Firma Herrmann Ultraschall, specjalizująca się w zgrzewaniu tworzyw, prezentuje rozwiązanie polegające na ultradźwiękowym łączeniu kanału kablowego dla kabli płaskich. Zalety rozwiązania to lepsza sztywność, łatwiejszy montaż oraz zmniejszenie hałasów do minimum.Z uwagi na krótkie czasy trwania cykli, dokładne doprowadzenie energii oraz perfekcyjną optykę, zgrzewanie ultradźwiękowe stanowi doskonały sposób łączenia tworzyw sztucznych. Za pomocą ultradźwięków możliwe jest zgrzewanie, kształtowanie, wtłaczanie, zakleszczanie i nitowanie części samochodowych. Technologia znajduje zastosowanie m.in. w produkcji tablic rozdzielczych, wewnętrznych osłon drzwi, rolet słonecznych, elementów oświetlenia.
W przypadku zgrzewania ultradźwiękowego napięcie sieciowe jest przekształcane wskutek efektu piezoelektrycznego na drgania mechaniczne o częstotliwości ultradźwiękowej. Ruch ten - dla 20 kHz stanowi 20 tys. drgań na sekundę - powoduje powstawanie ciepła. Tworzywo sztuczne topi się dokładnie w miejscu planowanej spoiny i po zastygnięciu powstaje zgrzew.

Podsufitka z kanałem kablowym
Popatrzmy na przykład praktyczny. Oto projekt dotyczący kanału kablowego dla przedłużonej szyby przedniej.
Projekt obejmuje kabel płaski (FPC - Flexible Printed Circuit), który zasila funkcje elektryczne, oświetlenia konsoli, czujnik deszczu oraz automatyczne przyciemnianie lusterek wstecznych pojazdu przez główny zestaw kabli w podsufitce. Osłonę kabla płaskiego stanowi kanał kablowy, składający się z pokrywy górnej i dolnej.
Zastosowanie kanału kablowego jest niezbędne, ponieważ pojazd posiada przedłużoną szybę przednią i tym samym krótszą podsufitkę. W tej sytuacji choćby tylko z uwagi na atrakcyjność wizualną, kabel winien być umieszczony w osłonie. Kanał kablowy łączy w sposób całkowicie widoczny obszar A podsufitki ponad szybą przednią z lusterkiem wstecznym.

Produkt kompletny (wiązka kabli FPC w kanale kablowym)