2010 r. w przemyśle rozlewniczym wód w opakowaniach i napojów bezalkoholowych

Liderzy na polskim rynku napojowym
Według danych AC Nielsen liderem pozostaje marka „Żywiec Zdrój” (Grupa Danone) mająca 19,1 proc. udziału w rynku. Drugą pozycję umocniła Spółka „Nałęczów Zdrój” (Cisowianka) z udziałem na poziomie 8,8 proc. W czołówce znajdują się też„Nestle’ Waters Polska”, „Coca Cola HBC Polska” (krajowy lider w napojach), grupa „Maspex” (krajowy lider w produkcji soków i herbatek), „Agros Nova”, Grupa „Kofola – Hoop”, „Muszynianka”, „Ustronianka”, „Pepsi Cola General Bottlers Poland.”, „Primavera” i „Zbyszko” oraz TG „Bewa”. Systematycznie wzrasta rynek „private label”, który kształtuje się obecnie na poziomie ok. 34 proc. całości polskiego rynku napojów bezalkoholowych i ma tendencję wzrostową.

Przekształcenia własnościowe w polskiej branży rozlewniczej
W 2010 r. nastąpiło kilka istotnych zmian właścicielskich dla rynku napojów bezalkoholowych w Polsce. Po wielu latach został sprywatyzowany Zespół Uzdrowisk Kłodzkich SA w Polanicy Zdroju (marka „Staropolanka”), którego nowym właścicielem został Kombinat Górniczo – Hutniczy Miedzi. Również nowego właściciela posiada „Womir – Spa Sp. z o.o.”, którym stała się grupa „Danone”. Natomiast 50 proc. udziałów tej grupy w rozlewni „Polska Woda” w Aleksandrii zostało przejęte przez grupę „San Benedetto”. Ponadto doskonale znany w branży rozlewniczej Marek Jutkiewicz kupił od KWB Bełchatów rozlewnię „TG BEWA”. Odnotować należy również uruchomienie nowego zakładu rozlewającego wodę do opakowań HOD (coolery) przez „Nestle’ Waters Polska” w Rzeniszowie k/Częstochowy.


Ciągle dużo mówi się o postępującym, nieuchronnym procesie dalszej globalizacji gospodarki, co dotyczy również branży rozlewniczej. Trudno jednak o szczegóły, ponieważ są to sprawy, które rozstrzygają się w zacisznych gabinetach głównych decydentów i trudno się temu dziwić. Z pewnością najsłabszym trudno będzie przetrwać.

Nowości rynkowe i działania promocyjne
Rok 2010 obfitował podobnie jak w poprzednich latach zmianami w wizerunku opakowań i etykiet oraz poszerzeniem swojego portfolio przez bardzo wielu producentów.

W marcu do sprzedaży trafiła „Cisowianka Perlage” z nową etykietą z wizerunkiem Fryderyka Chopina. Również na początku roku pojawiły się na półkach sklepowych produkty marki „Piwniczanka” w nowej, odświeżonej formie, podobnie jak i „Ustronianki”, która ponadto wprowadziła do sprzedaży wodę z dodatkiem jodu.

2010 r. przyniósł w Polsce zmianę wizualizacji marki ikony – „Pepsi”. Modyfikacji, oprócz logo, uległa także główna czcionka oraz grafika na opakowaniach. Wymienić należy m.in. nową ofertę „Coca Coli” w postaci wprowadzenia na polski rynek nowego innowacyjnego produktu należącego do portfolio marki „Burn – Burn Shot”. Dzięki specjalnej formule zawierającej aktywne składniki i witaminy „Burn Shot” będący suplementem diety dostarcza konsumentom natychmiastowego zastrzyku energii. Jest on jednym z pierwszych tego typu produktów na polskim rynku.

Czytaj więcej:
Analiza 394
Rynek 1089
Butelki 289