Problem z pobieraniem PA6
Wtryskiwanie

Marticzka007
20 lut 2020, 12:09 Marticzka007

Dzień dobry, 

Mam problem z pobieraniem tworzywa na bazie PA6 przez wtryskarke ENGEL VC200/50 TECH; ślimak fi25. 

Problem polega na tym, że ślimak skokowo pobiera tworzywo, albo wolno/szybko, czasami w pewnych momentach się wiesza/staje w miejscu. Przy pobieraniu jest dość głośno :) Ksztatki są niedolane i nieprzypalone.

Temp na cylindrze 250C, zasyp 35C; prędkość dozowania 0,2 m/s; ciśnienie spiętrzania ~8 bar; 

Parametry te były różnie modyfikowane ale nie wiele to dało (myślałem, że występuje zbyt wczesne uplastycznienie już w strefie zasilania i tworzy się korek ale to chyba nie to). Inne rodzaje tworzyw na bazie PA6 idą normalnie. 

Jeżeli nie problem z tworzywem to co może powodować tą sytuację ?

Z góry dziękuję za odpowiedź,

Pozdrawiam,

M

Yellow
23 lut 2020, 12:16 Yellow

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®

Marticzka007
4 mar 2020, 8:52 Marticzka007

Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Radegunda

Marticzka007
4 mar 2020, 9:00 Marticzka007

Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M

Hornblower
4 mar 2020, 15:50 Hornblower

Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?

Marticzka007
4 mar 2020, 21:07 Marticzka007

Hornblower #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?


Zatrzymuje się bez obracania, momentami szarpie, nagle pobiera tworzywo wolno/szybko, widać wzrost ciśnienia, duży hałas... Materiał nie jest uniepalniony, nie zawiera żadnych napełniaczy. 


250/240 stopni na cylindrze spokojnie powinno dać rade na takim tworzywie. Próbowałem już róznych profili i raczej nie wiele to dało. Na drugiej wtryskarce (ślimak fi30) idzie normalnie ... Myślicie, że może być coś nie tak ze ślimakiem/cylindrem ?

Yellow
5 mar 2020, 21:10 Yellow

Marticzka007 #(on) napisał:
Hornblower #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?


Zatrzymuje się bez obracania, momentami szarpie, nagle pobiera tworzywo wolno/szybko, widać wzrost ciśnienia, duży hałas... Materiał nie jest uniepalniony, nie zawiera żadnych napełniaczy. 


250/240 stopni na cylindrze spokojnie powinno dać rade na takim tworzywie. Próbowałem już róznych profili i raczej nie wiele to dało. Na drugiej wtryskarce (ślimak fi30) idzie normalnie ... Myślicie, że może być coś nie tak ze ślimakiem/cylindrem ?


Cześć,


teraz dopiero zwróciłem uwagę na prędkość dozowania.

Jaki masz czas chłodzenia a jaki dozowania? 

Być może te 0,2 m/s to trochę zbyt szybko coś mi się wydaje, dlatego aż ślimak ci się zatrzymuje.


Yellow®

Marticzka007
6 mar 2020, 11:01 Marticzka007

Yellow #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Hornblower #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?


Zatrzymuje się bez obracania, momentami szarpie, nagle pobiera tworzywo wolno/szybko, widać wzrost ciśnienia, duży hałas... Materiał nie jest uniepalniony, nie zawiera żadnych napełniaczy. 


250/240 stopni na cylindrze spokojnie powinno dać rade na takim tworzywie. Próbowałem już róznych profili i raczej nie wiele to dało. Na drugiej wtryskarce (ślimak fi30) idzie normalnie ... Myślicie, że może być coś nie tak ze ślimakiem/cylindrem ?


Cześć,


teraz dopiero zwróciłem uwagę na prędkość dozowania.

Jaki masz czas chłodzenia a jaki dozowania? 

Być może te 0,2 m/s to trochę zbyt szybko coś mi się wydaje, dlatego aż ślimak ci się zatrzymuje.


Yellow®


Czas chłodzenia formy ?  Nie jest w sumie istotny obecnie. Chodzi o dozowanie. 

Próbowałem zmniejszyć prędkość dozowania ale ślimak w ogóle nie chce się ruszyć. Tak jak wspominałem, druga wtryskarka tj.starsza (fi30) daje rade natomiast ta nowsza (fi25) ma problemy nawet przy dozowaniu zwykłego czystego PA6 (lepkosc wzgledna 2,7). Może brak smaru w tworzywie tak na nią działa ? 

Ta druga (starsza) może ma wyrobiony ślima/cylinder i jakoś idzie ? Nie mam pojęcia eh.

Jakieś przypuszczenia ?



Yellow
6 mar 2020, 18:40 Yellow

Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Hornblower #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?


Zatrzymuje się bez obracania, momentami szarpie, nagle pobiera tworzywo wolno/szybko, widać wzrost ciśnienia, duży hałas... Materiał nie jest uniepalniony, nie zawiera żadnych napełniaczy. 


250/240 stopni na cylindrze spokojnie powinno dać rade na takim tworzywie. Próbowałem już róznych profili i raczej nie wiele to dało. Na drugiej wtryskarce (ślimak fi30) idzie normalnie ... Myślicie, że może być coś nie tak ze ślimakiem/cylindrem ?


Cześć,


teraz dopiero zwróciłem uwagę na prędkość dozowania.

Jaki masz czas chłodzenia a jaki dozowania? 

Być może te 0,2 m/s to trochę zbyt szybko coś mi się wydaje, dlatego aż ślimak ci się zatrzymuje.


Yellow®


Czas chłodzenia formy ?  Nie jest w sumie istotny obecnie. Chodzi o dozowanie. 

Próbowałem zmniejszyć prędkość dozowania ale ślimak w ogóle nie chce się ruszyć. Tak jak wspominałem, druga wtryskarka tj.starsza (fi30) daje rade natomiast ta nowsza (fi25) ma problemy nawet przy dozowaniu zwykłego czystego PA6 (lepkosc wzgledna 2,7). Może brak smaru w tworzywie tak na nią działa ? 

Ta druga (starsza) może ma wyrobiony ślima/cylinder i jakoś idzie ? Nie mam pojęcia eh.

Jakieś przypuszczenia ?




Ja się pytam o czas chłodzenia względem dozowania bo może za szybko dozujesz względem czasu chłodzenia. Przykładowo, czas chłodzenia 15 sec a czas dozowania 4 sec to robi ogromną różnicę. I może dlatego warto zwolnić obroty ślimaka.

Proponuję podnieść temperatury stopu do góry bo nie uplastyczniasz w ogóle tego tworzywa i dlatego zatrzymujesz ślimak przy dozowaniu - jest to sytuacja krytyczna bo któregoś dnia ukręcicie ślimak i pójdziecie w koszta. 

Może ślimak ma inną geometrię i tworzywo przechodząc do strefy spiętrzania nie jest uplastyczniony i go zatrzymuje. Ewentualnie jest ślimak barierowy i jest podobny efekt.


Yellow®

Marticzka007
11 mar 2020, 10:55 Marticzka007

Yellow #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Hornblower #(on) napisał:
Marticzka007 #(on) napisał:
Yellow #(on) napisał:

Cześć,


- obniż temperaturę na pierwszej strefie zasilania (napisałeś ogólnie że temperatura cylindra to 250 a jaka jest zaraz za zasypem?)

- dla prawidłowego procesu podnieś temperaturę zasypu bo według mnie jest za nisko te 35 stopni

- porównaj temperatury które ty masz z kartą technologiczną tego tworzywa

- może dodajecie barwnik osobno i to on zaburza proces? 


Yellow®


Ad 1. Temp na pierwszej strefie wynosi 240 na I strefie, profil wzrostowy do 250 na dyszy (4 strefy).

Ad 2. Podniesiono do 45-50 stopni na zasypie ale bez zmian

Ad 3. Temperatury są zgodne z tds

Ad 4. Nie, nie dodajemy


Co ciekawe na drugiej wtryskarce (również Engel) proces idzie normalnie. Tylko, że ślimak jest nieco większy tj. fi30 (fi25 na tej co jest problem). Co o tym sądzisz ? 


Pozdrawiam,

M


Wygląda na to że masz problem z uplastycznieniem tworzywa. Jeżeli ślimak zatrzymuje się w miejscu (nadal się obracając), to może oznaczać że nie ma kontynuacji "transportu" stopionego surowca przed czoło ślimaka. Moim zdaniem powinieneś podnieść temperatury na centralnych i tylnych strefach, małymi krokami to znaczy po 5 st na pojedynczej strefie (uchwyć w której strefie brakuję ciepła do stopienia materiału). Możliwe że najlepszym profilem temperatury będzie (rosnący w kierunku zasypu). Materiał ma może klasę V0 lub inną niepalności?


Zatrzymuje się bez obracania, momentami szarpie, nagle pobiera tworzywo wolno/szybko, widać wzrost ciśnienia, duży hałas... Materiał nie jest uniepalniony, nie zawiera żadnych napełniaczy. 


250/240 stopni na cylindrze spokojnie powinno dać rade na takim tworzywie. Próbowałem już róznych profili i raczej nie wiele to dało. Na drugiej wtryskarce (ślimak fi30) idzie normalnie ... Myślicie, że może być coś nie tak ze ślimakiem/cylindrem ?


Cześć,


teraz dopiero zwróciłem uwagę na prędkość dozowania.

Jaki masz czas chłodzenia a jaki dozowania? 

Być może te 0,2 m/s to trochę zbyt szybko coś mi się wydaje, dlatego aż ślimak ci się zatrzymuje.


Yellow®


Czas chłodzenia formy ?  Nie jest w sumie istotny obecnie. Chodzi o dozowanie. 

Próbowałem zmniejszyć prędkość dozowania ale ślimak w ogóle nie chce się ruszyć. Tak jak wspominałem, druga wtryskarka tj.starsza (fi30) daje rade natomiast ta nowsza (fi25) ma problemy nawet przy dozowaniu zwykłego czystego PA6 (lepkosc wzgledna 2,7). Może brak smaru w tworzywie tak na nią działa ? 

Ta druga (starsza) może ma wyrobiony ślima/cylinder i jakoś idzie ? Nie mam pojęcia eh.

Jakieś przypuszczenia ?




Ja się pytam o czas chłodzenia względem dozowania bo może za szybko dozujesz względem czasu chłodzenia. Przykładowo, czas chłodzenia 15 sec a czas dozowania 4 sec to robi ogromną różnicę. I może dlatego warto zwolnić obroty ślimaka.

Proponuję podnieść temperatury stopu do góry bo nie uplastyczniasz w ogóle tego tworzywa i dlatego zatrzymujesz ślimak przy dozowaniu - jest to sytuacja krytyczna bo któregoś dnia ukręcicie ślimak i pójdziecie w koszta. 

Może ślimak ma inną geometrię i tworzywo przechodząc do strefy spiętrzania nie jest uplastyczniony i go zatrzymuje. Ewentualnie jest ślimak barierowy i jest podobny efekt.


Yellow®


Czas chłodzenia 15 sec, czas dozowania ok. 11 sec. Nawet przy zwykłym dozowaniu bez wytrysku do formy, jest problem. Zmniejszenie obrotów przy dozowaniu skutkowało zatrzymaniem ślimaka. Większe obroty wywoływały skokowe pobieranie tworzywa i "hałas"...

Podniosłem temp do (dysza)275-280-280-285(1 strefa) pomogło ale dalej słychać niepokojący dźwięk ... proces na początku dość niestabilny (skokowe ciśnienie hydr. wtrysku na wykresie), później lepiej ale wciąż nie tak jak być powinno... na drugiej wtryskarce, starszej (fi30) tak jak wspominałem wszystko ładnie, przy temp stref 250, dozowanie 0,2 m/s.

Ślimak jest standardowy 3strefowy (L/D 25)

Trzeba będzie wyjąć ślimak ? :) Jakiś pomysł ? 

Z góry dzięki.



Odpowiedz Nowy temat

Forum

Ramones

Własna firma produkcyjna 2021-06-06

Kacperczyk250

Opłacalność przewijania folii stretch 2021-05-09

Tipen1

Czyszczenie układu uplastyczniającego wtryskarki 2021-04-06

Yellow

Zatykanie systemów gorących kanałów. 2021-03-23

Cosmoplast

Wtrysk PA6 GF 30 2021-03-20