![Rotterdam: Pociąg metra utknął…](https://res.cloudinary.com/plast/image/upload/c_fill,d_default.png,dpr_auto,f_auto,g_auto:classic,h_150,q_auto,w_150/v1/plastech/images/news/15904/solico-whale-tail-2-20201102135959-1.jpg)
Pociąg metra w holenderskim Spijkenisse pod Rotterdamem przebił się przez barierę i wypadł z estakady kolejowej. Wagon zawisł na wystającej ze zbiornika wodnego wiaduktu rzeźbie, przedstawiającej wielorybią płetwę. Uchroniło to pociąg przed runięciem na ziemię.
Do wypadku doszło w nocy z niedzielę na poniedziałek na stacji De Akkers położonej w mieście Spijkenisse - ostatniej na linii "D" przebiegającej przez Rotterdam.
Jak podają holenderskie media, maszynista z nieznanych przyczyn nie zdążył wyhamować pociągu przed końcem estakady, w wyniku czego wagon przebił się przez bariery zabezpieczające i wysunął poza wiadukt. W wagonie był jedynie motorniczy, który nie odniósł obrażeń w wypadku i sam wydostał się z pojazdu.
Dzieło sztuki przedstawiające dwa ogony wielorybów o wysokości 12 i 14 metrów powstało w 2002 roku jako zwieńczenie estakady. Wykonano je z tworzywa sztucznego, a jego autorem jest holenderski architekt Maarten Struijs.
Od strony inżynierskiej za projekt odpowiadała firma Solico. W okolicach Rotterdamu wieją silne wiatry i aby zabezpieczyć konstrukcję przed wibracjami firma dokonała testów w tunelu aerodynamicznym. Ich wyniki zostały wykorzystane do zaprojektowania mocnych i sztywnych kompozytowych ogonów wielorybów. Dokonano tego za pomocą obszernych analiz MES.
![solico-whale-tail-colors-20201102135949](https://res.cloudinary.com/plast/image/upload/c_scale,f_auto,q_auto,w_750/v1/plastech/images/news/15904/solico-whale-tail-colors-20201102135949.jpg)
Ogony wielorybie składają się z dwóch części określanych jako ''ciało'' i ''ogon''. Korpus ma konstrukcję wewnętrzną z kratownicy stalowej, pokrytej 6 mm poliestrem wzmocnionym włóknem szklanym. Ogon, na którym spoczywa pociąg metra, nie zawiera stalowego wspornika a obciążenie przejmuje sam materiał kompozytowy.
- Kształt płetwy ogonowej tworzy idealne skrzydło. Wiedzieliśmy, że wiatr będzie tu tworzyć siłę nośną, co stanowiło dla nas poważne wyzwanie inżynieryjne - wyjaśnia Peter Globevnik, inżynier odpowiedzialny za konstrukcję rzeźby.
Lokalne władze poinformowały, że ze względu na skomplikowaną sytuację - skład wisi nad wodą - obiekt może być zamknięty przez dłuższy czas. Nie wiadomo też kiedy pociąg zostanie zdjęty z rzeźby.
![solico-whale-tail-2-20201102135959-1](https://res.cloudinary.com/plast/image/upload/c_scale,f_auto,q_auto,w_750/v1/plastech/images/news/15904/solico-whale-tail-2-20201102135959-1.jpg)
JL
Zdjęcia: Solico