrydowych elementów złożonych z tworzyw sztucznych i metalu, jest także obecny w branży kompozytów - są to materiały szeroko stosowane przez inżynierów w celu zredukowania masy aut. Zastosowanie odpowiednich materiałów pozwala na ograniczenie wagi samochodu od 10 do 50 proc., dlatego też zapotrzebowanie na wysokiej klasy tworzywa specjalistyczne coraz bardziej się umacnia. Według szacunków w USA będzie ono rosło do 2020 roku w tempie 7 proc. rocznie. Tym bardziej, że amerykańscy producenci aut muszą sprostać coraz wyższym wymaganiom w zakresie efektywności aut - wg standardu CAFE do 2025 roku jeden galon paliwa będzie musiał wystarczyć na przejechanie 54,5 mili (3,78 l na 87,2 km, co się równa spalaniu na poziomie 4,33 l na 100 km).

Współcześnie w ponad 80 modelach aut można znaleźć hybrydowe, tworzywowo-metalowe przody. Tworzywa Durethan i Pocan stosowane są także w wielu innych elementach samochodów, jak np. miski olejowe, rury układu chłodniczego, uchwyty akumulatorów czy pedały.

Inwestycja w USA ma nie tylko umocnić obecność spółki na rynku specjalistycznych polimerów, lecz także ma poprawić całościową równowagę firmy w segmencie poliamidów poprzez zużycie kaprolaktamu na użytek własny.

Warto tu wspomnieć o uruchomionych w lipcu br. zakładach polimeryzacji w belgijskiej Antwerpii. Roczna zdolność produkcyjna fabryki wynosi 90 tys. ton specjalistycznych tworzyw. Także w ostatnim czasie Lanxess uruchomił zakłady wytwarzające tego typu tworzywa w brazylijskim Porto Feliz. Pozostałe fabryki produkujące compoundy znajdują się w Niemczech (Domragen), Chinach (Wuxi) oraz w Indiach (Jhagadia).

Dział produkujący tworzywa specjalistyczne (HPM) firmy Lanxess wchodzi w skład segmentu polimerowego, który w 2013 roku wygenerował przychody w wysokości 4,5 mld euro. W dziale HPM spółka zatrudnia ok. 1500 osób w fabrykach w Antwerpii (Belgia), Krefeld-Uerdingen, Hamm-Uentrop, Brilon (Niemcy), Wuxi (Chiny), Jhagadia (Indie), Gastonii (USA) oraz Porto Feliz (Brazylia).

Czytaj więcej:

LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.

Polska