Wtrysk TPE
Wtryskiwanie

Reinmar
25 sie 2020, 23:24 Reinmar

Cześć,


W firmie mamy problem z dwiema formami do TPE - jest to moje pierwsze doświadczenie z tym materiałem. 


Obie formy pracują na gorących kanałach i obie mają ten sam problem. 

Dodam dla lepszego zobrazowania tematu, że formy są z Chin. Cenowo też nie były za bardzo przepłacone, ale na 20 form z tej narzędziowni i na tych samych podzespołach do gorących kanałów,  to relatywnie działają sprawnie. Tylko z tymi dwiema jest problem. 


Mianowicie, formy są 2 gniazdowe na zasadzie dotrysku ~15g na gniazdo do ramki z PP.  Różnica w balansie wynosi 3g,co powoduje na jednym gnieździe wypływkę a na drugim niedolew. Jedyna poprawa następuje po zmianie temperatury na dyszach. Różnica wynosi ok nawet 30 stopni, ale nie jest to efekt stabilny, bo po pewnym czasie gdy kanały się dogrzeją, balans się odwraca i tam gdzie był niedolew jest wypływka i od nowa trzeba korygować temperaturę dysz.  


Próbowałem z czasem wtrysku, balans wyrównywał się przy dłuższym wtrysku, ale ucierpiała na tym adhezja TPE do PP. 


Szperając na forum, zauważyłem że problemy z zatykaniem dysz,  mogą pojawiać się jeżeli dekompresją będzie za mała.  W następnej produkcji planuje to sprawdzić. 


Na co jeszcze powinien zwrócić uwagę ?


Dzięki 

Jangdu
26 sie 2020, 6:55 Jangdu

Cześć.

Skoro adhezja jest do PP, to zakładam, że ten TPE to jest jakiś SBS, SEBS. - prosimy o więcej szczegółów, co to dokładnie za materiał.

Niestety, moje doświadczenie z formami z Azji to ciągła walka o równe grubości ścianek dla form wielogniazdowych.

Różnicowanie temperatury często jest niewystarczające i konieczne są zmiany w formie (pogrubienie/pocienienie ścianki/dodanie flow leadera).

Sugerowałbym sprawdzić jeszcze położenie końcówki dyszy GK w formie, może przewężka w wolniej wypełnianym gnieździe ma mniejszy przekrój i stąd wynika różnica w wypełnianiu.

Spróbuj może (jeśli potrafisz) puścić produkcję na 1 gniazdo i dla stałej wartości temp na GK materiału TPU, sprawdź czy spadek ciśnienia przy wypełnianiu między dwoma gniazdami jest równy i gdzie ewentualne różnice występują podczas dotrysku. Będziesz bardzo dużo już wtedy wiedział. Jeśli ciśnienie wtrysku na gnieździe trudniejszym do wtrysku już od samego początku będzie wyższe od samej przewężki, to już wiesz gdzie szukać. Jeśli będzie do pewnego momentu takie samo, a potem nagle rośnie, to masz kolejną informację po wykonaniu porównania.

Ja sprawdziłbym też jak wygląda sprawa z odpowietrzeniami, bo często na formach 2K zamknięcie jest robione bardzo ciasne (żeby mimo postępującego skurczu PP, nadal było szczelne) i te odpowietrzenia jak są mało wydajne, to bardzo mocno hamują przepływ tworzywa.

Daj znać, co ci wyszło.
Janusz Gdula

Reinmar
26 sie 2020, 9:57 Reinmar

Jangdu #(on) napisał:

Cześć.

Skoro adhezja jest do PP, to zakładam, że ten TPE to jest jakiś SBS, SEBS. - prosimy o więcej szczegółów, co to dokładnie za materiał.

Niestety, moje doświadczenie z formami z Azji to ciągła walka o równe grubości ścianek dla form wielogniazdowych.

Różnicowanie temperatury często jest niewystarczające i konieczne są zmiany w formie (pogrubienie/pocienienie ścianki/dodanie flow leadera).

Sugerowałbym sprawdzić jeszcze położenie końcówki dyszy GK w formie, może przewężka w wolniej wypełnianym gnieździe ma mniejszy przekrój i stąd wynika różnica w wypełnianiu.

Spróbuj może (jeśli potrafisz) puścić produkcję na 1 gniazdo i dla stałej wartości temp na GK materiału TPU, sprawdź czy spadek ciśnienia przy wypełnianiu między dwoma gniazdami jest równy i gdzie ewentualne różnice występują podczas dotrysku. Będziesz bardzo dużo już wtedy wiedział. Jeśli ciśnienie wtrysku na gnieździe trudniejszym do wtrysku już od samego początku będzie wyższe od samej przewężki, to już wiesz gdzie szukać. Jeśli będzie do pewnego momentu takie samo, a potem nagle rośnie, to masz kolejną informację po wykonaniu porównania.

Ja sprawdziłbym też jak wygląda sprawa z odpowietrzeniami, bo często na formach 2K zamknięcie jest robione bardzo ciasne (żeby mimo postępującego skurczu PP, nadal było szczelne) i te odpowietrzenia jak są mało wydajne, to bardzo mocno hamują przepływ tworzywa.

Daj znać, co ci wyszło.
Janusz Gdula


Dzięki za dobry pomysł. Jutro zweryfikuje tak jak napisałeś, przebieg ciśnienia na całej drodze wtrysku dla poszczególnych gniazda.

Co do materiału, jak słusznie zauważyłeś jest to SEBS:  ENSOFT SO-161-50A


Gdzie można kupić znormalizowane podkładki do rozszczelnienia formy przy odgazowaniu ? 


Pozdrawiam


Radomiła

Simonex77
26 sie 2020, 13:01 Simonex77

Reinmar #(on) napisał:
Jangdu #(on) napisał:

Cześć.

Skoro adhezja jest do PP, to zakładam, że ten TPE to jest jakiś SBS, SEBS. - prosimy o więcej szczegółów, co to dokładnie za materiał.

Niestety, moje doświadczenie z formami z Azji to ciągła walka o równe grubości ścianek dla form wielogniazdowych.

Różnicowanie temperatury często jest niewystarczające i konieczne są zmiany w formie (pogrubienie/pocienienie ścianki/dodanie flow leadera).

Sugerowałbym sprawdzić jeszcze położenie końcówki dyszy GK w formie, może przewężka w wolniej wypełnianym gnieździe ma mniejszy przekrój i stąd wynika różnica w wypełnianiu.

Spróbuj może (jeśli potrafisz) puścić produkcję na 1 gniazdo i dla stałej wartości temp na GK materiału TPU, sprawdź czy spadek ciśnienia przy wypełnianiu między dwoma gniazdami jest równy i gdzie ewentualne różnice występują podczas dotrysku. Będziesz bardzo dużo już wtedy wiedział. Jeśli ciśnienie wtrysku na gnieździe trudniejszym do wtrysku już od samego początku będzie wyższe od samej przewężki, to już wiesz gdzie szukać. Jeśli będzie do pewnego momentu takie samo, a potem nagle rośnie, to masz kolejną informację po wykonaniu porównania.

Ja sprawdziłbym też jak wygląda sprawa z odpowietrzeniami, bo często na formach 2K zamknięcie jest robione bardzo ciasne (żeby mimo postępującego skurczu PP, nadal było szczelne) i te odpowietrzenia jak są mało wydajne, to bardzo mocno hamują przepływ tworzywa.

Daj znać, co ci wyszło.
Janusz Gdula


Dzięki za dobry pomysł. Jutro zweryfikuje tak jak napisałeś, przebieg ciśnienia na całej drodze wtrysku dla poszczególnych gniazda.

Co do materiału, jak słusznie zauważyłeś jest to SEBS:  ENSOFT SO-161-50A


Gdzie można kupić znormalizowane podkładki do rozszczelnienia formy przy odgazowaniu ? 


Pozdrawiam



Kupujesz taśmę stalową z klejem. My stosujemy o gr. 0.03 mm lub 0.05mm.pozdrawiam 

Jangdu
27 sie 2020, 14:05 Jangdu

No i jak tam testy?


Reinmar
28 sie 2020, 13:07 Reinmar

Jangdu #(on) napisał:

No i jak tam testy?


Cześć,


Wyszło tak jak napisałeś. Jest różnica na ciśnieniu wtrysku między gniazdami. Zaczyna się już od przewężki. Wykres w załączniku.


Teraz już wiadomo gdzie szukać.

Pytanie teraz następujące, jeżeli dysza gniazda nr 1 będzie niżej osadzona co powodować będzie zmniejszenie średnicy, to wystarczy tylko korekta wnęki gniazda drugiego względem pierwszego ? 


Dzięki wielkie za pomoc.

Pozdrawiam 



Jangdu
28 sie 2020, 13:22 Jangdu

Cześć,

Rozbierz dyszę GK nr. 2, pomierzcie wszystko na narzędziowni.
A jedynkę wykonajcie identycznie, szukajcie różnic w osadzeniu dyszy.
Sprawdźcie też same wymiary przewężki dla gniazda 1 względem gniazda 2.

Daj znać jak wprowadzicie korekty i czy się poprawiło.

Pozdrawiam
Janusz Gdula



Odpowiedz Nowy temat

Forum

Ramones

Własna firma produkcyjna 2021-06-06

Kacperczyk250

Opłacalność przewijania folii stretch 2021-05-09

Tipen1

Czyszczenie układu uplastyczniającego wtryskarki 2021-04-06

Yellow

Zatykanie systemów gorących kanałów. 2021-03-23

Cosmoplast

Wtrysk PA6 GF 30 2021-03-20