Tajlandia cenzuruje w telewizji plastikowe reklamówki

Tajlandia cenzuruje w telewizji…

W grudniu 2019 osiem tajlandzkich stacji telewizyjnych przyłączyło się do rządowej kampanii przeciwko jednorazowym torbom z tworzyw sztucznych (Plastech 02.01.2020) i zaczęło je zamazywać w swoich programach telewizyjnych.

Stacje Workpoint, Channel 31, Channel 8, Channel GMM 25, Channel 7 HD, MCOT i MCT oraz NBT podpisały z Ministerstwem Środowiska protokół ustaleń dotyczący stopniowego usuwania plastikowych toreb ze swoich programów.

Jak poinformował portal "Thai Rath Online", internetowa wersja najpopularniejszej w Tajlandii gazety codziennej "Thai Rath", nadawcy będą mogli też wycinać sceny z plastikowymi torbami, jeśli nie będzie możliwe ich zamazanie. Porozumienie nie obejmuje programów informacyjnych.

Cała akcja stała się natychmiast przedmiotem krytyki, głównie w mediach społecznościowych. Już 2 stycznia "Thai Rath Online" przeprowadził ankietę internetową, w której wzięło udział 34 000 głosujących. Ponad 80 procent ankietowanych było przeciwnych autocenzurze, poparło ją niecałe 20 procent.

Wśród 1700 komentarzy pod ankietą przeważa pogląd, że usunięcie plastikowych toreb z ekranów telewizorów nie oznacza, że znikną one również ze środowiska. 


Pojawiły się też głosy, że rząd uczynił wrogiem publicznym jednorazówki zamiast przyznać się do tego, że do tej pory nie robił nic aby edukować społeczeństwo w zakresie racjonalnej gospodarki odpadami. 

- Do tej pory nie traktowaliśmy poważnie segregacji odpadów ani nie uważaliśmy tego za ważne zadanie - napisała Sirinya Wattanasukchai, felietonistka The Bangkok Post.

Minister środowiska Varawut Silpa-Archa bronił wyśmiewanych w mediach społecznościowych nadawców mówiąc, że kierowali się oni "dobrymi intencjami". Telewizyjną kampanię dotyczącą jednorazowych opakowań porównał zaś do obowiązującej w mediach cenzury wyrobów alkoholowych i tytoniowych.

Minister dodał, że Tajowie szybko się adaptują i na pewno znajdą alternatywy dla plastikowych toreb. Pochwalił też tych, którzy wykazali się inicjatywą i zabierają ze sobą własne opakowania na zakupy. A Tajowie faktycznie szybko się przystosowali do nowej sytuacji.

JL

Żródło: www.thairath.co.th, forum.thaivisa.com, www.bangkokpost.com, Facebook