Rozmaite sposoby uszlachetniania opakowań


Innym sposobem zwrócenia uwagi na opakowanie opakowania jest zastosowanie na jego powierzchni mikrokapsułek z substancjami zapachowymi. Mikrokapsułki nanosi się wraz z farbą nośną lub lakierem. Warto jednak wiedzieć, że taki zapach w mikrokapsułkach można nanieść na opakowanie tylko jeden raz. Zapach uwalniany jest w momencie potarcia powierzchni opakowania. Wtedy to bowiem dochodzi do destrukcji mikrokapsułek. W podany sposób można niejako perfumować nie tylko opakowania kosmetyków lub środków piorących. Dostępne są także między innymi zapachy spożywcze, np. zapach pizzy, kawy, herbaty, czekolady bądź owoców.

Ciekawe walory przynosi stosowanie lakierów iriodynowych. Lakiery tego rodzaju produkowane są na podłożu mineralnym, ceramicznym. Ich wykorzystywanie przynosi podobny efekt jak ma to miejsce przy lakierach perłowych, jednakże w odróżnieniu od nich lakiery iriodynowe mogą być bezbarwne lub kolorowe. Dzięki temu zapewniają efekt "ton w ton" zgodnie z podstawową barwą druku.

Osiągnięcie szeregu korzyści jest możliwe na skutek używania również lakierów UV o wysokim połysku. Są one bowiem pomocne przy każdym typie uszlachetniania. Ich zaletą jest łatwa aplikacja na różne materiały. Zadrukowane i polakierowane arkusze można układać praktyczni natychmiast jeden na drugim, ponieważ lakiery bardzo szybko schną i są odporne na ścieranie i zarysowania. Dzięki połączeniu tłoczenia reliefowego i lakierowania fragmentarycznego można na opakowaniach osiągnąć niezwykły efekt finalny.

Osobnym rodzajem ubogacenia opakowania są zalety przynoszone przez farby metal FX. Ten sposób drukowania powstał w odpowiedzi na pomysł drukowania w więcej niż pięciu kolorach i osiągnięcia dzięki temu praktycznie nieograniczonej skali metalicznych kolorów. Aby to osiągnąć nanosi się podkładową, srebrną farbę, na którą następnie nakłada się farby procesowe (CMYK). Nadzwyczajna przejrzystość farb CMYK daje efekt iskrzących się i świetlistych metalicznych barw.

Przy produktach, dla których producent ogłasza np. konkurs z nagrodami, którego celem jest zwiększenie sprzedaży towaru, można zwycięskie liczby lub inne dane pokryć specjalną farbą, którą z chwilą wzięcia udziału w konkursie można zetrzeć np. monetą. Farba musi się bardzo dobrze trzymać opakowania, ale jednocześnie konieczne jest by była łatwo usuwalna. Niemniej jednak informacje znajdujące się pod nią nie mogą zostać w żaden sposób naruszone. Dodatkowo na warstwie farby można jeszcze umieścić np. hologram, który stanowił będzie zabezpieczenie przed naruszeniem.

Czytaj więcej: