Drukuj

Tworzywo Stanyl wykorzystywane przez Fiata Fiat selects Stanyl Diablo for charge air duct resonator

Tworzywo Stanyl wykorzystywane przez Fiata
Koncern Fiat wybrał tworzywo Stanyl Diablo do swojego nowego rezonatora kanału powietrza doładowującego.

Dla uczczenia stulecia marki Alfa Romeo, Grupa Fiat Automobiles wprowadziła na rynek model Alfa Romeo Giulietta 2010. Wykorzystano w nim najnowsze rozwiązania z branży tworzyw sztucznych. Opracowane przez firmę DSM tworzywo Stanyl Diablo OCD2100 wybrano do wykonania rezonatora kanału powietrza doładowującego w silniku Turbo Diesla 1.6 L Multijet 105 Hp Euro 5. Zadaniem rezonatora jest tłumienie hałasu w układzie zasilania powietrzem.

Według Maurizio Servettiego, odpowiedzialnego za zespół Laboratoriów Tworzyw Sztucznych Grupy Fiat, jest to jeden z pierwszych rezonatorów układu turbodoładowania wykonanych z tworzywa sztucznego dla potrzeb platformy konstrukcyjnej Fiata. - Grupa Fiat jest zaangażowana w prace nad poprawą komfortu akustycznego przy jednoczesnej dbałości o środowisko poprzez obniżenie poziomu hałasu i wzrost oszczędności paliwa. Stwierdziliśmy, że dzięki unikalnej odporności na długoterminowe starzenie w wysokiej temperaturze, Stanyl Diablo OCD2100 jest jedynym materiałem, który możemy zaakceptować do pracy w temperaturach powyżej 200 st. C przez 3000 godzin.

Koncern Fiat wybrał tworzywo Stanyl Diablo do swojego nowego rezonatora kanału powietrza doładowującego


Stanyl Diablo OCD2100 to pierwszy przedstawiciel następnej generacji tworzyw Stanyl PA46, oferującej poprawę długoterminowej stabilności temperaturowej. Technologia ta, rozwinięta i opatentowana przez DSM, wydłuża czas eksploatacji części znacznie poza granice wyznaczone dla innych poliamidów wysokotemperaturowych. Dzięki ograniczeniu termicznego rozkładu oksydatywnego, Stanyl Diablo wytrzymuje ponad 5 tys. godzin w temperaturze do 220 st. C, przy utracie mniej niż 15 proc. właściwości mechanicznych.

Technicy stwierdzają: - Dzięki połączeniu znakomitych właściwości mechanicznych i odporności zmęczeniowej w bardzo wysokich temperaturach oraz zachowaniu przy zgrzewaniu, Stanyl Diablo OCD2100 jest jednym z niewielu tworzyw konstrukcyjnych spełniających wymagania techniczne firmy Fiat, stanowiąc jednocześnie korzystną ekonomicznie alternatywę dla stosowanych obecnie konstrukcji metalowych.

Ton Vet, Application Development Engineer w DSM Engineering Plastics, dodaje: - Stanyl Diablo OCD2100 przewyższa obecnie stosowane żywice wysokotemperaturowe pod względem stabilności w wysokich temperaturach, zgrzewalności, wytrzymałości zgrzeiny i jej termicznej stabilności długoczasowej. Żądany kształt i funkcjonalność części mogą być łatwiej osiągnięte i, co ważniejsze, można zagwarantować niezawodne działanie części pod maską silnika (UTB) w wymaganym czasie eksploatacji.

Tworzywa Stanyl firmy DSM są łatwe w obróbce. Podczas formowania wtryskowego temperatury narzędzi rzędu 80 st. C i temperatury topnienia ok. 300 st. C nie są niczym niezwykłym. Dla zmniejszenia kosztów można stosować krótkie czasy cykli roboczych.


Termoplastyczne tworzywa konstrukcyjne: poliamidy Stanyl® i Stanyl ForTii® , poliamidy Akulon® i Novamid®, po
Biznes Plus

DSM Engineering Plastics

Termoplastyczne tworzywa konstrukcyjne: poliamidy Stanyl® i Stanyl ForTii® , poliamidy Akulon® i Novamid®, poliamid EcoPaxx, poliestry Arnitel®, Arnite®