Drukuj

Nowoczesne auto o napędzie elektrycznym

Nowoczesne auto o napędzie elektrycznym
Koncerny BASF i Daimler połączyły siły i stworzyły innowacyjny pojazd elektryczny smart forvision. Jest to nowoczesny samochód o napędzie elektrycznym.

Auto zostanie zaprezentowane na zbliżających się targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie. Łączy w sobie futurystyczny design, wydajność energetyczną, nowoczesną regulację temperatury i lekkie materiały konstrukcyjne, m.in. pierwszą felgę wykonaną w całości z tworzywa sztucznego.

Celem, stojącym przed Daimlerem było zaprojektowanie pojazdu o zwiększonym zasięgu i braku emitowanych spalin. By tak się stało trzeba było zastosować nowoczesne materiały izolacyjne i odblaskowe, a także sposoby nowoczesnego zarządzania energią. Obok transparentnych ogniw słonecznych, przezroczystych i energooszczędnych diod oraz folii i lakierów odbijających podczerwień, użyto wysokiej jakości pianek służących izolacji termicznej. Konstruktorzy zadbali, by w zaprojektowanym pojeździe połączono materiały wizjonerskie, częściowo znajdujące się jeszcze w stadium badań laboratoryjnych, z technologiami, które mają duże szanse na wdrożenie do produkcji seryjnej.


Pierwszą innowację widać, gdy mowa o wydajności energetycznej. Światło dociera do wnętrza pojazdu z góry. Dzieje się tak dzięki sześciokątnym przezroczystym powierzchniom na dachu. Jest to pierwszy przezroczysty dach przepuszczający światło, który jednocześnie wytwarza energię. Pod względem technologicznym chodzi o ogniwa słoneczne, których powierzchnia jest przezroczysta. Bazują one na barwnikach organicznych, wbudowanych w kilkuwarstwowy dach. Bodźcem dla aktywności przezroczystych barwników ogniw słonecznych jest światło. Nawet w przypadku światła rozproszonego wytwarzana jest wystarczająca ilość energii do zasilania elementów multimedialnych oraz trzech wentylatorów, znajdujących się we wnętrzu pojazdu i wspierających klimatyzację.

Jeżeli pojazd stoi na słońcu, wentylacja napędzana jest za pomocą fotowoltaiki i wtedy auto jest chłodzone na bieżąco. Tego typu technologia komórkowa zwiększa wydajność energetyczną samochodu, a zaoszczędzona energia może być wykorzystana do zasilania jego dodatkowych urządzeń.
Pod ogniwami słonecznymi umieszczono kolejną nowinkę: przezroczyste OLEDy (świecące diody organiczne). Kiedy silnik pojazdu jest wyłączony, otwierając drzwi lub naciskając specjalny guzik we wnętrzu pojazdu, można podświetlić wnętrze tak, że dokładnie widać z niego całe otoczenie pojazdu. W świetle dziennym pojawia się efekt dachu ze szkła, a w nocy dach oświetlony jest w taki sposób, iż światło nie razi w oczy.

W Smart forvision, jak już wspomniano, po raz pierwszy zastosowano nadającą się do produkcji seryjnej felgę wykonaną całkowicie z tworzywa sztucznego. Opracowany przez BASF wysokowydajny materiał do produkcji tychże felg umożliwia oszczędność aż trzech kilogramów wagi na każde koło.

W przeciwieństwie do tradycyjnych materiałów z kompozytów poliamidowych, nowe tworzywo sztuczne zawiera długie włókna wzmacniające polepszające jego właściwości mechaniczne. Rezultatem jest znakomita odporność termiczna i chemiczna, rozwinięte właściwości dynamiczne, przyczepność oraz długa żywotność. Pierwsze intensywne testy tworzywa w pojeździe smart wskazują, że felga może być produkowana seryjnie.


brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany