Lanxess podwoił produkcję tworzyw o wysokich właściwościach w USA

Lanxess podwoił produkcję… Firma Lanxess uruchomiła drugą linię produkcyjną tworzyw sztucznych o wysokich właściwościach w swoim zakładzie w Gastonii w Karolinie Północnej. Inwestycja o wartości blisko 15 mln dol. podwaja moce produkcyjne zakładu, z 20 do 40 tys. ton rocznie.

W zakładzie następuje mieszanie i rafinacja poliamidu (PA) i politereftalanu butylowego (PBT), wzbogacanych o specjalistyczne dodatki i włókno szklane, z których powstają produkty o dużej trwałości - Durethan i Pocan. Znajdują one zastosowanie przede wszystkim w branży motoryzacyjnej do produkcji lekkich komponentów, którymi zastępuje się metalowe części pojazdów. W ten sposób obniża się zużycie paliwa i emisję zanieczyszczeń.

- Ta inwestycja podkreśla naszą koncentrację na mieszaninach o wysokich właściwościach oraz naszą strategię, która zakłada przejście w kierunku rynków o wyższej wartości dodanej - mówi Hubert Fink, członek zarządu koncernu Lanxess AG. - Rozbudowa mocy produkcyjnych w Gastonii dowodzi również naszego zaangażowania w Ameryce Północnej, którą uważamy za region o znacznym potencjale wzrostu.

Lanxess planuje w najbliższych latach zainwestować dalsze 50-100 mln euro w organiczny wzrost w sektorze tworzyw sztucznych o wysokich właściwościach.

- Dzięki tym inwestycjom w większym stopniu zbilansujemy wykorzystanie mocy produkcyjnych w łańcuchu wartości poliamidów, wspomagając globalizację naszej działalności w zakresie technicznych tworzyw sztucznych - mówi Michael Zobel, dyrektor jednostki High Performance Materials koncernu.

Lanxess oczekuje, że wzrost światowego zapotrzebowania na techniczne tworzywa sztuczne stosowane w branży motoryzacyjnej w latach 2015-2020 wynosić będzie 7 proc. rocznie. Stanie się tak za sprawą rosnącej produkcji coraz oszczędniejszych pojazdów. W USA producenci samochodów muszą przestrzegać rządowych regulacji CAFE określających maksymalną wielkość przeciętnego spalania paliwa. Do 2025 r. przeciętne spalanie w ramach floty powinno spaść do 5,18 l na 100 km, podczas gdy w 2016 r. wynosi 8,28 l na 100 km.

- Amerykańska branża motoryzacyjna utrzymuje silną pozycję, a popyt na techniczne tworzywa sztuczne wykorzystywane w samochodach rośnie - mówi Antonis Papadourakis, prezes i dyrektor generalny Lanxess Corporation. - Rozbudowa mocy produkcyjnych pozwala nam odpowiedzieć na ten wzrost i pozostać niezawodnym dostawcą dla naszych północnoamerykańskich klientów.

Lanxess jest światowym liderem w zakresie technologii hybrydyzacji metali i tworzyw sztucznych oraz technologii kompozytowej, pozwalających konstruktorom na efektywne ograniczanie masy pojazdów. Zależnie od rodzaju zastosowanego komponentu masa części wykonanej z tworzywa sztucznego o wysokich właściwościach może być o 10 proc., a nawet o 50 proc. niższa od masy jej metalowego odpowiednika. Tworzywa sztuczne produkowane przez Lanxess znajdują zastosowanie m.in. w silnikach, jako elementy drzwi, maskownice, pedały czy elementy wnętrza. Innym obszarem zastosowań są branże elektryczna i elektroniczna.

Jednostka High Performance Materials ma silną pozycję w początkowych ogniwach łańcucha wartości. Wytwarza w swoich zakładach półprodukty do produkcji tworzyw sztucznych o wysokich właściwościach, m.in. włókno szklane na potrzeby PA i PBT, a także kaprolaktam, monomer służący do produkcji poliamidu 6.

Jednostka zatrudniająca ok. 1500 pracowników na całym świecie posiada zakłady produkcyjne w Belgii (Antwerpia), Niemczech (Krefeld-Uerdingen, Hamm-Uentrop, Brilon), Chinach (Wuxi), Indiach (Jhagadia), Stanach Zjednoczonych (Gastonia) i Brazylii (Porto Feliz). Jest częścią segmentu Performance Polymers, którego przychody ze sprzedaży w roku obrotowym 2014 wyniosły blisko 4,1 mld euro.

LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.

Polska