Na co zwracamy uwagę wybierając opakowanie?


Otóż okazuje się, że według nich projektanci opakowań najbardziej powinni stawiać na czytelność i jakość przekazywanych informacji, potem liczy się funkcjonalność przechowywania, łatwość pakowania i transportu, nieszkodliwość dla środowiska, łatwość otwierania, łatwość pozbycia się go, wielkość, materiał użyty do wykonania, kształt i na samym końcu kolorystyka.

Czy faktycznie barwa opakowania ma stosunkowo najmniejsze znaczenie?

Kolejne badania przynoszą odpowiedź, że tak nie jest. Oto bowiem kolor jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na nasze emocje. I choć jego odbieranie jest mocno zindywidualizowane, to jednak zdaniem speców od marketingu i danych empirycznych, niebieskie opakowanie oddala optycznie produkt na sklepowej półce, a czerwone przybliża. Kolor żółty powiększa opakowanie, a czerwony zwiększa zainteresowanie. Złoto, czerń oraz barwy ciemne połyskujące dodają z kolei opakowaniu prestiżu.

Specjalne testy pokazują też, że kolor decyduje również o tym, w jaki sposób postrzegamy dany produkt. W jednym z nich poproszono grupę kobiet o ocenę jakości kawy podanej w różnokolorowych filiżankach. Kawa w poszczególnych filiżankach nie różniła się absolutnie niczym, była rozlewana z tego samego naczynia.

Wyniki testu były interesujące. Po skosztowaniu, respondentki uznały, że najbardziej odpowiada im kawa podawana w czerwonych filiżankach. Ma najlepszy smak. Ta serwowana w brązowych została aż przez 75 proc. badanych uznana za zbyt mocną. Kawa w niebieskiej filiżance została potraktowana jako najłagodniejsza, a w żółtej jako najsłabsza.

O czym to wszystko świadczy? Rola opakowań jest trudna do przecenienia. Przyciągają one nasza uwagę, informują o promocjach, budują oczekiwanie w stosunku do marki i produktu oraz są pierwszym czynnikiem, który komunikuje nam o istnieniu w danym miejscu konkretnego towaru.

Kongres Innowacyjny Packaging 2008 odbył się w ubiegły czwartek i piątek w Warszawie. Odbywał się pod hasłem „Opakowania komunikujące wartość marki”. Organizatorem była firma Informedia Polska.

Czytaj więcej: