Drukuj

Branża opakowaniowa bierze głębszy oddech

Branża opakowaniowa bierze głębszy oddech
Prezentujemy rozmowę z Joanną Kucharską, dyrektor Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki Taropak.

Do targów Taropak pozostało już niewiele czasu. Ilu wystawców jest w tej chwili na targowej liście i jak ta liczba wygląda na tle poprzednich edycji? Jaką powierzchnię zajmie ekspozycja?
Do rozpoczęcia targów pozostało zaledwie kilka dni i w tym momencie mogę powiedzieć z dumą i nieskrywaną satysfakcją, że na liście wystawców Międzynarodowych Targów Techniki Pakowania i Logistyki znajduje się ponad 500 firm. Taropak to wydarzenie charakteryzujące się bardzo stabilną kondycją, co niewątpliwie świadczy o jego ugruntowanej pozycji i satysfakcjonującym zasięgu rynku. Wzrost liczby wystawców utrzymuje się na kilkuprocentowym poziomie. Znacznie dynamiczniej zwiększa się skala targów w kontekście zwiedzających i zajmowanej powierzchni ekspozycyjnej. Tegoroczna edycja to pięć pawilonów - 1, 2, 3, 3A i 4 oraz plac zewnętrzny.

Ilu zwiedzających spodziewają się Państwo w tym roku? Przedstawiciele jakich krajów i jakich sektorów gospodarki pojawią się w stolicy Wielkopolski?
Targi Taropak tradycyjnie już odbywają się w tym samym czasie co targi Polagra Food, Polagra Gastro, Polagra Tech, Invest Hotel i Smaki Regionów. Nic więc dziwnego, że wśród zwiedzających, których w tym roku spodziewamy się około 50 tysięcy, znajdują się przedstawiciele przemysłu spożywczego, w tym technologowie i logistycy międzynarodowych sieci sprzedaży detalicznej. To właśnie ta branża stanowi największy rynek zbytu dla producentów opakowań. Zwiedzający targów Taropak to również reprezentanci branży farmaceutycznej, kosmetycznej, motoryzacyjnej i wielu, wielu innych, dla których rola opakowania w kontekście sprzedaży i bezpieczeństwa produktu ma znaczenie. Do udziału w targach zapraszamy głównie przedstawicieli biznesu zza wschodniej granicy, ułatwiając im załatwienie niekiedy kłopotliwych i czasochłonnych formalności. Coraz chętniej odwiedzają nas również mieszkańcy Europy Zachodniej. Ma na to wpływ m.in. coraz silniejsza pozycja polskich producentów opakowań, dla których eksport stanowi niebywale istotną część biznesu.

Ilu i jakiego rodzaju nowości produktowych możemy się spodziewać w tym roku?
Łącznie wystawcy zaprezentują ponad 200 nowości produktowych. Wiemy też, że w tym roku ekspozycję zdominują głównie maszyny i wszelkiego rodzaju urządzenia służące robotyzacji cyklu produkcji pakowania. W zakresie logistyki nowe technologie są jeszcze bardziej znamienne. Optymalizacja procesów, usprawnienie ciągów komunikacyjnych, śledzenie łańcucha dostaw - wszystko to wymaga odpowiedniego oprogramowania i automatyzacji. Takie są właśnie tendencje rynkowe i tego można się właśnie spodziewać na stoiskach wystawców. Po kilku latach niestabilnej sytuacji ekonomicznej, która odcisnęła piętno również na branży opakowaniowej i logistycznej, nadszedł czas na głębszy oddech, o czym przekonamy się już 29 września. Przedsiębiorstwa znowu gotowe są do inwestycji w swoje linie produkcyjne, magazyny, oraz design opakowań.

Jaki będzie w tym roku odsetek firm zagranicznych i który kraj będzie miał najliczniejszą reprezentację?
Zagraniczni wystawcy stanowią w tym roku około 40 proc. a wśród nich dominują firmy z Niemiec i Włoch.