Drukuj

Czarne szkło na rynku opakowaniowym Black glass by O-I: black is back

Czarne szkło na rynku opakowaniowym
Czarne szkło to jeden z najciekawszych tegorocznych trendów w dziedzinie opakowań, o szerokim spektrum zastosowań.

Czarne szkło to produkt opracowany przez koncern Owens-Illinois. Zdaniem producenta, czerń to zawsze trafny wybór z punktu widzenia konsumentów, nadający marce specjalny status. W tym celu O-I stworzyło nową technologię, która pozwala uzyskać czarne szkło z maksymalną elastycznością.

Dotychczas koszty tego materiału były zaporowe, ograniczając jego użycie do elitarnych produktów. Teraz jednak O-I chce zmienić tendencję i rozszerzyć zakres stosowania czarnego szkła. Pomóc ma w tym technologia jego produkcji. Odbiega ona od standardowej praktyki, polegającej na użyciu podajnika barwnika do koloryzowania szkła. Nowy proces pozwala zastosować ten sam zestaw punktów kontrolnych na wszystkich liniach produkcyjnych, co zapewnia identyczny poziom jakości jak przy tradycyjnym szkle, bez potrzeby modyfikacji oprzyrządowania.

Czarne szkło ma przestać być tez problematyczne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Do tej pory tak było, gdyż tradycyjne przyrządy nie mogły przeprowadzić niektórych testów jakości ze względu na nieprzezroczystość koloru. Produkt O-I jest jednak włączony w planowanie produkcji tak samo, jak każdy inny odcień szkła, bez jakichkolwiek modyfikacji linii produkcyjnych, przy zachowaniu identycznego tempa produkcji.


W Europie istnieje już kilka projektów, które czerpią z nowego osiągnięcia O-I. Jednak flagową inwestycją korzystająca z tej nowości są butelki dla meksykańskiego piwa Simpatico, które w tym roku ponownie pojawiło się na amerykańskim rynku po 20 latach nieobecności.

Aby poznać oczekiwania klientów wobec czarnego szkła, O-I przeprowadziło badania wśród konsumentów we Francji i Wielkiej Brytanii.

Wyniki wskazują, że konsumenci generalnie akceptują czarny kolor zarówno w przypadku napojów, jak i produktów żywnościowych. Czarne szkło nie wywołało negatywnych reakcji u żadnej z badanych grup. Cechuje je wysoka atrakcyjność i nowoczesny wizerunek. Wskutek wysokiej oryginalności czarne szkło wymaga jednak silnego powinowactwa z produktem. Musi być ono zgodne z odczuciami nabywców na temat marki oraz z ich oczekiwaniami wobec niej. Na przykład opakowanie soku owocowego w czarnym szkle może być wrażliwą kwestią.

Choć czerń jest często kojarzona z luksusem, badania wykazują, że w przypadku zastosowania tego koloru w segmencie spożywczym konsumenci uznają go za współczesny element designu. Czerń symbolizuje wyrafinowanie i sprawia, że produkt wydaje się „dojrzalszy”. Dlatego też czarne szkło pasuje do poważnych marek opracowanych z myślą o spożyciu w barach i klubach nocnych, szczególnie w przypadku napojów gazowanych i energetycznych.

Są jednak segmenty, w których czarne szkło niekoniecznie musi się przyjąć. Tak może być na rynku win, gdzie jego zastosowanie w przypadku dobrze znanych marek może być problemem i nie pasować do ugruntowanej już na rynku marki i jej istniejącego obszaru. Niemniej jednak dobrze pasuje do serii limitowanych lub produktów na specjalne okazje. Podobnie jest w przypadku niektórych napojów wysokoprocentowych z najwyższej półki, jak koniaki i whisky, dla których czarna wersja może podnieść i ożywić asortyment. Idealną grupą docelową dla czarnego szkła O-I są bardziej standardowe alkohole, jak likiery i wódki, gdyż szkło to nadaje tym produktom wyższy status i znakomitą widoczność na półkach.

Wyzwaniem może być również wejście czarnego szkła w branże spożywczą. W przypadku produktów stosowanych często, w małych ilościach nieprzejrzystość opakowania ogranicza możliwość sprawdzenia poziomu zawartości – stąd negatywne reakcje badanych. Czarne szkło O-I może za to podnieść siłę oddziaływania produktów z najwyższej półki, windując takie produkty do pozycji ultra-premium.

Czytaj więcej: Opakowania 989 Innowacje 248