Monomateriałowość z maszyną Doypack D2100M

Monomateriałowość z maszyną…

Ekoprojektowanie, monomateriałowość oraz opakowania przeznaczone do recyklingu to stosunkowo nowe wyrażenia, ale wszystkim producentom żywności oraz kosmetyków weszły już na stałe do słownika.

Jeszcze parę lat temu ekologia była trendem, który z racji zagrożeń jakie czekają naszą planetę stał się kluczowym czynnikiem branym pod uwagę podczas projektowania opakowania. Dziś ekoprojektowanie to nie tylko moda, czy świadectwo odpowiedzialności biznesowej, ale również odpowiedź na oczekiwania konsumentów. Wiedząc równocześnie o trwających pracach nad dyrektywą, która nałoży na branżę spożywczą, chemiczno-kosmetyczną, pet food i inne wymóg stosowania jednolitych materiałów w pełni nadających się do recyklingu, dostosowanie się do tych zmian będzie "być albo nie być" na rynku.

Jako producent maszyn, firma Polpak musiała bardzo szybko zareagować i odpowiedzieć na te zmiany, wprowadzając do swojej oferty maszynę pakującą dostosowaną do pracy z monofolią. Jej klienci poniekąd ją wyprzedzili i zaczęli używać ekologicznych folii na wcześniejszych modelach maszyn, zaprojektowanych do pracy z laminatami. Niestety nie skończyło się to sukcesem; monofolie topiły się, brudząc maszynę, co doprowadziło do unieruchomienia produkcji oraz serwisu maszyny - wyczyszczenia jej i powtórnego dostosowania do pracy na dedykowanych im materiałach.

Dla samej firmy Polpak nowe tworzywo było sporym wyzwaniem. Jego właściwości fizykochemiczne są różne od laminatów dostępnych od kilkudziesięciu lat na rynku. Laminaty to materiał zbudowany z kilku warstw różnych tworzyw sztucznych. Na rynku występują połączenia PET/PE, PA/PE, papier/PET/PE, można też spotkać laminaty z dodatkową warstwą aluminium lub powlekane uszlachetniaczami lub tworzywami zwiększającymi ich barierowość. Maszyny firmy Polpak w zasadzie od 30 lat były przeznaczone do formowania właśnie m.in. z nich saszetek.

Kiedy tylko na rynku pojawiły się monofolie, czyli de facto laminat, w którego skład wchodziły warstwy jednego tworzywa np. LDPE lub HDPE, ale także dwóch, czy trzech tworzyw, które wg klasyfikacji mogą być recyklingowane razem, Polpak zaczął bacznie badać te materiały. Przedsiębiorstwo wiedziało, że lada moment rynek będzie potrzebował maszyn i musi być już gotowe z ofertą. Monofolie okazały się faktycznie dużym wyzwaniem. Albo nie chciały się zgrzewać w ogóle, albo zgrzewy były nieestetyczne, wstęga folii przechodząca przez maszynę na różnych etapach rozciągała się i dziurawiła. Po wielu miesiącach testów osiągnięto sukces. Automat pakujący Doypack do monofolii pracuje, formuje i działa na różnych typach dostępnych tworzyw. Kolejnym etapem było wgrzanie korka lub struny, co okazało się również ciekawym aspektem. Maszyna od firmy Polpak jest w stanie wgrzać do opakowań z monofolii zarówno korki żebrowane, jak i gładkie; decyzja należy do klienta.

polpak

W sumie w Doypacku D2100M zmieniono aż 16 elementów

Pierwsze maszyny już pracują u klientów. Jak przed oddaniem każdej z nich do klienta, tak również w przypadku innowacyjnych doypacków do monofolii zawsze odbywają się najpierw testy w fabryce Polpak na materiałach i produktach, które finalnie mają być pakowane.

Świadomi klienci przeprowadzają również szereg testów zapakowanych już produktów. Kontrola jakości w branżach spożywczej, czy kosmetycznej musi być na najwyższym poziomie i nie ma tu mowy o kompromisach. Produkty spakowane w monofolie na nowych maszynach firmy Polpak są poddawane bardzo dużej ilości badań jakościowych. Z rozmów z klientami wynika m.in., że zgrzewy są niezniszczalne, opakowania są niepofałdowane, gładkie i estetyczne, również zadruk i uszlachetnienia nie ulegają żadnym deformacjom. Sama wydajność maszyn pozostaje na tym samym, wysokim poziomie.

Polpak jako producent maszyn do pakowania cieszy się z rosnącej świadomości ekologicznej swoich klientów. Fakt, że wspólnie z nimi można zacząć dbać o planetę jest dla firmy budujący. Na przykładzie tworzenia nowego Doypacka zrozumiano doskonale, że rozwiązania ekologiczne są trudne we wdrożeniu oraz wymagają czasu, inwestycji oraz wiedzy na temat tworzyw i technologii pakowania. Tym bardziej przedsiębiorstwo cieszy się, że jego kontrahenci też mają odwagę i ochotę na podejmowanie ekologicznych wyzwań, na wprowadzanie zmian i na ponoszenie kosztów inwestycyjnych.

Warto zaznaczyć, że wdrażanie ekologicznych opakowań to także budowanie wizerunku świadomej i odpowiedzialnej marki. Konsumenci coraz chętniej sięgają po ekologiczne rozwiązania, czerpią wiedzę z rzetelnych źródeł i dostosowują swój styl życia do ekologii. Warto zatem skierować swoje produkty do tej grupy odbiorców, która stanowi duży odsetek wszystkich konsumentów. Aż 44% z nich jest w stanie zapłacić więcej za produkt w zrównoważonym opakowaniu, do których między innymi należy opakowanie z monofolii.

Źródło: Polpak Sp. z o.o.

W ofercie Polpak Packaging znajdą Państwo
 

Aktualizacja

W ofercie Polpak Packaging znajdą Państwo zamknięcia do opakowań: spryskiwacze, atomizery, dozowniki, kroplomierze i nakrętki. Dostarczamy również opakowania kosmetyczne takie jak: opakowania airless, słoje. Jesteśmy dostawcą poliolefinowej folii termokurczliwej

Polska