Drukuj

Targi Pakfood w Poznaniu po raz pierwszy w historii

Targi Pakfood w Poznaniu po raz pierwszy w historii
Zbliża się pierwsza edycja Targów Opakowań dla Przemysłu Spożywczego PAKFOOD. Zaplanowano ją 17 - 20 września 2007 na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich. O trendach światowego rynku opakowań, planach organizacyjnych związanych z imprezą oraz atrakcjach czekających na wystawców i gości, pisze specjalnie dla serwisu Plastech.pl Anna Smolińska z Międzynarodowych Targów Poznańskich.

- Od 2006 r. Salon Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK odbywa się w cyklu dwuletnim. Kolejną edycję tych targów zaplanowano na wrzesień 2008 r.

Wychodząc jednak naprzeciw życzeniom wielu wystawców, jako organizatorzy postanowiliśmy w latach nieparzystych organizować targi opakowań skierowane wyłącznie do jednej grupy odbiorców. Grupę tę stanowią przedstawiciele przedsiębiorstw, zakładów produkcyjnych i firm handlowych branży spożywczej. Statystyki potwierdzają, że jest to największe gremium odbiorców opakowań.

Obecnie wartość całego światowego rynku opakowań wynosi 424 mld dolarów i stale rośnie. Według prognoz, w 2014 r. może osiągnąć poziom niemal 600 mld USD.

W skali światowej 56 proc. opakowań znajduje zastosowanie w branży związanej z żywnością i napojami, w Europie ten odsetek wynosi aż 64 proc. Wartość europejskiego rynku to 127 mld dolarów.

Większość opakowań do żywności produkowana jest w Ameryce Północnej (51 proc.), Europie (30 proc.), Azji (14 proc.). Pozostałe części globu wypracowują zaledwie 5 proc. światowej produkcji.

Podstawowym materiałem przy produkcji opakowań dla żywności jest papier i karton. Ich udział kształtuje się na poziomie 43 proc. Na drugim miejscu są tworzywa sztuczne (28 proc.). Dalsza kolejność to metal (17 proc.), drewno (7 proc.) i szkło (5 proc.).

Światowa Organizacja Opakowań (WPO) prognozuje w najbliższych latach aż 5 proc. wzrost światowego rynku opakowań dla branży spożywczej. Przewidywany wzrost całego światowego rynku opakowań to 3,5 proc.

Statystyki i trendy rozwojowe pokazują, że inwestowanie w ten segment gospodarki zapewnia pewne i duże zyski. Jednak ze względu na to, że opakowania do żywności muszą spełniać cały szereg funkcji - począwszy od ochrony produktu, poprzez funkcję informacyjną, markeingową, użytkową, a na logistycznej skończywszy - ten segment rynku jest niezwykle wymagający dla producentów.


W opakowaniach spożywczych bardzo istotne jest zachowanie odpowiednich parametrów technicznych takich jak: właściwości barierowe, ochrona przed promieniowaniem UV, wydłużenie okresu przechowywania, właściwości antyelektrostatyczne oraz transparentność.

Dlatego od producentów opakowań do żywności zleceniodawcy wymagają nieustającej innowacyjności i otwartości na nowoczesne technologie. Stąd ta część branży opakowaniowej chce mieć możliwość prezentacji swoich osiągnięć na targach i to w cyklu jednorocznym.