Problem z kanałem wtryskowym proszę o pomoc
Formy

12 mar 2011, 23:18 Oskaeg

Witam

Jakiś czas temu zamówiłem sobie moją pierwszą formę wykonaną z aluminium którą widać na zdjęciach.

Na wstępie przyznam się ze nie mam zielonego pojęcia jeżeli chodzi o projektowanie i wykonywanie form wtryskowych no i niestety popełniłem poważny jak się później okazało błąd przez który teraz mam więcej roboty.

Chodzi mianowicie o doprowadzenie tworzywa. Z racji tego ze nie mam kasy postanowiłem sam sobie dorobić takie doprowadzenie. Oglądałem inne formy w Internecie i zacząłem kombinować. Zrobiłem mały otwór który widać na kolejnym zdjęciu niestety używając ogromnej siły do wtłoczenia tworzywa przez tak małą dziurkę tylko pourywałem sobie śruby w wtryskarce a jedyne co udało mi się zrobić to taka 4 milimetrowa kuleczka. Pomyślałem ze może będące w formie powietrze blokuje tworzywo i mało myśląc zrobiłem taki mały kanał który widać na zdjęciu żeby odprowadzić to powietrze, ale to niestety nie miało żadnego wpływu. W końcu wziąłem plastikowego żołnierzyka do reki i zobaczyłem jak duże ma kanały wtryskowe przewierciłem więc większy otwór no i udało się kulka powstała.

Jednak ten kanał który miał odprowadzać powietrze strasznie szpeci mi powierzchnie kulki od przodu ponieważ zostaje taki mały „ cycuś” :) no i wygląda to paskudnie.

Pomyślałem zobie ze mogę jeszcze jakoś uratować tą formę. Kulka stanowi osłonkę metalowego pręta. Dlatego muszę ręcznie odcinać doprowadzenie i wiercić dzurkę wiertarką.
Jest to bardzo kłopotliwe dlatego pomyślałem ze można by było zrobić tą formę na takiej samej zasadzie jak formy do kołków rozporowych ( pręt w środku formy ). Tylko nadal pozostaje problem tego doprowadzenia ponieważ tworzywo nawet przy temperaturze formy 80 stopnie nie chce przepłynąć przez tak mały otór i momentalnie stygnie. Wydaje mi się ze problem leży w konstrukcji formy dlatego proszę o pomoc i poradę.

14 mar 2011, 23:01 Oskaeg

Witam piszę ponownie ponieważ nie ma możliwości edycji poprzedniego posta, a wydaje mi się ze źle opisałem problem.

Aby nie komplikować dalej sprawy postaram się jak najprościej napisać o co mi chodzi.

Obrazek pierwszy pokazuje formę w obecnym stanie, ten z zieloną kulką. Mimo że wtryskarka jest mała to ma wystarczającą siłę co widać na obrazku ponieważ tworzywo swobodnie przepływa tym dolnym 1 milimetrowym kanałem (który zrobiłem do odpowietrzania)

Chcę tą formę odwrócić do góry nogami, kanał przez który wprowadzam teraz tworzywo chcę zatkać prętem, który na rysunku jest zaznaczony niebieskim kolorem.

Natomiast kanał 1 milimetrowy chcę przerobić na wtryskowy (jest to zaznaczone kolorem czerwonym).

Tylko ze w tym momencie jestem w początkowym punkcie i moje pytanie jest następujące jak wykonać ten kanał żeby tworzywo swobodnie przepływało przez jedno milimetrową szczelinę tak jak jest to zrobione w profesjonalnych formach.

W moim przypadku tworzywo natychmiast stygnie co jest zaznaczone czerwonym kolorem i uniemożliwia dalszy przepływ może zrobienie większej przestrzeni po bokach kanału spowodowało by ogrzanie formy od wewnątrz a tym samym swobodny przepływ ? Zaznaczyłem to na obrazku trzecim

Racimir

15 mar 2011, 14:45 Spl_lodz

A nie lepiej byłoby zrobić odpowietrzenie po całym obwodzie wypraski na jednej z połówek formy. To po pierwsze, a po drugie, co to za tworzywo?

15 mar 2011, 15:21 Oskaeg

Możliwe ze lepiej dlatego jeżeli możesz napisz coś więcej na ten temat albo podeślij link bądź poleć jakąś książkę gdzie mógłbym na ten temat poczytać. Tworzywo na którym pracuje to Polietylen

15 mar 2011, 16:45 Spl_lodz

A to czytałeś?
Układ wlewowy

16 mar 2011, 12:53 Oskaeg

Wielkie dzięki za linka, Jak by ktoś chciał to na stronie jest reszta artykułów.

5 wrz 2011, 20:23 Oskaeg

Witam po dłuższej przerwie. Piszę w tym temacie ponieważ był poruszony tu wątek kanałów odpowietrzających. Mam problem z zakupionym niedawno granulatem PP robią mi się pęcherze w jednym miejscu i podejrzewam ze może być to spowodowane efektem diesla. Na oryginalnym pp wszystko było ok. Podejrzewam tez zawilgocenie granulatu sprzedawca przyznał się ze tworzywo było na zewnątrz ale twierdzi ze inni nie mają problemów. Nie zrobiłem jeszcze w formie kanałów odprowadzających bo nie bardzo wiem jak się za to zabrać. Znalazłem taki artykuł dotyczący co prawda poliamidu ale jest tam wątek o odpowietrzaniu ( strona 22 ) Oglądałem różne formy w internecie i nie widziałem żadnych kanałów odprowadzających takich jakie są w tym artykule. Jestem ciekawy jak wygląda odpowietrzenie na całej powierzchni, czy mógłby ktoś podesłać jakieś zdjęcie z wymiarami mam frezarkę i mogę sobie dorobić takie odpowietrzenie tylko muszę znać szczegóły :D

Pozdrawiam

13 wrz 2011, 20:32 Piotrzawadzinski

Witam. O ile dobrze pamiętam te wtryskarki nie miały torpedy tylko sita sprężające. Jeżeli nie wstawisz jakiejkolwiek torpedy tworzywo nie popłynie.
Pozdrawiam
P.Z.



Odpowiedz Nowy temat