Drukuj

Sytuacja w sektorze opakowań szklanych

Sytuacja w sektorze opakowań szklanych
Opakowania ze szkła, pomimo rosnącego udziału pojemników wykonanych z innego rodzaju materiału, głównie tworzyw sztucznych, wciąż utrzymują zainteresowanie, jeśli idzie o preferencje konsumentów.

Jak podaje Polska Izba Opakowań, opakowania ze szkła należą do najtańszych, licząc wartość 1 kg opakowania. Wskaźnik ten wynosi dla nich ok. 1,6 zł, dla opakowań z tektury i papieru jest to już 6,6 zł, zaś dla opakowań z tworzyw sztucznych 8,2 zł.

Aktualnie światowy rynek opakowań szklanych szacowany jest na 33,1 mld dolarów. W 2015 r. jego wielkość ma sięgnąć 36 mld dolarów. Na nasz kraj przypada niecałe 2 proc. globalnego udziału w światowym rynku opakowań szklanych. W strukturze geograficznej dominuje Europa Zachodnia z udziałem 47,3 proc. Na region Azji i Pacyfiku przypada 20 proc.

Spoglądając z kolei na odbiorców, którzy w największej mierze korzystają z opakowań szklanych to są to producenci piwa (ok. 58 proc. światowej całości), producenci żywności (18 proc.), producenci napojów bezalkoholowych (8 proc.), producenci wina (6 proc.), producenci wyrobów alkoholowych (4 proc.), producenci kosmetyków, perfum oraz farmaceutyków (1 proc.). W ujęciu geograficznym szklane opakowania do piwa sprzedawane są w następujące miejsca: Azja i Pacyfik (33 proc.), Europa Zachodnia (18 proc.), Ameryka Południowa (18 proc.), Europa Wschodnia (14 proc.), Ameryka Północna (13 proc.).

Sytuacja w sektorze opakowań szklanych


Cały światowy przemysł jest zdominowany przez dwa największe podmioty. To Owens–Illinois oraz Saint–Gobain. Pierwszy ma w swoich rękach ok. 32 proc. udziałów w światowym rynku, drugi dzierży zaś ok. 20 proc.

O-I, obecny także w Polsce, jest liderem na rynku amerykańskim (41 proc. tamtejszych udziałów), z kolei w Europie wiodącą pozycję zajmuje Saint – Gobain (również ponad 40 proc.). Inne liczące się międzynarodowe podmioty to Ardagh, Vetropak oraz Amcor. Gdy jednak weźmie się pod uwagę państwa, to najwięcej opakowań szklanych powstaje w Niemczech, potem we Francji i Włoszech. Wszystkie te kraje zanotowały w ostatnim czasie wzrost produkcji.

Z danych prezentowanych przez FEVE, czyli europejską branżową organizację, wynika, że w samym tylko pierwszych półroczu 2011 r. wzrost rynku we Francji wyniósł 7,2 proc., co oznaczało wyprodukowanie 1,7 mln ton szklanych opakowań w okresie styczeń – czerwiec 2011. W Niemczech był to wzrost 7,1 proc., prowadzący do poziomu produkcji 1,96 mln ton; we Włoszech 6,4 proc. do 1,8 mln ton, zaś w Turcji aż 15 proc. do wielkości 0,42 mln ton. Spadek w pierwszym półroczu ubiegłego roku branża zanotowała praktycznie tylko w Wielkiej Brytanii, gdzie wyniósł on niemal 2 proc. i skutkował 1,1 mln ton wyprodukowanych opakowań szklanych.

Łącznie w Europie powstaje ok. 21 mln ton opakowań ze szkła. Dla porównania na krajowy rynek wprowadzanych jest nieco ponad 1,3 mln ton takich opakowań. Głownie są to butelki (ponad 60 proc.), słoiki (prawie 30 proc.) i opakowania dla przemysłu kosmetycznego i farmaceutycznego (łącznie mniej niż 10 proc.). Jeszcze pięć lat temu było to tylko 777 tys. ton, więc przez kilka lat rynek rozwinął się dość mocno, chociaż łączny procentowy udział opakowań szklanych w strukturze wszystkich opakowań pojawiających się w Polsce sukcesywnie od lat maleje i wynosi już ok. 10 proc. Przypomnieć można, że w 1990 r. było to prawie 29 proc.