
Reifenhäuser wykorzysta targi K 2025 do zaprezentowania Reifenhäuser Next – nowej marki i portfolio przemysłowych narzędzi AI ukierunkowanych na ograniczenie niedoboru kadr na halach produkcyjnych oraz poprawę całkowitej efektywności wyposażenia w przetwórstwie tworzyw. Firma wskazuje na utrzymujące się ograniczenia kadrowe, przytaczając dane, że 86 proc. przedsiębiorstw w Niemczech i 74 proc. na świecie dotkniętych jest brakiem wykwalifikowanych pracowników, a firmy produkcyjne zajmują piąte miejsce wśród branż. Podejście łączy najnowsze rozwiązania AI z dekadami know-how w zakresie wytłaczania i danymi z pracujących instalacji, aby wspierać dostępność, wydajność i jakość. Rdzeniem jest chatbot AI, który ma pomagać nawet mniej doświadczonym operatorom szybko realizować złożone zadania, ograniczając przestoje, nakład pracy serwisowej i odpady. Jan Karnath, Chief Digital Officer Grupy Reifenhäuser, powiedział - Google, OpenAI i inni już imponująco pokazują, co rozwiązania AI potrafią w sektorze konsumenckim. Jednak AI jest tylko tak inteligentna, jak dane, na których została wytrenowana. Dodał, że firma osadziła swoje kompetencje inżynieryjne, serwisowe i procesowe w unikatowym na rynku rozwiązaniu. Portfolio Next jest uporządkowane w trzy strumienie produktowe, które się zazębiają: inteligentne wsparcie, ustrukturyzowane uczenie i podejmowanie decyzji oparte na danych.
Next.AI – inteligentne systemy asystujące
Next.AI koncentruje się na chatbotcie AI, który zapewnia wsparcie w czasie rzeczywistym operatorom maszyn i zespołom serwisowym podczas bieżącej pracy. Asystent wykorzystuje wiedzę Reifenhäuser w obszarach inżynierii, serwisu, utrzymania ruchu i technologii procesów oraz, jeśli użytkownik tego chce, jego dokumentację i dane produkcyjne na żywo. Za pomocą prostych poleceń tekstowych operatorzy otrzymują natychmiast wykonalne rekomendacje, np. w przypadku problemów jakościowych, co pozwala osiągać optymalne wyniki przy mniejszym doświadczeniu. Jak mówi Karnath - Nasze systemy asystujące działają jako stali towarzysze zespołów produkcyjnych. Nie tylko dostarczają szybkich rozwiązań problemów, ale w przyszłości będą także generować proaktywne alerty i propozycje optymalizacji.
Chatbot NEXT.AI wspiera operatorów maszyn podczas bieżących operacji i dostarcza natychmiast wykonalne rekomendacje poprzez proste polecenia tekstowe (prompty).
Next.Learning – wiedza jako dźwignia wydajności
Next.Learning łączy szkolenia na miejscu z cyfrową platformą edukacyjną, aby budować i utrzymywać kompetencje mimo rotacji personelu. Treści są dostosowywane do potrzeb klienta i stale dostępne dla nowych pracowników. Z wykorzystaniem awatarów AI klienci mogą korzystać ze szkoleń wirtualnych w ponad 100 językach, a treści można szybko dostosować na życzenie do specyficznych wymagań. Karnath wyjaśnia - Dzięki przetwarzaniu języka naturalnego demokratyzujemy wiedzę specjalistyczną dla naszej globalnej bazy klientów w zupełnie nowym wymiarze. Pierwsze projekty pilotażowe przyniosły bardzo pozytywne opinie i pokazują wartość dodaną naszego rozwiązania, zwłaszcza dla klientów międzynarodowych, których pracownicy produkcyjni posługują się różnymi lokalnymi językami i np. nie mają wystarczających kompetencji w języku angielskim.
Dzięki tzw. awatarom AI, Next.Learning oferuje wirtualne szkolenia w ponad 100 językach.
Next.Data dla praktycznych wniosków
Strumień Next.Data umożliwia producentom czerpanie wartości z danych produkcyjnych dzięki solidnym integracjom, takim jak OPC UA czy GraphQL, z agregacją i wizualizacją w przejrzystych pulpitach przy użyciu pakietu aplikacji ExtrusionOS. Stworzony z myślą o wytłaczaniu tworzyw i branży opakowań, ExtrusionOS obsługuje analizy w czasie rzeczywistym oraz automatyczne obliczanie OEE, wspierając podejmowanie decyzji opartych na danych.
Ścieżka integracji i oczekiwany efekt
Reifenhäuser łączy Next.AI, Learning i Data zgodnie z wymaganiami klienta i poziomem integracji, tworząc dostosowaną ścieżkę wdrożenia przemysłowej AI. Karnath podsumowuje - Dzięki strumieniom produktowym Reifenhäuser Next zapewniamy naszym klientom spersonalizowaną drogę wdrożenia przemysłowej AI. W zależności od potrzeb łączymy rozwiązania Next.AI, Learning i Data, dobieramy odpowiedni poziom integracji i w ten sposób tworzymy podstawę do doskonałości operacyjnej w pracy linii. Najnowsze badania wskazują, że przemysłowa AI może zwiększyć OEE nawet o 15 proc., m.in. dzięki ograniczeniu przestojów i odpadów nawet o 20 proc.* Dodatkowych oszczędności należy oczekiwać w utrzymaniu ruchu dzięki optymalizacji serwisu i planowania części zamiennych. Reifenhäuser Next koncentruje się na ukierunkowanej integracji AI ze środowiskiem produkcyjnym, aby wykorzystać ten potencjał i osiągać trwałe usprawnienia.
*Źródło: badanie MPG dotyczące niedoboru wykwalifikowanych pracowników w 2025 r.