Drukuj

Trendy na europejskim rynku zakrętek i zamknięć Trends at European market for caps and closures

Trendy na europejskim rynku zakrętek i zamknięć
Zakrętki oraz zamknięcia stanowią niezbędną część wielu opakowań i pojemników, jak np. butelki, słoiki, kanistry, tubki czy kartony. Ich oczywistą funkcją jest umożliwienie otwierania i zamykania, a także ponownego zamykania opakowań, jednak w zależności od zastosowania częstą pełnią one także funkcje barierowe i ochronne. Zdaniem analityków agencji Ceresana europejskie zapotrzebowanie na różnego rodzaju zamknięcia wykonane z wszelkich dostępnych materiałów wyniesie w 2021 roku 460 mld sztuk.

Tworzywa sztuczne są najbardziej rozpowszechnionym materiałem używanym w zamknięciach. Zdominowały one rynek i zyskały przewagę nad tradycyjnymi materiałami, jak aluminium, stal, szkło czy korek. Ze względu na ich niewielką wagę oraz możliwość wielorakich zastosowań, tworzywa sztuczne posiadają przewagę zarówno po stronie kosztów, jak i aspektów środowiskowych. Ponadto ich stosowanie upraszcza proces produkcyjny, podnosi jakość i bezpieczeństwo wyrobów oraz daje nowe możliwości w zakresie wzornictwa.

Wzrost rynku zakrętek z tworzyw jest prostą pochodną dużej popularności opakowań wykonanych z tworzyw, zwłaszcza jednorazowych butelek PET. Istotne jest tu wzrastające zapotrzebowanie na wodę butelkowaną, dostępną w coraz mniejszych butelkach z systemem dozowania. Można się spodziewać, że ten trend zagwarantuje wzrost rynku w najbliższych latach.

Tworzywa sztuczne stają się także coraz popularniejsze w branży kosmetycznej i farmaceutycznej. Wzrost rynku dzieje się tutaj kosztem wypierania opakowań szklanych. Pojemniki z tworzyw są zwykle używane w połączeniu z zakrętką wykonaną z plastiku - te dwa obszary są ze sobą ściśle powiązane.

Jakość zakrętek z tworzyw wciąż rośnie, dlatego też zdobywają one coraz to nowe obszary rynku, wypierając tradycyjnie stosowane materiały. Dobrym przykładem jest ich stosowanie w opakowaniach piwa oraz płynnych dodatków do żywności, jak np. sosy.

Warto dostrzec istotne społeczne zjawiska, które decydują o trendach na rynku zakrętek i zamknięć. Istotną rolę odgrywa tu czynnik demograficzny oraz skutki kryzysu ekonomicznego, który dotknął wiele wysoko rozwiniętych krajów. Nie bez znaczenia są także regulacje wprowadzane przez władze w zakresie wymagań dotyczących opakowań na napoje. W końcu, wspomnieć trzeba o wygodzie czy kwestiach środowiskowych - wszystkie te czynniki mają wpływ na rozwój rynku zakrętek i decydują o popularności tworzyw sztucznych w tym zakresie.

Warto także spojrzeć w przyszłość. W niektórych segmentach spodziewać się można w nadchodzących latach wzrostu zapotrzebowania na bardziej skomplikowane rozwiązania, z drugiej strony - rynek będzie się domagał coraz lżejszych produktów o wysokich właściwościach. Ten ostatni trend będzie się jednocześnie przyczyniał do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko.

Rozwijać się będą rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo dzieci - dotyczy to zwłaszcza opakowań leków. Z kolei starzenie się wielu społeczeństw zwracać będzie uwagę na potrzeby seniorów, szczególnie na łatwość otwierania.

Jak się okazuje, nie we wszystkich segmentach rynku zachodzi wypieranie tradycyjnych materiałów przez tworzywa. Przykładem może być branża winiarska, gdzie w szybkim tempie popularność zyskują zakrętki metalowe. Jednym z argumentów, który stoi za rezygnacją części producentów z tradycyjnych korków jest ich negatywny wpływ na smak wina. Dobrą alternatywą okazuje się w tym względzie gwintowana zakrętka aluminiowa - do zalet jej stosowania należy np. możliwość ponownego zakręcenia butelki, otwieranej bez użycia korkociągu.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszędzie tego typku zamknięcia się przyjęły. O ile w Grecji czy w Austrii metalowe zakrętki stosunkowo szybko zaczęły zdobywać rynek, o tyle w takich krajach, jak Hiszpania, Włochy, Francja czy Portugalia ten proces zachodzi o wiele wolniej. Dzieje się tak ze względu na długą tradycję winiarstwa w tych krajach oraz pogląd o ważnej roli tradycyjnego korka w dojrzewaniu wina.