Drukuj

Tworzywa Cycoloy i Cycolac dla branży motoryzacyjnej Cycoloy and Cycolac - two types of plastics for decorative dhrome plating

Przeznaczone do chromowania tworzywa Cycoloy i Cycolac ułatwiają producentom z branży motoryzacyjnej podnoszenie walorów wytwarzanych przez nich samochodów.

Najnowsze trendy wzornicze w motoryzacji to powrót do chromowania listew wykończeniowych, klamek drzwi i innych elementów dekoracyjnych. Projektanci tworzą w ten sposób samochody wyglądające na luksusowe, z tzw. "górnej półki". Stad m.in. popularność materiałów przeznaczonych do chromowania jak właśnie tworzywa Cycoloy i Cycolac koncernu SABIC Innovative Plastics.

Obydwa tworzywa charakteryzują się niezwykle niskimi naprężeniami wewnętrznymi i bardzo dobrą adhezją do metalu. Ich rola jest pomaganie producentom samochodów w stosowaniu chromowanych detali, połyskujących tak jak luksusowa biżuteria.

Specjalne gatunki tworzyw poliwęglanowo/akrylonitrylowo-butadienowo-styrenowych ( PC/ABS) Cycoloy i tworzywa Cycolac (ABS) zostały specjalnie zoptymalizowane pod kątem formowania wtryskowego i chromowania. Gwarantują wysoką jakość produktów i dużą wydajność procesów technologicznych. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny, gdyż chromowanie jest procesem relatywnie kosztownym. Ponadto zastosowanie galwanizowanych elementów wykonanych z tworzyw konstrukcyjnych - zamiast części w całości z metalu - pozwala uniknąć takich etapów jak obróbka skrawaniem i polerowanie. Co więcej, lekkie tworzywa zmniejszają wagę pojazdu, co wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Tworzywa sztuczne pozwalają też na większą niż w przypadku metalu elastyczność podczas projektowania.

- Dzięki chromowanym elementom wykończeniowym samochody wyglądają na bardziej luksusowe. Aby uzyskać ten efekt, najlepiej sięgać po tworzywa z uwagi na ich łatwą produkcję, mniejszy ciężar i swobodę osiąganą w trakcie projektowania - ocenia Dirk Noordegraaf, menadżer koncernu SABIC. - Aby przemysł motoryzacyjny mógł wykorzystać efekt chromowania w sposób optymalny opracowujemy materiały nadające się do galwanizacji z pominięciem wszelkich typowych w tym procesie problemów. Korzystając z tworzyw Cycoloy i Cycolac, projektanci mogą tworzyć nowoczesna detale znajdujące uznanie u odbiorców.

Pokrywanie tworzyw konstrukcyjnych warstwą metalu jest nie tylko procesem kosztownym, ale również bardzo krytycznym ze względu na wymagania dotyczące jakości powierzchni. Ponieważ chromowane elementy wykończeniowe pojazdu mają zwracać na siebie uwagę wysokim połyskiem i odbiciem padającego światła, to nawet najmniejsze defekty jakości powierzchni mogą wywołać złe wrażenie dotyczące wyglądu pojazdu jako całości.

Tworzywa konstrukcyjne Cycoloy CP8930 (wysokotemperaturowe), Cycoloy CP8320 i MC1300 (średniotemperaturowe) oraz Cycolac MG37EP mają niższy odsetek braków w procesie galwanizacji, a uzyskana w ten sposób wyższa wydajność prowadzi do ograniczenia ogólnych kosztów.

Wtrysk tych materiałów jest łatwiejszy niż ma to miejsce w przypadku wielu podobnych tworzyw odpornych na wysoką temperaturę. Zawierają one ponadto specjalny modyfikator udarnościowy zapewniający jednorodne przyleganie warstwy chromu. Posiadają też niezwykle małe naprężenia wewnętrzne, co pozwala na ich równomierne powlekanie.

Jeśli chodzi o ich konkretne zastosowanie, to świetnie nadają się do wykonywania z nich takich chromowanych części jak listwy zewnętrzne i wewnętrzne, kołpaki na koła, stopnie nadwozia, relingi dachowe oraz obudowy lusterek. Te elementy wymagają bowiem od tworzywa wysokiej sztywności, wytrzymałości na udarność oraz znakomitych parametrów przetwórstwa.

W tej chwili najnowsze osiągnięcie w dziedzinie technologii powlekania to możliwość produkcji wyprasek metodą wtrysku z użyciem dwóch różnych tworzyw termoplastycznych, z których tylko jedno, w trakcie procesu galwanizacji, zostaje powleczone powłoką chromu.


Szeroka paleta poliolefin - polietylen, polipropylen - przenaczonych zarówno do formowania wtryskowego
Biznes Plus

SABIC Poland Sp. z o.o.

Szeroka paleta poliolefin - polietylen, polipropylen - przenaczonych zarówno do formowania wtryskowego jak również do wytłaczania, tworzywa konstrukcyjne