BASF Polska rozpoczyna kampanię społeczną ''Chemia jest Kobietą''

Małgorzata Baranowska, jedna z dwóch Operatorek Wózka Widłowego w fabryce, także przełamuje stereotyp ''męskiego stanowiska''. Z wykształcenia jest technikiem żywienia, pracowała w branży gastronomicznej. Do zakładu produkcji katalizatorów dołączyła 3 miesiące temu.

malgorzata-baranowska
Małgorzata Baranowska, jedna z dwóch Operatorek Wózka Widłowego

- Przeglądając oferty pracy zauważyłam, że jest duże zapotrzebowanie na operatorów wózków widłowych i dlatego postanowiłam zrobić kurs. Następnie zaaplikowałam na to stanowisko w BASF i zostałam przyjęta. Od zawsze interesowała mnie praca ‘za kółkiem’, kiedyś nawet chciałam być kierowcą ciężarówki, więc można powiedzieć że, te moje plany się spełniły. Na kursie na operatora wózka widłowego byłam jedyną kobietą, ale zachęcam dziewczyny do aplikowania na tego typu stanowiska - kurs trwał 2 miesiące, więc wystarczy trochę chęci, czasu i uprawnienia gotowe. To naprawdę nic trudnego - zachęca Małgorzata Baranowska.

Zakład produkcji katalizatorów samochodowych to specyficzne miejsce pracy, ale także w centrali firmy BASF Polska są przykłady pań, które doskonale sobie radzą w przysłowiowym męskim świecie.

Andżelika Glama, która jest Regionalną Przedstawicielką Handlową w dziale Rozwiązań dla Rolnictwa BASF Polska, na co dzień pracuje głównie z rolnikami. W firmie od 14 lat. Jest absolwentką Akademii Techniczno-Rolniczej w Bydgoszczy. Zajmuje się doradztwem i sprzedażą w zakresie środków ochrony roślin: fungicydów, herbicydów, insektycydów, regulatorów wzrostu. Wszystkiego, co jest niezbędne, aby rolnik otrzymywał zdrowe i jakościowe plony. Jej klientami są głównie właściciele dużych gospodarstw rolnych.

andzelika-glama
Andżelika Glama, Regionalna Przedstawicielka Handlowa w dziale Rozwiązań dla Rolnictwa BASF Polska

- Rolnictwo to praca pod gołym niebem. Jest ciągłe ryzyko, ale ja to lubię. Branża rolnicza to rzeczywiście zajęcie typowo męskie. Moimi klientami są głównie mężczyźni, ale uważam, że kobieta też może założyć kalosze, pójść na pole i doradzić. Kiedy spotykam się z klientami dzielę się z nimi moją wiedzą. Wtedy właśnie nawiązuję z nimi pozytywne relacje. Kiedy zauważą efekty tego doradztwa, buduje się wzajemne zaufanie i podstawy do dobrej, długotrwałej współpracy. Nie ma wtedy znaczenia czy jestem kobietą czy mężczyzną - mówi Andżelika Glama. 

Kolejna bohaterka kampanii ''Chemia jest Kobietą'' to Joanna Połeć, Regionalna Kierowniczka Sprzedaży Tworzyw Sztucznych w BASF Polska. Odpowiada za sprzedaż tworzyw w Polsce, ale także w krajach Europy Południowej. Obecnie zarządza 4 osobowym, międzynarodowym zespołem. Pracuje dla kilkudziesięciu klientów z różnych branż, takich jak np. samochodowa, elektroniczna czy medyczna. Koordynuje projekty związane z produktami, które znajdują zastosowanie w każdej dziedzinie naszego życia np. podzespołach samochodowych, kablach światłowodowych, instalacjach solarnych czy  ekspresach do kawy. 

joanna-polec
Joanna Połeć, Regionalna Kierowniczka Sprzedaży Tworzyw Sztucznych w BASF Polska

- Pracując w dziale sprzedaży tworzyw sztucznych jeszcze na początku mojej kariery, spotykałam niewiele kobiet w tej branży. Na wydarzeniach organizowanych w naszej centrali wśród 150 osób były obecne 2 lub 3 kobiety na podobnych stanowiskach. Ale dla moich kolegów jestem po prostu partnerem. Natomiast zauważam, że zarówno wśród pracowników BASF, ale także u moich klientów, jest coraz więcej kobiet, które zajmują się ściśle inżynieryjnymi tematami, co jest bardzo pozytywnym trendem - powiedziała Joanna Połeć. 

Swoim doświadczeniem z branży motoryzacyjnej dzieli się także Anna Denert-Leszcz, Kierowniczka Marketingu, BASF Coatings Services Polska. W firmie pracuje od 2008 roku. Wdraża strategie marketingowe w dziedzinie materiałów lakierniczych, wspólnie z działem technicznym opracowuje wprowadzenie na rynek lokalny nowych produktów. W swojej pracy łączy realia rynku polskiego z założeniami centrali w zakresie portfolio, komunikacji, cen i procesów sprzedaży.

- Na co dzień współpracuję w większości z kolegami, jeśli chodzi o naszych klientów również w większości są to mężczyźni. Trzeba jednak podkreślić, że zawsze, gdy rozpoczyna się współpracę, najpierw następuje etap zapoznania się i wypracowania zasad. Płeć nie ma tu żadnego znaczenia. U mnie w domu nie ma podziału na zadania typowo męskie i typowo damskie. Takie podejście mam też w mojej pracy - dodaje Anna Denert - Leszcz.

Ostatnią bohaterką kampanii jest Emilia Siwiec, Regionalna Przedstawicielka Handlowa ds. alkoholi i rozpuszczalników BASF oraz Specjalistka ds. Rozwoju Rynku. Jest Magistrem Inżynierem Technologii Chemicznej. Ukończyła Politechnikę Warszawską. W BASF Polska pracuje od 2015 roku. Zaczynała jako asystent projektu przy analizie rozwoju rynku dla kwasu mrówkowego. Później zajmowała się m.in. sprzedażą katalizatorów przemysłowych, gdzie jej klientami byli najwięksi odbiorcy i przetwórcy substancji chemicznych w Polsce, np. rafinerie czy duże zakłady chemiczne. Teraz pracuje z mniejszymi firmami, których produkty są bliżej konsumenta: jak farby czy lakiery, które każdy może kupić w marketach budowlanych.

emilia-siwiec
Emilia Siwiec, Regionalna Przedstawicielka Handlowa ds. alkoholi i rozpuszczalników BASF oraz Specjalistka ds. Rozwoju Rynku

- Chemia organiczna to zawsze był mój konik, a do BASF Polska trafiłam od razu po studiach. To, co chciałabym podkreślić to fakt, że wiele kobiet studiujących chemię wybiera później pracę w laboratorium. A możliwości jest zdecydowanie więcej. Nie należy się zamykać na jeden kierunek. (…) W moim branżowym środowisku spotykam w większości mężczyzn, natomiast czuję, że jestem postrzegana jako profesjonalistka. Bywają jednak zabawne sytuacje, np. kiedy pracowałam jeszcze z katalizatorami, gdzie na placu budowy, na 400 osób byłam jedyną kobietą, wtedy 28 letnią, nadzorującą zasyp katalizatora. Pamiętam, że niektórych panów dziwił fakt, że tak młoda osoba, i to jeszcze kobieta, mówiła im co mają robić - powiedziała Emilia Siwiec. 

BASF Polska jest pracodawcą, który w środowisku pracy aktywnie podejmuje działania w celu przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie, sprawność fizyczną, orientację seksualną czy religię. W 2020 roku firma podpisała Kartę Różnorodności koordynowaną przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, tym samym wyrażając swoje poparcie dla idei różnorodności w miejscu pracy, podkreślając istotę tego tematu wśród obecnych i przyszłych pracowników.

Różnorodność jest wartością wpisaną także w globalną strategię firmy BASF. Do 2030 roku BASF chce zwiększyć odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych do 30 procent na całym świecie. Na koniec 2019 roku kobiety zajmowały 23,0 procent stanowisk menedżerskich (21,7 procent w 2018 r.).W BASF Polska cele globalne zostały już osiągnięte. Odsetek kobiet na stanowiskach menedżerskich to 38% vs 62 % w przypadku mężczyzn (dane na styczeń 2021).


Czytaj więcej:
brak
 

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany

Polska