BASF sfinalizował inwestycję w Środzie Śląskiej

BASF sfinalizował inwestycję…

Zakończyła się rozbudowa zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej k. Wrocławia. Inwestycja powiększyła zakład produkcyjny o około 14 000 metrów kwadratowych.

BASF sfinalizował inwestycję w Środzie Śląskiej. W dniu 13 czerwca w Środzie Śląskiej firma BASF Polska zaprezentowała innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. Oprócz produkowanych w zakładzie katalizatorów spełniających najsurowsze normy emisji EURO 6, zaprezentowano tworzywa techniczne (PA, POM, PBT) i poliuretany (PU, TPU). Produkty te są szeroko stosowane w motoryzacji nie tylko dla nowoczesnego wzornictwa, ale również w celu zmniejszenia masy aut, poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa.

Pokazano płyny do układów hamulcowych Hydroulan oraz płyny do układów chłodzenia Glysantyn, które zapewniają ochronę układu chłodzenia przed zamarznięciem, przegrzaniem i korozją. W zakresie powłok lakierowych zaprezentowano m.in. linie produktów Glasurit ECO Balance z certyfikatem zrównoważonej biomasy, zrównoważone technologie do renowacji powłok, produkty utwardzane promieniami UV, lakiery bezbarwne schnące 10 minut. Ważnym kierunkiem rozwoju motoryzacji jest elektromobilność. BASF w Środzie Śląskiej zaprezentował materiały do baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.

Finalizacja inwestycji w Środzie Ślaskiej stała się okazją do zorganizowania wydarzenia "Drive Innovation" na które licznie przybyli przedstawiciele partnerów i klientów koncernu BASF, władz samorządowych i stowarzyszeń. Nie zabrakło tam również dziennikarzy, szczególnie tych zajmujących się motoryzacją oraz specjalizujących się w tematyce chemicznej. Branżę tworzywową zaś reprezentował - jak to zwyczajowo już bywa - Plastech.pl.

BASF Drive Innovation

- Prezentując innowacje dla branży motoryzacyjnej chciałabym podkreślić, że rolą biznesu jest nie tylko maksymalizacja zysku, ale również tworzenie wartości dla społeczeństwa - powiedziała podczas wydarzenia Katarzyna Byczkowska, Dyrektor Zarządzająca BASF Polska. Niejako potwierdzeniem tych słów była, zorganizowana w trakcie wydarzenia, debata "Wydajność, ekonomia, ekologia - jak innowacje napędzają rozwój branży motoryzacyjnej w drodze do zrównoważonego rozwoju", która poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Grzegorz Gac.

W debacie wzięli udział: Krystyna Boczkowska - wieloletnia Prezes Grupy Bosch w Polsce, Łukasz Kolano, Chair UNGC RNC Eastern Europe & Middle East, Executive Director Global Compact Network Poland, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. Uczestnicy starali się chociaż w przybliżeniu odpowiedzieć na dwa najistotniejsze pytania: Jaka jest przyszłość branży motoryzacyjnej? Jakie są perspektywy zmian klimatycznych i dlaczego działania na rzecz klimatu są tak ważne?

Zdaniem uczestniczących w debacie ekspertów zmiany w branży motoryzacyjnej, mimo zaawansowanych prac nad alternatywnymi źródłami zasilania, będą mieć charakter raczej ewolucyjny niż rewolucyjny. Cudowne dziecko XXI wieku - samochód elektryczny - nie stanie się, przynajmniej na razie, cudownym orężem w  walce ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem środowiska. I jakkolwiek auto elektryczne jest bezemisyjne (podczas jazdy) to wciąż pozostaje źródłem emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Monachijska firma konsultingowa Berylls Strategy Advisors oszacowałą, że emisja CO2 w przypadku produkcji produkcji najcięższych akumulatorów ważących ok. 500 kg dla samochodów sportowych, byłaby nawet o 74 proc. większa niż w przypadku wytworzenia tradycyjnego auta w fabryce napędzanej paliwami kopalnymi. Pamiętajmy też, że auto elektryczne należy ładować, co oznacza, że w przypadku naszego kraju auta elektryczne okazują się być de facto samochodami na węgiel. Użytkowanie takiego samochodu we Francji, której energetyka opiera się głównie na energii jądrowej, wyemituje o wiele mniej szkodliwych gazów niż poruszanie się tym samym autem w Polsce, gdzie 80 proc. energii elektrycznej pochodzi ze spalania węgla.

BASF Drive Innovation 2019

Po co komu katalizator?

Katalizator jest prawdopodobnie najważniejszym urządzeniem do redukcji zanieczyszczeń, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Obecnie jest nieodzownym elementem układów wydechowych w większości współczesnych samochodów. Bez nich jakość powietrza w miastach i wokół nich byłaby znacznie gorsza. BASF był pionierem w opracowywaniu pierwszych katalizatorów w modelach samochodów z 1975 roku, a rok później wprowadził drugą istotną innowację: nowoczesny katalizator “trójdrożny”, który obecnie niweluje ponad 90% węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i tlenków azotu (NOx) wytwarzanych przez silniki samochodowe. Rozwój technologii sprawił, iż dziś potrzeba 100 samochodów z katalizatorami, aby osiągnąć emisję na poziomie zaledwie jednego samochodu sprzed 1974 roku.

Katalizator to specjalna puszkę ceramiczna, w której znajdują się setki kanałów o strukturze plastra miodu. Puszka ta jest nasączana masą katalityczną, która redukuje składniki toksyczne zawarte w spalinach. Następuje to w wyniku wejścia w reakcję chemiczną z gazami spalinowymi. Katalizator to nie tylko zwykły oczyszczacz spalin. Od tego elementu zależy też proces spalania paliwa, a więc prawidłowa praca jednostki napędowej i jej osiągi.

BASF Drive Innovation - Katalizatory


brak
 

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany

Polska