Drukuj

Pierwsza poliamidowa miska olejowa niedrogowa First polyamide off-highway oil pan

Pierwsza poliamidowa miska olejowa niedrogowa
Przy pomocy tworzywa Ultramid koncernu BASF opracowano pierwszą poliamidową miskę olejową niedrogową.

Cztery największe miski olejowe, które do dzisiaj weszły do produkcji, są wykonane z tworzywa BASF o nazwie Ultramid A3HG7 Q17 (PA 66) i przeznaczone do użytku zwanego niedrogowym. Opracowała je niemiecka firma Hummel Formen. Miski są wytwarzane w małych seriach. Montuje się je z silnikami serii 1600 początkowo stosowanymi do generatorów stacjonarnych, a następnie do maszyn rolniczych i urządzeń budowlanych. Stanowi to pierwszy przykład zastąpienia w tego rodzaju zastosowaniach aluminiowych misek olejowych odlewanych ciśnieniowo lub w formach piaskowych przez miski olejowe z poliamidu. Miski poliamidowe w porównaniu do metalowych są lżejsze o 40-50 proc.

Aby tworzywo odpowiadało surowym wymogom, nie tylko musi je cechować dobra płynność, lecz także powinno wytrzymać 24 tys. godzin w różnych olejach o temperaturze do 120 st. C. Ponadto, ponieważ silnik czasami musi spoczywać na misce olejowej, materiał powinien być dostatecznie sztywny i wykazywać się zdolnością do amortyzacji uderzeń i wibracji.

Pierwsza poliamidowa miska olejowa niedrogowa


Miski olejowe z tworzywa Ultramid powstałe z użyciem narzędzia do symulacji i wielofunkcyjnej formy wtryskowej stają się zatem coraz bardziej popularne.

Do pomyślnego sfinalizowania tego projektu przyczyniło się użycie przez BASF uniwersalnego narzędzia do symulacji o nazwie Ultrasim. Polega to na tym, że oprócz badania wypełniania, odkształcania, pełzania materiału, częstotliwości i analiz modalnych, eksperci sprawdzali też bezpośrednio komputerowo statyczne ciśnienie rozrywające oraz nagrzewanie miski olejowej pod napięciem. Jednocześnie przeprowadzano testy komponentów. Próby zmęczeniowe wykonane na maszynie wytrzymałościowej wykazały, że tworzywo jest w stanie sprostać niezwykle surowym wymogom odporności na starzenie się w oleju: milion uderzeń na każdy kierunek przestrzenny, o różnym stopniu przyspieszenia i wystawienie na działanie gorącego oleju nie osłabiło miski olejowej i nie spowodowało przecieków. Zależnie od tego dla której wersji trzech silników V przeznaczona jest miska olejowa, przez prostą wymianę wkładek można dostosować wielofunkcyjną formę do produkcji misek olejowych.

Miski MTU stanowią kolejny ważny krok w rozwoju misek olejowych z tworzywa Ultramid firmy BASF. Wśród ich poprzedniczek znajdują się pierwsze poliamidowe miski olejowe do samochodów ciężarowych Mercedes Actros BR 500 (2003), miski olejowe do silników Cummins w Toyotach Avalon oraz miska montowana w Fordzie Scorpio w 2009 r.

Silniki, do których przeznaczone są miski olejowe MTU, obejmują modele diesel R6, V-8, V-10 i V-12 o całkowitej pojemności skokowej od 10,5 do 21 litrów i mocy od 270 do 730 kW. Produkcja na pełną skalę rozpoczęła się jesienią 2009 r. od wersji V-12 stosowanej do zasilania awaryjnego oraz generatorów prądu stałego. W następnym etapie silniki te mają zostać użyte w maszynach i urządzeniach budowlanych, rolniczych i przemysłowych, takich jak kombajny, żurawie oraz rozdrabniacze.


brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany