Za nami 14. Targi Packaging Innovations

Zmiany, wyzwania i nadchodzące trendy

Słowem kluczem minionej edycji była zmiana. Zmienia się rola targów, zmieniają się również oczekiwania konsumentów względem opakowań. W obu przypadkach wybór staje się coraz bardziej świadomy. Jak zauważają wystawcy, aktualnie na targi przychodzi więcej konkretnych odwiedzających, którzy poszukują nowych rozwiązań. Podobnie jest w przypadku opakowań, od których oczekuje się… więcej niż atrakcyjnego designu. Pandemia oraz sytuacja geopolityczna bardzo mocno wpłynęły na rynek. Pojawiły się nowe wyzwania przed, którymi stanęły firmy produkujące i dystrybuujące opakowania. Wzrost cen surowców, problemy z logistyką, unijne regulacje, na czele z dyrektywą Single Use Plastic (SUP) - Targi Packaging Innovations "jak na dłoni" pokazały czym żyje branża.

- Pandemia spowodowała, że zmienił się sposób komunikacji. Dla przykładu skupiając się na kosmetyce, mieliśmy galerie handlowe, sklepy a teraz widzimy zmianę, jeśli chodzi o sposób zamawiania konsumentów. To, co kiedyś było normą na dalekim wschodzie, gdzie sklepy są wystawami a zakupy i tak były dokonywane bezpośrednio przez internet, zaczyna w coraz większym stopniu funkcjonować wśród europejskich klientów, więc tu widzimy zmianę dystrybucji i być może zamawiania produktu przez klientów, naszych klientów. Jeśli chodzi o nas, to generalnie zmienił się wpływ materiałów z recyklatów. Te trend rozpoczął się przed pandemią, a w tej chwili jest kontynuowany. Pozostają wyzwania z tym związane takie jak np. dostępność recyklatów dopuszczonych do kontaktu z żywnością, ale zmiany tej na pewno nie zatrzymamy - powiedział Tomasz Rathman, Dyrektor Generalny oddziału w Otwocku firmy Berry Global.

Swoje zdanie wyraził także Robert Rogalski, Główny Specjalista ds. Sprzedaży firmy Arexim:

- Wyzwaniem, przed którym od pewnego czasu stoi branża opakowań jest logistyka. Wzrost cen transportu, brak dostępności kontenerów, czy nawet kierowców. Czasami trudno jest znaleźć transport, żeby coś przewieźć w Europie, czy Polsce i to według mnie sprawia największy kłopot i naszym klientom i naszym dostawcom, którzy borykają się z tym, aby dostarczyć coś na czas, w odpowiedniej jakości i również w odpowiedniej cenie.

Opinią na temat wyzwań, przed jakimi stoi branża podzielił się również Bolesław Jasinowicz z firmy FANO:

- Ekologia, przepisy i regulacje narzucone przez Unię Europejską, brak i cena surowców. Branża jest w trudnej popandemicznej sytuacji, w trakcie wojny w Ukrainie. Pewne kierunki wcześniej wskazane w obliczu aktualnej sytuacji zostały zaburzone a łańcuchy dostaw poprzerywane. Jesteśmy w zupełnie innej rzeczywistości.


packaging-innovations-2022-5

Młodzi twórcy i nowe pomysły

Każdego roku ogromne zainteresowanie wśród odwiedzających budzi Strefa Studenta. Nie inaczej było podczas 11. edycji konkursu, którego celem jest stworzenie szansy młodym projektantom stawiającym pierwsze zawodowe kroki. Pierwszego dnia poznaliśmy tegorocznych laureatów.

  • W kategorii Szata graficzna pierwsze miejsce otrzymała Małgorzata Kosicka z Politechniki Bydgoskiej za projekt opakowania oraz etykiet piw rzemieślniczych/ Bydgoski Zakład Piwa Architektonicznego.
  • W kategorii Funkcjonalność i forma pierwsze miejsce otrzymała Milena Bruska z Politechniki Bydgoskiej za projekt opakowania na zabawkę edukacyjną.
  • W kategorii Wrażenie pierwsze miejsce otrzymał Wojciech Zabel z Politechniki Bydgoskiej za projekt Case Island/opakowanie na zestaw szkolny dla dzieci.

Dodatkowo w kategorii Wyróżnienie otrzymała Natalia Stanisławska z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie za projekt folii skrobiowo-chitozanowej z kurkuminą/ biodegradowalne opakowania inteligentne.

Sponsorem nagrody była firma FANO.

- Drugi rok z rzędu jesteśmy sponsorem Strefy Studenta. Uważam, że należy wspierać młodych twórców i to właśnie staramy się robić. To, co zwróciło moją uwagę to to, że przy dzisiejszym nastawieniu na wymagające wielu kolorów opakowania, te prezentowane w Strefie Studenta były stonowane i przemyślane pod względem ekologicznym. Wystarczyły dwa, trzy kolory, aby zrealizować opakowanie - podkreślił Bolesław Jasinowicz z firmy FANO.  

Targi to wrażenia, emocje, rozmowy, ale i wymagająca praca wszystkich, którzy biorą udział w wydarzeniu.

- Czas na targach płynie szybciej, 8 godzin na targach jest zdecydowanie bardziej eksploatujące niż 8 godzin w pracy stacjonarnej, natomiast o to chyba chodzi, żeby było intensywnie, żeby było zainteresowanie, żeby można było porozmawiać z ludźmi - podkreślił Piotr Modzelewski z firmy Ekorol.

Nagrodą za trudy są kieszenie pełne wizytówek, które z czasem przeradzają się w nowe kontrakty. Za nami 14. edycja Międzynarodowych Targów Packaging Innovations, ale przed nami 15., która odbędzie się 1-2.06.2023 w EXPO XXI Warszawa.