Czy plastikowe drogi uratują turystyczny raj?

Podjęto pewne wysiłki w celu opracowania technik włączania wielowarstwowych i laminowanych opakowań do mieszanki drogowej, ale władze indyjskie zezwalają na wprowadzanie jedynie ograniczonych ilości bardzo cienkich laminowanych tworzyw sztucznych.

Innym potencjalnym problemem związanym z tą technologią jest zanieczyszczenie mikroplastikami. Tworzywa sztuczne będąc obecne w mieszance znajdują się również na powierzchni dróg, warunki atmosferyczne i codzienna eksploatacja dróg mogą z czasem rozkładać plastik na mikrocząsteczki, które dostaną się do ekosystemu.

Indyjscy naukowcy wyrażają również obawy, że drogi asfaltowo-tworzywowe mogą wprowadzać niebezpieczne substancje chemiczne do środowiska, ponieważ asfalt przetwarza się w temperaturze ok. 160 stopni Celsjusza - wystarczającej aby stopić tworzywo sztuczne, ale niewystarczającej do zapewnienia degradacji różnych toksyn. W ten sposób, pod wpływem światła, ciepła i wody, z tworzyw sztucznych na drogach mogą one migrować do ekosystemu. Według Davida Sutasuryi brak dowodów na wymywanie z "plastikowych" dróg niebezpiecznych materiałów, niekoniecznie oznacza, że są one bezpieczne. Oznacza to jedynie, że nie przeprowadzono jeszcze badań w tej dziedzinie.

- Zgodnie z zasadą ostrożności, technologia, która nie została odpowiednio zbadana, nie powinna być stosowana powszechnie, lecz w skali laboratoryjnej - powiedział Sutasurya.

dry process method

"Utilization of plastic waste in bituminous mixes for road construction" Nyoman Suaryana. www.earthislandph.org

Jacek Leszczyński

Źródła:

The Jakarta Post, mongabay.com, unud.ac.id, theguardian.com, barito-pacific.com, magicgreen.org, indonesia-news.tk

"Stronger, cheaper, greener roads with waste plastic? Jamie McQuilkin - vegagerdin.is,

"Utilization of plastic waste in bituminous mixes for road construction" Nyoman Suaryana - earthislandph.org