Drukuj

Mazda odważnie sięga po biotworzywa

Mazda odważnie sięga po biotworzywa
Japoński koncern Mazda jest motoryzacyjnym producentem, który bardzo odważnie sięga po biotworzywa przy konstruowaniu samochodów. Ponownie wprowadził rozwiązania oparte na biotworzywach w swoich pojazdach.

Tym razem innowacja objęła nową wersję marki Mazda Premacy Hydrogen RE Hybrid. Wprowadzono do niej pokrywę przy dźwigni sterowania skrzynią biegów, dolną część tablicy przyrządów, drzwiczki schowka na tablicy oraz osłonę zbiornika wodoru wykonane z biotworzyw produkowanych przez koncern.

Aby biotworzywa nadawały się do wykorzystania ich we wnętrzu auta muszą być wystarczająco mocne, tak aby zagwarantować pasażerom bezpieczeństwo. Muszą mieć także właściwości umożliwiające formowanie wtryskowe, by uzyskać wygląd wysokiej jakości. W porównaniu z powszechnie stosowanymi biotworzywami, te używane w pojazdach Mazdy mają dużo większą udarność i wytrzymałość cieplną.

Mazda produkcję biotworzyw rozwija już od wielu lat i prezentowany model nie jest pierwszym, w którym są one użyte. Dzięki wspólnemu programowi z udziałem władz lokalnych oraz uczelni i organizacji przemysłowych, Mazda opracowała specjalną odmianę polikwasu mlekowego, czyli poliaktydu pochodzenia roślinnego, o zmienionej strukturze molekularnej zwiększającej jego temperaturę topnienia. Dzięki użyciu tego nowego kwasu jako substancji wspomagającej krystalizację, poprawia się odporność cieplną biotworzyw i można je kształtować przez wtrysk.

Mazda


W materiałach wykorzystanych w samochodzie Premacy Hydrogen RE Hybrid Mazda ulepszyła strukturę cząsteczkową dodatkiem zwiększającym elastyczność, co poprawiło zdolność biotworzywa do absorbowania i rozpraszania energii zderzenia. W porównaniu z innymi biotworzywami, np. używanymi w urządzeniach elektrycznych, tworzywa opracowane przez Mazdę są trzykrotnie bardziej wytrzymałe udarowo i mają o 25 proc. większą odporność cieplną, na poziomie zbliżonym do tworzyw uzyskiwanych z przerobu ropy naftowej, stosowanych we wnętrzach pojazdów.

W modelu Premacy Hydrogen RE Hybrid sięgnięto oprócz biotworzywa także po biotkaniny. Cała tapicerka siedzeń i panele drzwi wykonano właśnie ze wspomnianych biotkanin. Materiałten zrobiony jestw całości z włókien pochodzenia roślinnego. Nie zawiera składników pochodzących z przetwarzania ropy naftowej, ma odpowiednio wysoką jakość i wytrzymałość do zastosowania we wnętrzach samochodów.

W biotkaninach Mazdy użyto nowego polikwasu mlekowego, uzyskanego w czasie prac nad biotworzywami, jako czynnika krystalizującego do sterowania strukturą cząsteczkową w celu uzyskania stereokompleksu. Tej technologii użyto do poprawy wytrzymałości włókna, aż tkanina uzyskała zadowalającą odporność na zużycie i starzenie w codziennym użytku na pokryciach siedzeń.