Drukuj

Cienkościenne butelki PET dla technologii gorącego rozlewu Amcor Rigid Plastics wins AmeriStar award for hot-fill PET bottle

Cienkościenne butelki PET dla technologii gorącego rozlewu
Firma Amcor otrzymała nagrodę za ultralekką butelkę PET przeznaczoną dla herbaty Lipton rozlewanej w technologii gorącego rozlewu. Rozwiązanie opracowane z myślą o rynku Ameryki Łacińskiej zostało nagrodzone w kategorii napojów bezalkoholowych najbardziej prestiżowego amerykańskiego konkursu opakowaniowego – AmeriStar Package Awards Competition, organizowanym przez Institute of Packaging Professionals.

W porównaniu do standardowych butelek PET o pojemności 500 ml w nowych opakowaniach na uwagę zasługuje niższa o 30 procent waga – zamiast 34 g nowe pojemniki ważą zaledwie 22 g. W wyróżnionym opakowaniu zastosowane zakończenie 33 mm daje znaczącą redukcję materiału w porównaniu z butelkami o zakończeniu 38 mm.

Dużym wyzwaniem dla producentów butelki było pogodzenie niewielkiej masy opakowania z odpornością na warunki próżniowe. Było to możliwe dzięki połączeniu technologii VAB do podstawy opakowania i ERGO do jego głównej części.

Obecnie cienkościenne butelki mogą być wykorzystywane w procesie rozlewu aseptycznego, jednak tego rodzaju rozwiązania są drogie. Tymczasem nowa butelka przeznaczona do gorącego rozlewu pozwala producentom na uzyskanie aseptycznych warunków bez konieczności wprowadzania kosztownych inwestycji. Dlatego też według przedstawicieli firmy Amcor ich rozwiązanie może przyczynić się do zmiany na rynku opakowań, zwłaszcza w krajach rozwijających się. Producenci wykorzystujący technologię gorącego nalewu nie będą musieli inwestować w rozwój linii, co wpłynie pozytywnie na konkurencyjność ich produktów.

Zamierzeniem projektantów firmy Amcor było stworzenie opakowania, które łączyłoby wrażenie kobiecości z efektem ruchu. Główna część butelki musiała być atrakcyjna i jednocześnie łatwa do chwytania. Design inspirowany był północnoamerykańską butelką Pandora, zawierającą krzywizny liści herbaty kierujące wzrok konsumentów na etykietę. W zamierzeniu producentów nowa butelka odznaczać się ma silnym oddziaływaniem na konsumentów i ma przyczynić się do zwiększenia sprzedaży dzięki wrażeniu wysokiej jakości.

Niewątpliwą zaletą opakowania są oszczędności środowiskowe. Ograniczenie ilości zużytego materiału zwiększa zdolność opakowań do recyklingu, obniżając jednocześnie ilość energii potrzebnej do wyprodukowania pojemnika oraz przyczyniając się do znaczącego zmniejszenia obciążenia dla środowiska. W ten sposób udało się obniżyć emisję gazów cieplarnianych o 26 proc., redukując przy ty zużycie energii o 23 proc. i wody o 24 proc.

Amcor


Oprócz nowej butelki firmy Amcor i Bericap opracowały nowe zamknięcie 33 mm dla technologii gorącego nalewu. Przedstawiciele firm przekonują, że jest ono najlżejsze w branży – jego masa wynosi 3,7 g. Dotychczasowe standardowe zamknięcia 38 mm ALCOA ważyły 7,9 g. W nowym zamknięciu zastosowano wbudowaną uszczelkę, dzięki czemu można było zrezygnować z gumowych wkładek lub uszczelnień foliowych. Zakrętki wykonane są z HDPE, nie zaś z PP, jak poprzednie zamknięcia, ponieważ polietylen jest szerzej akceptowanym materiałem do recyklingu aniżeli polipropylen. Na zwiększenie możliwości recyklingu wpływa także brak dodatkowych elementów barierowych, wykonywanych zazwyczaj z EVA, papieru lub folii.