Alpla i Vöslauer wspólnie dla środowiska

Alpla i Vöslauer wspólnie…

Alpla, globalny lider w zakresie produkcji opakowań i recyklingu wraz z Vöslauer, wiodącą marką na austriackim rynku wód mineralnych, opracowali nową zwrotną butelkę PET. Dzięki unikatowemu projektowi emisja dwutlenku węgla podczas jej produkcji zmniejszona została aż o 30%, a wagę opakowania ograniczono o prawie 90% w porównaniu z alternatywą wielokrotnego użytku wykonaną ze szkła. Uroczysta odsłona butelki odbyła się w obecności austriackiej Minister Środowiska Leonore Gewessler i Alexandra Egita, Dyrektora Zarządzającego Greenpeace w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jednolitrowa, zwrotna butelka PET jest kolejną już kooperacją marek – po wprowadzeniu w 2018 roku przyjaznej dla klimatu butelki wykonanej w całości z przetworzonego PET. Najnowsze opakowanie opatrzone austriackim znakiem ekologicznym wykonano z monomateriału PET (zawierającego około 1/3 recyklatu), który w pełni nadaje się do recyklingu. Szacuje się, że po przejściu, co najmniej dwunastu cykli użytkowania butelki pozostaną w użyciu przez trzy do czterech lat. Ich niska waga ma swój pozytywny wpływ na każdy z etapów życia butelki w tym, na produkcję, transport czy magazynowanie. Wprowadzenie rozwiązania tylko na austriacki rynek pozwoli zaoszczędzi rocznie około 400 ton materiału i 420 ton CO2.

Ludzie chcą konsumować produkty w sposób zrównoważony. Chociaż PET zwrotny jest optymalnym rozwiązaniem opakowaniowym, do tej pory na rynku austriackim nie było ani jednego produktu tego typu. Zwrotna butelka PET opracowana wspólnie z firmą Vöslauer pokazuje, jak popyt, poczucie odpowiedzialności, głód innowacji i wiedzy technologicznej mogą zmniejszyć ślad węglowy - podkreśla Rainer Widmar, Regional Manager Alpla CEE.

W Polsce też widzimy zainteresowanie ze strony producentów napojów systemami opakowań zwrotnych. Jak pokazuje przykład rynku piwa, butelki zwrotne cieszą się popularnością wśród konsumentów i warto tę ideę wdrożyć także w innych segmentach rynkowych branży napojowej. Niektórzy z nas pamiętają przecież czasy, kiedy w naszym kraju wiele napojów było sprzedawanych w opakowaniach wielokrotnego użytku: woda mineralna, mleko i wspomniane wcześniej piwo. Zaprojektowanie odpowiedniej butelki zwrotnej, która spełniałaby wymogi związane z wielokrotnym napełnieniem, myciem i użyciem to dopiero początek – takie systemy „close loop” wymagają innego podejścia do logistyki opakowań niż opakowania jednorazowe i potrzebne tu jest zaangażowanie wszystkich uczestników łańcucha wartości: od producenta opakowań, poprzez producentów napojów, dystrybutorów i konsumentów - Jarosław Pękala, Dyrektor Handlowy Alpla Polska.

butelki