Geely wykorzysta lekkie innowacyjne rozwiązanie Lanxess w konstrukcji nowej belki czołowej

Geely wykorzysta lekkie innowacyjne…

Chiński producent samochodów Geely wybrał dostawcę elementu konstrukcyjnego belki czołowej – zostanie nim specjalistyczny koncern chemiczny Lanxess. Ten innowacyjny element znajdzie zastosowanie w nowym modelu samochodu osobowego, który wkrótce trafi na rynek. Koncepcja projektowa komponentu opiera się na najnowocześniejszym rozwiązaniu hybrydowym, wykraczającym poza tradycyjną kwadratową czy prostokątną strukturę belki czołowej.

Dolne mocowanie chłodnicy wykonano z blachy, natomiast złożony górny element skonstruowano przy użyciu stabilizowanego termicznie materiału o wysokim stopniu wypełnienia Durethan BKV50H2.0 EF, który świetnie nadaje się do elementów strukturalnych wymagających dużej sztywności i wytrzymałości. Całkowicie plastikowa górna sekcja spełnia liczne wymogi związane z tą wieloelementową częścią konstrukcji. Koncepcja ta potwierdza kompetencje Lanxess w zakresie rozwiązań hybrydowych w lekkich konstrukcjach samochodowych i korzyści płynące z wykorzystania materiału termoplastycznego o wysokim współczynniku sprężystości - jak Durethan BKV50H2.0 EF – jak również pozwala na redukcję kosztów.

Konkurencyjne środowisko

Specjaliści z Geely wybrali Lanxess jako dostawcę materiałów ze względu na wiedzę fachową w zakresie projektowania części oraz z uwagi na przydatność wytwarzanego przezeń poliamidowego Durethanu. – Zaprojektowanie plastikowego elementu konstrukcyjnego i zapewnienie odpowiedniego materiału jednak nie wyczerpuje tematu. Ze względu na uwarunkowania rynkowe oraz oczekiwania klientów, najważniejsze w rozwijaniu tego przedsięwzięcia było również zrozumienie wymagań i opracowanie różnych potencjalnych propozycji projektowych dla konstrukcji belki czołowej – opowiada Add Tsui, kierownik projektu w jednostce biznesowej zajmującej się materiałami o wysokiej wydajności.

Materiał o wysokim współczynniku sprężystości

Lanxess projektuje tworzywa sztuczne tak, aby klienci mieli do dyspozycji komponenty o najwyższej wydajności, umożliwiające skuteczne działanie. W tym celu koncern stworzył linie produktów Pocan oraz Durethan EF i XF, czyli szeroką gamę zoptymalizowanych pod względem przepływu politereftalanów butylenu (PBT) oraz poliamidów PA6 i PA66. „EF” oznacza „EasyFlow” (łatwy przepływ), a „XF” - „XtremeFlow” (ekstremalny przepływ). Ponadto specjaliści Lanxess opracowali tworzywa termoplastyczne o wysokim współczynniku sprężystości, w przypadku których zawartość włókna szklanego wynosi co najmniej 50%. Produkty te charakteryzują się niezwykle wysoką sztywnością i wytrzymałością. Mimo dużej zawartości wypełniaczy można je przetwarzać równie łatwo i wydajnie jak porównywalne materiały standardowe. – Inteligentne materiały przynoszą liczne korzyści w zakresie projektowania i produkcji, zapewniając projektantom zupełnie nowe możliwości – dodaje Wei Lin, menedżer ds. kluczowych klientów w Lanxess.

Wsparcie w projektowaniu komponentów i walidacji części

Oprócz zaawansowanych technologicznie tworzyw termoplastycznych Lanxess oferuje rozległą wiedzę i doświadczenie, a także najnowocześniejsze metody projektowania i symulacji oraz ewaluację i testowanie części. Eksperci Lanxess, wykorzystując inżynierską wiedzę, aktywnie przyczyniają się do rozwoju projektów klientów. HiAnt, zintegrowany pakiet serwisowy dla lekkich rozwiązań, powstał specjalnie po to, by wspomóc naszych klientów w osiąganiu maksymalnej wydajności przy jednoczesnej minimalizacji masy. Przy optymalnym projektowaniu matematyczne metody symulacji są znakomitym narzędziem - przydatnym do opracowywania i ulepszania części oraz dostarczającym dość dokładnych informacji o zachowaniu części. Jednak w przypadku ostatecznej walidacji ich funkcjonalności nadal konieczne jest przeprowadzanie praktycznych testów na prototypach. Z tego powodu większość producentów oryginalnego sprzętu (OEM - Original Equipment Manufacturer) zaleca odpowiednie rygorystyczne testy odbiorowe i specyfikacje. Lanxess dysponuje najnowocześniejszym laboratorium testowym i odpowiednimi wyspecjalizowanymi pracownikami, jak również posiada wiele różnych obiektów testowych.

Geely Holding Group to globalna innowacyjna grupa technologiczna zajmująca się projektowaniem, badaniami i rozwojem, produkcją, sprzedażą oraz serwisem pojazdów, układów napędowych i kluczowych komponentów, a także usługami mobilnościowymi i technologiami cyfrowymi. Nowatorskie technologie obejmują nową energię, współdzieloną mobilność, sieci pojazdów i pojazdy autonomiczne, mikroczipy w pojazdach, satelity o niskiej orbicie oraz komunikację laserową, która kładzie podwaliny pod przyszłą ekologię mobilności wielowymiarowej.

Geely Holding z siedzibą w Hangzhou w Chinach zatrudnia dziś ponad 120 tys. pracowników na całym świecie. Jest właścicielem wielu marek, w tym Geely Auto, Volvo Cars, Polestar, Proton Cars, Lotus i London Electric Vehicle Company. Geely Holding jest też największym udziałowcem Daimler AG i drugim największym udziałowcem Volvo AB.


Czytaj więcej:
Polimery 197

brak
 

LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.

Polska