Kauczuk oszczędzający paliwo

Kauczuk oszczędzający paliwo… Największy na świecie producent kauczuku syntetycznego, koncern Lanxess wprowadza na rynek nowe rozwiązania produktowe. Tym razem jest to guma do produkcji opon, która pomaga oszczędzać paliwo w pojazdach.

Lanxess produkuje rocznie ponad milion ton kauczuku syntetycznego, nic więc dziwnego, że co jakiś czas zaskakuje nowinkami w zakresie swego asortymentu. Tym razem pokazał światu nowe gatunki gumy butylowej (IIR), zmodyfikowanej gumy rozpuszczalnikowej styrenowo-butadienowej (SSBR) i nowoczesnej gumy z polibutadienu neodymowego(Nd-BR).

W czasach, gdy zasoby naturalne są towarem deficytowym, wydajność energii napędowej silników na drogach odgrywa coraz ważniejszą rolę. Opony, które stanowią element łączący silnik i asfalt z oczywistych względów odgrywają tutaj kluczową rolę. Na autostradach przyczyniają się obecnie do jednej piątej zużycia paliwa, zaś w ruchu miejskim liczba ta może sięgać nawet 30 proc. Stąd potrzeba zmniejszania tych wartości i produkcji nowych surowców.

Zadanie to wymagające, gdyż niektóre z kluczowych właściwości opon niezwykle trudno zoptymalizować bez obniżania pozostałej charakterystyki. Na przykład, kiedyś wielkim problemem było poprawianie oporu toczenia – miary straty energii poprzez opony – bez obniżania odporności na ścieranie i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dzisiaj zaś opór toczenia opon nowej generacji można obniżyć nawet o 10 proc. dzięki zastosowaniu gumy o dostępnej jakości.


Przyczyną wysokiego oporu toczenia może być wysokie tarcie wewnętrzne elementów opony. Może mieć tutaj znaczenie również efekt „przedłużacza”: Jeśli guma zawiera zbyt wiele niezwiązanych cząsteczek, wtedy nie ma możliwości optymalnego wykorzystania energii. Niezwiązane cząsteczki, podobnie jak rozerwany przedłużacz, zupełnie nie przyczyniają się do przenoszenia sił w oponie, lecz nadal muszą być razem z nią transportowane.

Możliwe powinno być np. zmniejszenie wewnętrznego tarcia cząsteczek wypełniacza żelu krzemionkowego, które dają kauczukowi stabilność dzięki zmodyfikowanej gumie SSBR. Prostymi słowy, cząsteczki surowców gumowych posiadają wysoką gęstość „lepkich” punktów zaczepienia, które szczególnie dobrze przylegają do cząsteczek twardych wypełniaczy i zasadniczo pokrywają je grubą gumową powłoką redukującą tarcie. Takie „opakowanie” z cząsteczek żelu krzemionkowego optymalizuje sieć polimerów i powinno mieć pozytywny wpływ na przyczepność nawierzchni i ścieranie. Wstępne badania laboratoryjne i praktyczne wykazały, że opony wykonane z takich materiałów posiadają nie tylko dobry opór toczenia, ale także daje wyjątkową przyczepność. Ponadto mają bardzo długą żywotność.

Liczba niezwiązanych cząsteczek w matrycy kauczuku jest z kolei znacznie niższa w przypadku gumy Nd-BR firmy Lanxess, w porównaniu z innymi gatunkami gumy do produkcji opon. Co więcej, ze względu na skomplikowane relacje fizyczne, producenci mogą teraz wytwarzać opony z surowców gumowych o doskonałych właściwościach fizycznych, które są także łatwiejsze w obróbce. Jednocześnie najnowsze gatunki gumy Nd-BR zapewniają bardziej jednolite i jednorodne produkty w porównaniu z wcześniejszymi gumami polibutadienowymi.

Ponadto gatunki gumy butylowej Lanxessu, w dużym stopniu nieprzepuszczalne dla powietrza, pomagają utrzymać stałe ciśnienie w oponach przez dłuższy czas. Nowe gatunki IIR dzięki większej zawartością izoprenu wykazują lepsze właściwości wulkanizacyjne w porównaniu z obecnie oferowanymi produktami producenta.

Czytaj więcej:
Opony 51

brak
 

LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.

Polska