Drukuj

2010 r. w przemyśle rozlewniczym wód w opakowaniach i napojów bezalkoholowych

2010 r. w przemyśle rozlewniczym wód w opakowaniach i napojów bezalkoholowych
Prezentujemy tekst Wojciecha Rutkowskiego, prezesa Krajowej Izby Gospodarczej „Przemysł Rozlewniczy”, poświęcony aktualnej sytuacji na rynku wód i napojów. To bardzo ciekawy artykuł przynoszący dużą porcję wiedzy dla wszystkich działających m.in. w przemyśle tworzyw sztucznych i opakowań.

Wojciech Rutkowski: - Brak jest jak na razie pełnych danych statystycznych dotyczących spożycia naturalnych wód w opakowaniach oraz napojów bezalkoholowych w Polsce dotyczących całego 2010 r. Mimo iż miniony rok nie był najłatwiejszy dla całego polskiego społeczeństwa i gospodarki, w tym branży rozlewniczej – tragedia smoleńska, niezwykle dokuczliwa i długa zima zarówno na początku roku jak i pod jego koniec oraz wielokrotnie powtarzające się powodzie - to dostępne informacje AC Nielsen za okres październik 2009 – wrzesień 2010, potwierdzają że rynek napojów bezalkoholowych w naszym kraju jest stabilny pod względem wartości sprzedaży (+2,4 proc.) i odnotował wzrost sprzedaży wolumenowej (+5,4 proc.).

Wojciech Rutkowski, prezes KIG


Do rozwoju kategorii w największym stopniu przyczynił się segment wody w opakowaniach. Wartość całego rynku napojów bezalkoholowych w Polsce monitorowanego przez AC Nielsen kształtuje się na poziomie 10,2 mld zł rocznie. Według danych AC Nielsen spożycie naturalnych wód mineralnych, wód źródlanych i wód stołowych wyniosło w tym czasie 2,5 mld litrów (wzrost o 13,9 proc.) osiągając wartość 2,6 mld zł (wzrost o 10,7 proc.). Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Rozlewniczy" szacuje jednak, że rzeczywista sprzedaż i spożycie mogły być jeszcze kilka procent wyższe.

63,7 proc. spożycia przypada na wody niegazowane (67,2 proc. w ujęciu wartościowym) i ich sprzedaż systematycznie zwiększa się. Nadal preferowana przez klientów pojemność opakowania to butelki 1,5 l PET (73,5 proc.) oraz duże opakowania PET powyżej 2 litrów, choć ich udział nieznacznie się zmniejszył. W systemie HORECA widoczne są wygodne i estetyczne butelki szklane.

Kluczowe znaczenie dla dystrybucji wód w opakowaniach mają duże obiekty handlowe i ich udział zwiększą się kosztem mniejszych sklepów. Podkreślić trzeba, że na dotychczasowym poziomie utrzymuje się sprzedaż napojów aromatyzowanych produkowanych na bazie naturalnych wód mineralnych i wód źródlanych. Stanowią one aktualnie 13,5 proc. całej sprzedaży w ujęciu wolumenowym i już 22 proc. w ujęciu wartościowym. Zdecydowanie preferowanym przez producentów rodzajem opakowania i w tym przypadku jest butelka PET.

Kategoria napoje gazowane odnotowała w tym samym czasie spadek sprzedaży w ujęciu ilościowym (- 0,8 proc.) osiągając poziom 1,6 mld litrów i wartość 3,2 mld zł (wzrost o 0,6 proc.). Najchętniej kupowanymi napojami były tradycyjnie napoje o smaku coli oraz cytryny i pomarańczy. Coraz chętniej akceptowane są przez konsumentów napoje typu multiwitamina oraz z dodatkiem mięty. W tym przypadku sprzedaż rozkłada się bardziej równomiernie na poszczególne kanały dystrybucji, choć powoli rośnie udział wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.

W tej kategorii również dominuje opakowanie PET (prawie 90 proc.) oraz puszki (3 proc.). Wyraźny był w tym okresie spadek spożycia w segmencie napojów niegazowanych. Wielkość sprzedaży wyniosła w omawianym czasie 680,9 mln litrów (-7,8 proc.) o wartości 1,5 mld zł (-9,7 proc.). W tym segmencie największym uznaniem konsumentów cieszyły się napoje o smaku wieloowocowym, pomarańczowym i jabłkowym, choć w porównaniu do poprzedniego okresu odnotowują one lekki spadek spożycia. Ich sprzedaż również rozkłada się równomiernie w zasadzie na wszystkie punkty dystrybucji. Głównymi rodzajami opakowania są karton (ponad 57 proc. sprzedaży) i butelki z tworzyw sztucznych (blisko 40 proc.).