Perłowy kolor
Wtryskiwanie

14 mar 2013, 12:45 Kohelet

Jak świat światem odkąd pamiętam zawsze był problem z uzyskaniem jednolitego koloru na perłowych odcieniach. Wszelkie linie płynięcia i łączenia są nad wyraz widoczne i trudne do zlikwidowania.
Pytałem o to starych ustawiaczy, technologów, a nawet profesorów od wtrysku. Wszyscy mówili, że jest z tym problem i ogólnie jest przyjęte, że wada ta (dla mnie to wada) jest akceptowalna.
Ja wychodzę z założenia, że jak ktoś mówi, że "Nie da się", to znaczy, że nie umie, albo mu się nie chce.
Jednakże dotychczas do czynienia z perłą miałem bardzo rzadko i tak naprawdę nie było czasu, by się zagłębić w problem.
Ktoś ma jakiś pomysł jak ten problem nie tyle zlikwidować, co zminimalizować?

14 mar 2013, 15:27 Yellow

Witaj,
słyszałem że podobno można to zminimalizować czy też zlikwidować dodając do tworzywa barwnik którego ziarna są wielkości mikro czy też nano.
Tylko tyle słyszałem. Sam miałem z tym kiedyś problem i nic praktycznie nie pomagało (mieszadła statyczne itd).

Radegunda

14 mar 2013, 22:51 Ramones

Kohelet napisał:
Wszelkie linie płynięcia i łączenia są nad wyraz widoczne i trudne do zlikwidowania.
Pytałem o to starych ustawiaczy, technologów, a nawet profesorów od wtrysku. Wszyscy mówili, że jest z tym problem i ogólnie jest przyjęte, że wada ta (dla mnie to wada) jest akceptowalna.

I jakbys nie kombinowal to tego nie przeskoczysz takie sa prawa fizyki !!
Patrz kolpaki na kola do samochodow --wszyscy lakieruja nawet firmy zachodnie --czemu ? Przeciez mozna by dodac barwnika i z bani !! :D :D :D :D

14 mar 2013, 23:28 Iebm

Koledzy mają racje - jest to bardzo trudne , ale do pokonania . Potrzebne Ci jest specjalna końcówka slimaka i funkcja wtrysk z obracającym się ślimakiem. Ale to też nie daje 100% gwarancji , zależy czego użyto w masterbatchu do uzyskania efektu perłowego.

14 mar 2013, 23:42 Iebm

Zapomniałem o jdnym tricku , gdy perełka jest bez linii - dodaj trochę PMMA do PS

15 mar 2013, 9:04 Kohelet

Jak wspomniałem wyżej, w swojej karierze tylko kilkakrotnie pracowałem z perłą. A że barwnik jest cholernie drogi, to za każdym razem przychodził szef/kierownik/zakupowiec i mówił "Oszczędzaj, bo mamy go mało", więc nie było możliwości poeksperymentować.
Kiedyś udało mi się zminimalizować problem na PP (forma tradycyjna z wlewkiem), ale na PS z formą gorącokanałową, gdzie pracują 4 gniazda (kombinowałem też na 2), to już sam dyrektor powiedział "Puszczamy tak jak jest".

15 mar 2013, 13:42 Iebm

Przy formie GK barwnik perłowy jest do opanowania tylko przy specjalnych dyszach , też bez 100% gwarancji ( korkociąg)

16 mar 2013, 7:17 Dorusjk

Sposobem który znacznie poprawia wygląd perlistych detali, jest wysłanie do producenta masterbatcha surowca z którego robi się detale, aby na jego bazie wyprodukował barwnik. Mamy wtedy zgodność surowca i MFI. Najczęściej barwniki robi się na bazie PE i barwiąc PP pojawiają się problemy. Podobnie jest z barwieniem PP randomu, który jest prawie jak PS glasklar.
P.S. Kołpaki maluje się głównie dla tego, że większość jest robiona z różnych śmieciowych (recyklingowych) mieszanek i trudno to zabarwić nawet na czarno.

16 mar 2013, 11:06 Iebm

Można po prostu zgranulować z barwnikiem perłowym , a i tak nie zostaną wyeliminowane linie opadu grawitacyjnego metali z barwnika

19 mar 2013, 0:38 Ramones

Dorusjk napisał:
Sposobem który znacznie poprawia wygląd perlistych detali, jest wysłanie do producenta masterbatcha surowca z którego robi się detale, aby na jego bazie wyprodukował barwnik. Mamy wtedy zgodność surowca i MFI. Najczęściej barwniki robi się na bazie PE i barwiąc PP pojawiają się problemy. Podobnie jest z barwieniem PP randomu, który jest prawie jak PS glasklar.
P.S. Kołpaki maluje się głównie dla tego, że większość jest robiona z różnych śmieciowych (recyklingowych) mieszanek i trudno to zabarwić nawet na czarno.

Hehehe ja Ci wysle "baze" a Ty masz mi barwnik dobrac --dajesz jaja za to ? No jak "handlowcu " zakladamy sie ? :D :D :D :D



Odpowiedz Nowy temat