Przebłyszczenia
Wtryskiwanie

22 sty 2012, 20:37 Szalonykon

Witam,
Proszę o pomoc w problemie:
Przedmiot problemu - Wypraska z fakturą w kolorze czarnym, materiał PC.
Opis problemu - Oglądając wypraskę pod różnymi kątami widoczne są miejsca, gdzie faktura bardziej się błyszczy.Jest to w miejscach, gdzie są wypychacze oraz datownik. Udaje mi się te defekty prawie całkowicie zlikwidować stosując profilowanie docisku, ale interesuje mnie bardzo sposób powstawania w/w defektów. Dlaczego w miejscach wypychaczy?.
Pozdrawiam

23 sty 2012, 10:20 Iebm

W tych miejscach tworzywo nie przylega do ściany gniazda przed wystygnięciem , stąd wybłyszczenie o róznym stopniu natęzenia .

25 sty 2012, 11:40 Tomek866

Witam,
W prztwórstwie tworzyw metodą wtrysku pracuje już wiele lat ale nie rozumie odpowiedzi Iebm, proszę o rozwiniecie.
Według mojego doświadczenia przyczyną powstawanie wady przbłyszczeń na wyprasce w miejscu wypychaczy jest cieńsza ścianka ( wypychacze są za długie ), lub za dużaprędkość wtrysku lub za duże ciśnienie docisku.

Racibor

25 sty 2012, 13:52 Iebm

ok. Jeżeli detal prawidlowo wyformowany powinien mieć matową powierzchnię ( faktura , materiał ) to detal , który częsciowo przed opuszczeniem gniazda nie przylega do jej scianki , ma w tym miejscu wybłyszczenie spowodowane właściwym zestaleniem masy . Kwestia umiejscowienia przy wypychaczach jest inną sprawą , wypychacze stanowią naturalne odpowietrzenie i akurat to sprzyja prawidłowemu wyformowaniu . Jeszcze raz podkreślam - wybłyszczenie to efekt braku przylegania do gniazda w czasie docisku , masa w tym miejscu wolno traci energię i stąd efekt.

25 sty 2012, 14:05 Iebm

Natomiast zbyt długie wypychacze zakłócaja strugę tworzywa i pojawiają się linie płynięcia - tu zgoda. Za szybki wtrysk i zbyt duzy docisk - hmm , docisk ma send do czasu zestalenia przewęzki , potem nie ma zadnego znaczenia . A więc za duze cisnienie docisku sprzyja przelewom i zbyt dużym naprężeniom , ale nie wybłyszczeniu. natomiast za szybki wtrysk - jak najbardziej masz rację , powietrze sie spręża , nie pozwala na pełne wyformowanie i to może być powodem wybłyszczeń . Pozdrawiam :)

26 sty 2012, 9:24 Tomek866

Iebm, Dziękuje za odpowiedz, każdy ma swoje racje i doświadczenia, i warto się nimi wymieniać. Docisk podałem jako potencjalną przyczynę w przypadku za długich wypychaczy, ścianka w tym miejscu będzie cieńsza a duża wartość docisku objawi się przebłyszczeniem.

26 sty 2012, 9:46 Iebm

Oczywiście masz rację . To co napisałeś dało mi wiele do myślenia , przecież nikt nie jest alfą i omegą :)

30 sty 2012, 9:20 Yellow

Panowie, nic nie jest proste i nie urodził się jeszcze taki co zna odpowiedź na wszystko. Dotyczy to szczególnie procesu wtryskiwania.

Co do tej wady to tak jak Panowie napisaliście jest do sprawdzenia i do tego dodał bym jeszcze jedno. Jeśli wypychacze są za bardzo schowane to różnica grubości ścianki także ma wpływ na te wybłyszczenia bo w tym miejscu materiał wychodząc z formy jest cieplejszy od pozostałych.
Ogólnie wszystkiego się można spodziewać, nie ma jednego lekarstwa na dany problem więc My uczymy się całe życie :)

Pozdrawiam
Yellow



Odpowiedz Nowy temat