Drukuj

Opakowania na Nowy Rok

Opakowania na Nowy Rok
Okres bożonarodzeniowo – noworoczny to czas, w którym producenci opakowań prześcigają się w opracowywaniu coraz bardziej wymyślnych propozycji, które mają być jeszcze lepiej znajdowane w punktach sprzedaży.

Szybkie rozpowszechnianie się trendów powoduje nieustanne poszukiwania sposobów na odróżnienie się opakowań i co za tym idzie produktów. Przykładem z tego tylko sezonu są choćby kaszerowane srebrnym materiałem opakowania. Jest to trend coraz bardziej rozwijany, ponieważ zapewnia efekt wysokiej jakości i w przyjemny sposób oddziałuje na zmysł wzroku i dotyku.

Na wybór materiału w dużej mierze wpływa również fakt, że musi on wytrzymać proces pakowania. Dlatego materiały o szczególnych efektach wizualnych i dotykowych dobierane są indywidualnie do produktów. Szereg firm chce by ich opakowanie wywoływało wyjątkowy efekt. Wykończenie powierzchni musi spełniać coraz to wyższe wymagania. Kolorowe kaszerowane folie, hologramy, folie z efektem 3D, stosowane dla niektórych marek, wywołują efekty, których nie da się osiągnąć za pomocą wyłącznie technik drukarskich.

Zastosowanie dodatkowych metod uszlachetniania powoduje, że opakowanie przyciąga spojrzenie. Staje się ono wartościowym przedmiotem, stanowiącym doskonałe połączenie marki, opakowania i zawartości. Producenci bez ustanku poszukują zatem nowych farb, lakierów i folii, które dawałyby unikalną korzyść, nabywaną wraz z zakupem, tworząc unikalną propozycje sprzedaży.

Najważniejsze trendy opakowań na produkty cukiernicze – tak chętnie nabywane w okresie kończącym rok - wyznaczane są przez powierzchnie drukowane z wyszukanymi wykończeniami. Druk wielobarwny i połączenia różnych technik drukarskich stały się już niemal standardem. Popularność zyskuje także zastosowanie wysokiej jakości papierów kredowych i wykończenie za pomocą lakierów, specjalnych farb, tłoczeń i folii.

W zależności od produktu, kanałów jego dystrybucji, zastosowania i żywotności samego druku, zaprojektowanie opakowania oddziałującego na kilka zmysłów wymaga połączenia konstrukcji z materiałem, jego nadrukiem i wykończeniem. Same projekty wymagają również dużej wiedzy technicznej z zakresu zdolności krycia farby, ale także neutralności smakowej i zapachowej.

Przykład z ostatnich dni: jeden z producentów czekolady poszerzył swój asortyment o czekoladę oferowaną w pomysłowym opakowaniu w kształcie sejfu, wykonanym z białej blachy. Złoty sejf zawiera 200 g czekolady w formie banknotów i dwóch czekoladowych "sztabek złota" owiniętych w folię ze złotym nadrukiem. Opakowanie z białej blachy składa się z dwóch części, przy czym górna część - wieko - jest otwieralna. Na wieku i korpusie znajduje się tekst i elementy graficzne, które zostały naniesione metodą tłoczenia wklęsłego i tłoczenia reliefowego.

Zdaniem producenta, największym problemem było osiągnięcie wiernego złotego odcienia. Wymogu tego nie udało się spełnić przy użyciu złotego lakieru - rozwiązanie przyniósł dopiero trójkolorowy złoty nadruk.

Opakowanie posiada dodatkowo cztery wycięte okienka wyściełane przezroczystą folią z polichlorku winylu, którą na miejscu przytrzymuje sam produkt, a także zrolowany dolny brzeg opakowania. Obydwie „sztabki złota” umieszczone są w specjalnej folii ze złotym nadrukiem. W wieku opakowania znajduje się wąskie nacięcie do wrzucania monet, które można wykorzystać w charakterze skarbonki.

W całym przemyśle zauważalne jest ponadto dążenie do wprowadzania tzw. ochronnego kodowania, które jest stosowane do numerowania składanych opakowań. Dzięki temu, opakowania można oznaczać w sposób zapewniający optymalną ochronę produktu. Co więcej, naklejki zabezpieczające na opakowaniach zwalniają detalistę z konieczności męczącego mocowania środków zabezpieczających na towarze.

W przemyśle opakowaniowym zwiększa się też trend nastawiony na specjalne konfiguracje maszyn. Ten postęp obejmuje wiele aspektów, z których większość pociąga za sobą poprawę jakości i udoskonalenia. Efektywność produkcji można podnieść poprzez połączenie kilku różnych jej etapów w jeden proces. Pozwala to na osiągnięcie natychmiastowych rezultatów, które można szybko ocenić.

Czytaj więcej: Opakowania 987