Drukuj

Nowy typ poliamidu dla zastosowań motoryzacyjnych Hot air: metal replacement very close to the engine

Nowy typ poliamidu dla zastosowań motoryzacyjnych
Opracowano nowy typ poliamidu do zastosowań w branży samochodowej. Rozwiąże on bardzo praktyczny i skomplikowany do tej pory problem zastosowania tworzywa sztucznego jako zamiennika części z metalu w pobliżu silnika, gdzie panują bardzo wysokie temperatury.

Wysokie ceny ropy, rosnąca świadomość ekologiczna i zmieniające się warunki polityczne przyczyniają się do coraz większego skupienia uwagi na wydajności energetycznej samochodów. Lekka konstrukcja, a tym samym stosowanie tworzyw sztucznych jako substytutu metalu, odgrywa istotną rolę w tym zakresie. Jednak rosnące wymagania powodują, że zastąpienie metalu przez materiały polimerowe staje się coraz trudniejsze, zwłaszcza w gorących obszarach w pobliżu silnika. wysokowydajne tworzywa sztuczne często wyklucza się w takich przypadkach ze względu na koszty takiego rozwiązania. Natomiast właściwości i wydajność pozostałych tworzyw nie spełniają wymogów.

Dlatego też nowe osiągnięcie BASF wydaje się być przełomem. Koncern stworzył poliamid wzmocniony włóknem szklanym i łączący odporność na starzenie pod wpływem wysokich temperatur z łatwością przetwarzania podobną do PA 66. W porównaniu ze standardowym PA 66 poprawiła się również przetwarzalność polimeru. Dzięki takiemu połączeniu cech obecnie możliwe i uzasadnione kosztowo jest produkowanie wewnętrznych komponentów nadwozia wystawionych na działanie bardzo gorącego powietrza i przyczynienie się w ten sposób do znacznego zmniejszenia masy pojazdu.

Nowy typ poliamidu dla zastosowań motoryzacyjnych



Nowy poliamid o nazwie Endure gwarantuje długotrwałą odporność na gorąco dzięki nowej stabilizacji. Łatwo wytrzymuje ciągłe użytkowanie w temperaturach do 220 st. C, a nawet skoki temperatury do 240 st. C. Rozszerza to zakres zastosowania na strefę wysokich temperatur. Dla porównania Ultramid o tej samej zawartości włókna szklanego przy długotrwałej pracy wytrzymuje temperaturę 170 st. C, natomiast produkty wykonane z odpornego na gorąco w ciągłej pracy mogą znosić temperaturę 190 st. C.

Ta ogromna poprawa odporności na starzenie pod wpływem gorąca została osiągnięta dzięki opracowaniu innowacyjnej technologii stabilizacji. Tworzenie się powierzchniowej warstwy ochronnej nawet w temperaturze do 220 st. C zapewnia ciągłą ochronę przed niszczącym działaniem tlenu.

Wpływ tej technologii można dostrzec szczególnie wyraźnie na powierzchniach zestarzałych. W użyciu klasycznych PA 66 po 1000 godzin w temperaturze 220 st. C tlen powoduje powierzchniową erozję w postaci kanałów, przez które dociera do coraz głębszych warstw i je atakuje. W przypadku tworzywa Endure powierzchnia jest bardzo szybko zamykana w wyniku nowego procesu stabilizacji i uszczelniania, tak że materiał jest chroniony - z wyjątkiem cienkiej warstwy sadzy na powierzchni - nawet po upływie czterech miesięcy w temperaturze 220 st. C.

Części montowane pod maską są często łączone ze sobą za pomocą zgrzewania. W związku z mniejszą zawartością włókna szklanego, linie spoin mogą tworzyć słaby punkt, szczególnie w miarę starzenia. Nowy mechanizm stabilizacji nie tylko chroni sam polimer, ale również wzmacnia ten potencjalnie słaby punkt. Również linie spoin bardzo dobrze wytrzymują ciągłe użytkowanie w podwyższonych temperaturach. Na złączu nie powstają pęknięcia nawet po 1000 godzin w temperaturze 220 st. C. Wytrzymałość spoiny także pozostaje wysoka.


brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany