Drukuj

Koncentracja na nowych środkach transportu Focus on new forms of mobility

Koncentracja na nowych środkach transportu
Koncern LANXESS, producent specjalistycznych środków chemicznych, podczas swojej obecności na targach Fakuma położy główny nacisk na zgodne ze zrównoważonym rozwojem zastosowania swoich tworzyw termoplastycznych.

– Chcemy pokazać, że nasze tworzywa sztuczne o wysokich parametrach wnoszą znaczący wkład w branżę pojazdów przyjaznych dla klimatu i środowiska. Prezentujemy się również jako kompetentny partner w zastosowaniach tworzyw sztucznych w nowych środkach transportu, takich jak pojazdy elektryczne i autonomiczne, demonstrując potencjalne rozwiązania z wykorzystaniem naszych materiałów - wyjaśnia Jan Bender, dyrektor ds. marketingu na region EMEA w jednostce HPM (High Performance Materials) koncernu LANXESS.

Długotrwała odporność na temperatury do 230°C

Główną atrakcją stoiska koncernu LANXESS będzie nowy system stabilizacji cieplnej XTS2 (Xtreme Temperature Stabilization). System ten podnosi odporność niektórych poliamidów Durethan na stałą temperaturę roboczą przekraczającą 230°C. Pierwszym przedstawicielem nowej linii produktowej jest wzmocniony włóknem szklanym poliamid 66 Durethan AKV35XTS2.

- Jest to nasza odpowiedź na rosnący trend zwiększania wydajności silników spalinowych, wymagający od znajdujących się pod maską komponentów z tworzyw sztucznych odporności na większe obciążenia termiczne - wyjaśnia Bender. Nowe poliamidy stanowią alternatywę dla drogich, stabilizowanych przez obróbkę termiczną specjalistycznych tworzyw termoplastycznych takich jak poliamidy aromatyczne i półaromatyczne oraz polisiarczek fenylenu. Możliwe zastosowania obejmują moduły dopływu powietrza ze zintegrowaną chłodnicą międzystopniową lub przewody wentylacyjne sąsiadujące z turbosprężarką.

Specjalnie do elementów akumulatorów pojazdów

Innym kluczowym obszarem są poliamidy i poliestry o zmniejszonej palności, szczególnie nadające się do zastosowania w pojazdach elektrycznych i autonomicznych. Przykładem takiego tworzywa jest Pocan AF4130, mieszanka PBT (politereftalanu butylenu) i ASA (kopolimer akrylonitrylu, styrenu i akrylanów).

Jak informuje Jan Bender, „materiał ten jest odpowiedni w szczególności do precyzyjnych komponentów układów akumulatorowych pojazdów ze względu na niską podatność na odkształcenia, niewielką kurczliwość i bardzo niską palność”. Materiał został zakwalifikowany do klasy 5VA (1,5 mm) w badaniu palności metodą UL 94. Charakteryzuje się również bardzo dobrą odpornością chemiczną, na przykład na elektrolity szeroko stosowane w akumulatorach litowo-jonowych (DIN EN 22088-3).

Lekkie konstrukcje i niezniszczalne ochronne panele podpodłogowe

Za pomocą różnych eksponatów koncern LANXESS zademonstruje ogromny potencjał oferowany przez technologię łączenia tworzyw sztucznych z metalem (hybrydową) oraz kompozytowe materiały termoplastyczne wzmacniane włóknami ciągłymi marki Tepex na potrzeby lekkich konstrukcji w branży motoryzacyjnej. Pokazane zostaną lekkie elementy pasa przedniego o dużej nośności wykonane w technologii hybrydowej. Przy okazji prezentacji marki Tepex koncern LANXESS przedstawi wytwarzane seryjnie ochronne panele podpodłogowe, takie jak osłona środkowego tunelu czy osłona silnika, wyróżniające się niezwykle wysokim stopniem odporności mechanicznej. Będzie można również obejrzeć moduł wspornika drzwi o lekkiej konstrukcji przeznaczony do pojazdów klasy kompakt oraz pas przedni o wzmocnionej strukturze ze zintegrowanymi aktywnymi żaluzjami wlotu powietrza (AGS).

Nowe, formowane rozdmuchowo poliamidy do silników o wymuszonym doładowaniu

Trend produkcji silników turbodoładowanych doprowadził do zaostrzenia wymogów odporności cieplnej dla przewodów wentylacyjnych w komorze silnika wykonanych z tworzywa sztucznego, takich jak przewody powietrzne turbosprężarki. Na targach Fakuma koncern LANXESS zaprezentuje nowe poliamidy Durethan AKV320ZH2.0 i Durethan BKV320ZH2.0. Zaprojektowano je głównie do trójwymiarowego próżniowego formowania rozdmuchowego, na przykład przewodów wentylacyjnych. Obie mieszanki zostały zoptymalizowane pod kątem dużej skali produkcji i charakteryzują się szerokim oknem przetwórczym, zapewniając komponenty o doskonałej powierzchni.

- Pracujemy również nad wprowadzeniem naszej technologii XTS2 do naszych produktów formowanych rozdmuchowo - kończy Jan Bender.

Źródło: LANXESS


Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej

LANXESS Central Eastern Europe s.r.o.

Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej gumy.

Aleje Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa (mazowieckie)