Drukuj

Mazda produkuje zderzaki ze zderzaków

Mazda produkuje zderzaki ze zderzaków
Koncern Mazda opracował i w ubiegłym tygodniu wprowadził do komercyjnego zastosowania nowoczesną metodę produkcji zderzaków do swoich nowych minivanów z materiału pozyskanego z recyklingu zderzaków z uprzednio wycofanych już aut.

Projekt wdrażany przez japoński koncern jest absolutnie innowacyjny i zabrał inżynierom samochodowego producenta kilkanaście lat. Udało się jednak doprowadzić do sytuacji, w której polipropylen, który może mieć już ponad 10 lat i został uzyskany z pochodzących z recyklingu starych zderzaków może być teraz powtórnie wykorzystany w produkcji kolejnych zderzaków dla samochodów Mazdy. Tym samym Japończycy doprowadzili do stanu, w którym możliwe będą oszczędności kosztowe i surowcowe.

Wszystko zaczęło się już 19 lat temu, gdy Mazda zaczęła zbieranie i poddawanie recyclingowi uszkodzonych zderzaków. Wtedy to powstający z nich materiał szedł na potrzeby części pod maską auta. Przez lata dużym wyzwaniem było opracowanie skutecznego sposobu usuwania farby z lakierowanych zderzaków. Jednak po blisko dwóch dekadach doprowadzono tę czynność do 99 proc. dokładności. Skutkowało to możliwością poddania zderzaków pełnemu recyklingowi, co w efekcie tworzyło dobry jakościowo zamiennik dla lakierowanych zderzaków.

Mazda produkuje zderzaki ze zderzaków


Gdy rząd Japonii zaczął wprowadzać regulacje mające zagwarantować wydajniejsze korzystanie z zasobów koncern podkręcił tempo prac, tym bardziej, że jego inżynierowie byli pewni, że przetwarzanie dużych elementów tworzywowych, takich jak zderzaki oznacza ogromny postęp technologiczny.

Umożliwi również rozwiązanie problemów ekologicznych poprzez racjonalniejsze wykorzystanie surowców. I tak już w 2003 r. Mazda stworzyła technologię o nazwie „zderzak w zderzak”, polegającą na wykorzystaniu przetworzonych materiałów jako surowca, z którego produkowane są nowe zderzaki samochodowe. Technologię tę wykorzystano po raz pierwszy podczas seryjnej produkcji modelu RX-8. Był to początek, ale na niewielką skalę, gdyż recykling wciąż był ograniczony kosztowo i technologicznie do zderzaków z niedawno uszkodzonych pojazdów. Częściej zderzaki z wycofanych aut były przetwarzane na odpady z pras samochodowych oraz spalane w celu odzyskania energii cieplnej.

Teraz, jak poinformowała Mazda, firma stała się pierwszym na świecie producentem samochodów, który z powodzeniem dokonuje recyklingu wszystkich zderzaków z wycofanych już aut na materiał przeznaczony do produkcji całkowicie nowych części. Swój komercyjny debiut technologia Mazdy zanotowała w ubiegłym tygodniu. Po włączeniu starych zderzaków do recyklingu i umożliwieniu tworzenia z nich materiałów przeznaczonych do produkcji nowych części poprawiono stosunek recyklingu materiałowego pojazdów Mazda i przyczyniono się do bardziej efektywnego wykorzystania zasobów.

Wiele wycofanych z użytku samochodów ma już ponad dziesięć lat, więc skład polipropylenu w zderzakach i jego właściwości adhezyjne do farby znacznie się różnią od wymogów. Dlatego też przed procesem recyklingu, niechciane materiały np. elementy metalowe, muszą być usunięte. Ponieważ przetwarzanie zderzaków pojazdów wycofanych z eksploatacji w nowy materiał było wcześniej technicznie i ekonomicznie utrudnione, to aby temu zaradzić Mazda już w latach 90. zaczęła projektować produkty łatwe do ponownego przetworzenia. Tym samym już teraz liczba zderzaków z pojazdów wycofanych z eksploatacji stale rośnie, co w przyszłości tylko będzie korzystne dla rozpowszechniania wprowadzanej właśnie technologii.

Japoński koncern ma także opracować i wdrożyć skuteczne metody zbierania i przetwarzania zderzaków z pojazdów wycofanych z eksploatacji. W wyniku tych inicjatyw, koszty recyklingu są niższe niż koszty zakupu nowych tworzyw sztucznych. Na początku Mazda będzie zbierać zderzaki z wycofanych już aut tylko w części kraju, a pochodzące z recyklingu tworzywo obejmie ok. 10 proc. materiału wykorzystywanego do produkcji każdego nowego zderzaka.

Obecnie ok. 20 proc. w ujęciu wagowym części z tworzyw sztucznych, gumy i innych materiałów z wycofanych samochodów jest spalane jako są spalane jako odpady z pras samochodowych. Nowe technologie wprowadzane przez Mazdę mają tę wielkość radykalnie obniżyć.