Nestlé stopniowo wycofuje opakowania z tworzyw sztucznych

Nestlé stopniowo wycofuje opakowania z tworzyw sztucznych

15 stycznia Nestlé ogłosiło serię działań zmierzających do spełnienia zobowiązań firmy z kwietnia 2018 r. Firma dąży do tego, aby 100% wykorzystywanych przez nią opakowań nadawało się do recyklingu lub ponownego użytku. Szczególny nacisk kładzie także na unikanie wytwarzania odpadów z tworzyw sztucznych.

W kwietniu br. Nestlé podjęło globalne zobowiązanie, że do 2025 r. wprowadzi opakowania w 100% nadające się do recyklingu lub takie, które będzie można ponownie wykorzystać. Do tego samego roku butelki, zakrętki słoików, puszki, tacki, folia termokurczliwa wykorzystywana do ich produkcji, a nawet warstwa PET w laminatach opakowań mają zawierać przynajmniej od 25% do 50% materiałów pochodzących z recyklingu.

- Nasza wizja i plan działania wyznaczają kierunek dotyczący podejścia Nestlé do kwestii plastikowych odpadów opakowaniowych. Dążymy to tego, aby stosować recykling tam, gdzie to możliwe. Wiemy jednak, że nawet 100% recyklingu nie wystarczy, aby skutecznie rozwiązać kryzys związany z odpadami z tworzyw sztucznych. Musimy przesuwać granice i robić jeszcze więcej. Jesteśmy zdeterminowani, aby przyjrzeć się każdej możliwości rozwiązania tego złożonego wyzwania. Chcemy zastosować różnorodne metody, które mogą już teraz wpłynąć na sytuację. Wierzymy w wartość nadających się do recyklingu i kompostowania materiałów na bazie papieru i polimerów biodegradowalnych, zwłaszcza tam, gdzie infrastruktura recyklingu nie istnieje. Kluczowe jest współdziałanie, dlatego angażujemy również konsumentów, partnerów biznesowych i pracowników Nestlé. Możecie liczyć na to, że w tym względzie będziemy liderem - powiedział Mark Schneider, prezes zarządu Nestlé.

Rozwiązanie wielowymiarowego problemu zanieczyszczenia plastikiem wymaga holistycznego podejścia i dobrej organizacji. Dlatego firma w grudniu 2018 ogłosiła utworzenie Instytutu Badań Nad Opakowaniami. Jego celem jest praca nad stworzeniem i rozwojem funkcjonalnych, bezpiecznych i przyjaznych dla środowiska rozwiązań w zakresie opakowań produktów.

Między rokiem 2020 a 2025 Nestlé wycofa nienadające się do recyklingu materiały opakowaniowe z tworzyw sztucznych lub takie, których recykling jest wyjątkowo trudny. Dotyczy to wszystkich produktów firmy na całym świecie. Wprowadzi natomiast do swojego globalnego portfolio alternatywne materiały opakowaniowe i nawiąże partnerstwa z wiodącymi specjalistami w tym zakresie.

Deklaracja obejmuje m. in. eliminację od lutego 2019 r. plastikowych słomek, zwiększenie zawartości PET pochodzącego  z recyklingu do 35% na poziomie globalnym. Wyjątkiem są Stany Zjednoczone i marka Poland Springs, oraz 4 marki europejskie: Acqua Panna, Buxton, Henniez i Levissima. W każdej z nich udział tego tworzywa zostanie zwiększony do 50%.

Wraz z innymi producentami wody, firma zobowiązała się - w ramach Europejskiej Federacji Wód Butelkowanych (EFBW), aby do 2025 r. w Unii Europejskiej zbieranych było 90% wszystkich butelek PET, a co najmniej 25% odzyskanego tworzywa wykorzystywano do produkcji nowych.

W eliminację jednorazowych plastikowych przedmiotów, których nie można poddać recyklingowi koncern zaangażował wszystkie ze swoich 4 200 obiektów na całym świecie. Zostaną one zastąpione materiałami, które można łatwo poddać recyklingowi lub ponownie wykorzystać. Koncern ma także zapewnić środki niezbędne do zbierania materiałów nadających się do recyklingu, takich jak PET czy aluminium, tam gdzie są używane.

W ramach wolontariatu pracownicy Nestlé na całym świecie poświęcą czas na usuwanie śmieci i prace porządkowe podczas Światowego Dnia Oceanu, który przypada 8 czerwca. Zarząd Nestlé i pracownicy centrali w Szwajcarii zgłosili się też do oczyszczenia brzegów Jeziora Genewskiego w maju 2019 r. Z kolei w Polsce, co roku, pracownicy fabryki w Kaliszu uczestniczą w sprzątaniu Lasu Winiarskiego.

Przykładem działania na polskim rynku jest akcja „Działaj z imPETem!” - organizowana przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Nestlé, wraz z trzema innymi wiodącymi producentami wody i napojów w butelkach PET podejmuje w jej ramach działania na terenie całego kraju. Ukierunkowane są one na zwiększenie liczby zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek powstałych z tego tworzywa.

Zdjęcie: Nestle Polska