PC- problem z utrzymaniem klarowności wypraski
Wtryskiwanie

20 lut 2012, 18:20 Ar2r_w

Witam. Chociaż pracuję z tym tworzywem już od pewnego czasu to nie przestaje mnie zaskakiwać- tworzywo PC bezbarwny transparentny, temp przy dyszy 250-270'C, ciśnienie wtrysku 80bar, docisk 70bar, szybkość ok 20mm/s, długość cyklu 25-30s, tworzywo suszone w temp. 120,C przez 1h. Po przetryśnięciu maszyny do uzyskania odp. czystości tw., przez 5-10 cykli otrzymuję wypraski czyste, pózniej zaczyna się pojawiać brązowe zabarwienie wypraski. Obniżanie temperatury powoduje cykliczne blokowanie ślimaka co kilkanaście cykli, z kolei podwyższenie powoduje degradację i zabarwienie wypraski. W sumie za każdym razem parametry różnią się od siebie, niekiedy na podobnych parametrach nie ma żadnych problemów z jakością.
Pozdrawiam

20 lut 2012, 19:18 Iebm

Ewidentnie masz zly bilans energetyczny dla tego tworzywa , przy czym błędme jest próba jego wytównania poprzez regulowanie temperatury grzałek. Proponuję próbę z prędkościa obrotową ślimaka i przeciwcisnieniem plastyfilacji.

Radomira

20 lut 2012, 19:35 Iebm

Spróbuj tez skrócić czas cyklu ( jest długi ) i zminimalizowac poduszke tworzywa

20 lut 2012, 20:52 Ar2r_w

Skracałem czas cyklu do 20s- bez efektu, poniżej tego czasu wybijaki wbijają się w wypraskę. Próby z przeciwciśnieniem i prędkością obrotową też, z podobnym skutkiem. Próbowałem też bez dekompresji /sprawdza się na innej formie, niestety duże straty tworzywa/, i uplastycznianie po studzeniu wypraski. Często jest tak, że następuje blokowanie ślimaka /zbyt niska temp/i jednocześnie zabarwienie brązowe wypraski spowodowane degradacją tworzywa. Co ciekawe raz spróbowałem nie zmieniać parametrów i po 3-4h wypraski zaczęły wychodzić idealnie przezroczyste i bez problemu z blokowaniem ślimaka. Niestety na drugi dzień walka zaczynała się od nowa /maszyny pracują 8h/. Zauważyłem też, że suszenie ma b. dużą rolę i przesuszenie też nie jest dobre, niestety nie mogę określić zależności /tw wsypywane do suszarki ma różną wilgotność/. Może ktoś poda swój sposób na to tworzywo.
Pozdrawiam

20 lut 2012, 21:00 Ar2r_w

Ar2r_w napisał:
Może ktoś poda swój sposób na to tworzywo.
Pozdrawiam

Zobaczę co robię żle. Przydałby się przycisk "edytuj" nie pisałbym posta pod postem ;)
Poduszka zlikwidowana do zera- im większa tym częściej blokuje się ślimak, może tu leży przyczyna- ślimak ma już trochę przepracowane.

20 lut 2012, 23:29 Siemalysy

Witam

Kolego skoro maszyny pracują u Ciebie tylko przez 8h, a następnie stoją przez kolejne 16h, przyczyną może być degradacja tworzywa w momencie przestoju maszyny.

PC to bardzo ciężkie i niewdzięczne tworzywo do przetwarzania. Zaleca się na czas przestoju wytryskiwać do zera PC z cylindra i przetrysnąć jakimś PE lub PS najlepiej i na tym zostawienie maszyny na czas dłuższego przestoju.

Innym rozwiązaniem jest natomiast nie wyłączanie grzania cylindra, a jedynie obniżanie temperatur do wartości rzędu 160 st.C po uprzednim wytryśnięciu pozostawieniu ślimaka w pozycji 0.


22 lut 2012, 5:53 Ar2r_w

Dzięki za sugestie. Następnym razem wszystkie je zastosuje.

22 lut 2012, 20:11 Iebm

Zgadzam się z Kolega ze PC nie jest proste , ale :

- to nie PVC , ma szerszy zakres przetwórstwa i nie trzeba przepychać stoperem cylindra przed wyłączeniem grzania , ani wytryskiwać do zera
- zgadzam się że 8 godzin pracy i 16 przestoju jest mało sensowne
- dekompresja a przeciwciśnienie plastyfikacji to 2 róźne sprawy , choć obie dotycza siłownika wtrysku

22 lut 2012, 20:37 Ar2r_w

Pracowaliśmy 24/24 ale niestety kryzys :? . Odnośnie PC mam jeszcze jedno pytanie dotyczące własciwie formy, jaka powinna być to forma: z gorącymi kanałami czy mogą być zimne? Pytam bo mamy formierza, który niestety wziął się za konstruowanie form niestety z różnym skutkiem, a teraz ma zrobić formę na detal z PC /kształt ściętego stożka, pełny/ w którym nie ma mowy o jakichkolwiek defektach na powierzchni ani w środku.
Pozdrawiam

22 lut 2012, 20:43 Iebm

Kwestia czy to ma być zk czy gk : lepsze przy pc są gk. Wtryskujesz bezpośrednio do gniazda .



Odpowiedz Nowy temat