Drukuj

Tworzywa sztuczne w nowym BMW i3 BMW i3 with plastic parts from BASF

Tworzywa sztuczne w nowym BMW i3
W konstrukcji nowego pojazdu elektrycznego BMW i3 dużą rolę odegrały tworzywa sztuczne dostarczone przez firmę BASF. Zostały one wykorzystane do produkcji kilko komponentów, jak np. oparcia przednich foteli, elementy wzmacniające wykonane z włókien węglowych oraz siedziska tylnej kanapy.

- Model BMW i3 jest ogromnym skokiem w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego, a inteligentne rozwiązania BASF mają tutaj istotne znaczenie - powiedział Raimar Jahn, szef działu BASF Performance Materials.

Oparcie siedziska wykonane z poliamidu

Oparcie siedziska w fotelu kierowcy i pasażera jest pierwszym formowanym wtryskowo i niepowlekanym elementem konstrukcyjnym wykorzystywanym we wnętrzu samochodu, wykonanym z poliamidu o widocznej powierzchni. Lekki, hybrydowy komponent waży zaledwie 2 kg. Oparcie wykonane jest z odpornego na promieniowanie UV poliamidu 6 Ultramid B3ZG8 UV. Materiał zapewnia odpowiednią sztywność, rozciągliwość i wytrzymałość w wymaganym zakresie temperatur: od -30 st. C do +80 st. C.

Ważnym elementem jest dźwignia zwalniająca, która odpowiada za bezpieczeństwo w razie wypadku. Do jej produkcji wykorzystano specjalny materiał wzmocniony włóknem szklanym Ultramid Structure B3WG8 LF.

Oparcie zawdzięcza swój smukły kształt zastosowaniu uniwersalnego narzędzia symulacyjnego BASF Ultrasim we wczesnej fazie projektu. Dzięki dokładnej symulacji numerycznej materiałów stosowanych do produkcji oparcia, dźwigni zwalniającej i prowadnicy pasa, wyliczenia w zakresie zachowania w czasie zderzenia dokładnie pokryły się z kolejnymi testami rzeczywistymi.


Wielofunkcyjne elementy konstrukcyjne nadwozia wykonane z PBT

Wykonane z włókna węglowego nadwozie BMW i3 posiada pomiędzy wewnętrzną a zewnętrzną powłoką elementy konstrukcyjne wykonane z PBT (politereftalanu butylenu). Największa część to tzw. komponent integralny, znajdujący się w tylnej części, pomiędzy karbonowymi powłokami nadwozia. Poza pełnieniem funkcji nośnej, komponent ten w przypadku zderzenia oddziela od siebie powłoki nadwozia.

Tworzywo PBT Ultradur B4040 G6 idealnie nadaje się do tych zastosowań ze względu na stabilność w zakresie odkształcania, niezależnie od panujących warunków klimatycznych i zapewnia niezbędną odporność na wyboczenia.

W pozostałych obszarach nadwozia wykorzystano również ponad dwadzieścia mniejszych komponentów z tworzywa Ultradur o łącznej masie ok. 9 kg. Służą do wzmocnienia konstrukcji i uzyskania lepszej akustyki wewnątrz pojazdu.

BMW i3




brak
Biznes Start

BASF Polska

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany