Drukuj

Serwis Plastech.pl analizuje rynek folii termokurczliwej

Serwis Plastech.pl analizuje rynek folii termokurczliwej
Trzy firmy dzielą między siebie rynek folii termokurczliwej w Polsce. Są to Dekofilm Polska, TB Opakowania oraz Eurofilms. Działają w sektorze, który stale się rozwija i jest wart ok. 100 mln zł.

Folia termokurczliwa powstaje z mieszanki, której głównym składnikiem jest polichlorek winylu. Wykorzystuje się ją do pakowania artykułów kosmetycznych, chemicznych, papierniczych oraz poligraficznych. Ze względu na bardzo dobrą kurczliwość w niskich temperaturach oraz niewielką grubość najczęściej wykorzystywana jest do pakowania produktów o małej masie i małych rozmiarach. Dla przykładu są to różnego typu pakiety promocyjne, gry planszowe, puzzle, kosmetyki, artykuły higieniczne, płyty kompaktowe, kasety audio i wideo, artykuły biurowe, albumy fotograficzne, wyroby z tworzyw sztucznych.

Rynek folii termokurczliwej PVC w Polsce
Zapotrzebowanie na folię termokurczliwą w naszym kraju jeszcze do 1995 r. było w całości pokrywane przez import. Głownymi dostawcami były Włochy i Hiszpania. Nieco mniej towaru pochodziło natomiast z Izraela, Turcji, Niemiec i Portugalii. Polski rynek rozwinął się w latach 1995 - 2002.

Obecnie zużycie folii termokurczliwych PVC w naszym kraju wynosi prawie 8 tys. ton rocznie. Jeszcze trzy lata temu wynik ten był słabszy o blisko 2 tys. ton. Zużycie tego produktu ma tendencję wzrostową. W ostatniej dekadzie rosło w tempie około 5 proc. rocznie. Mimo stałej progresji wciąż daleko nam do krajów Europy Zachodniej.

Siłą napędową wzrostu rynku folii termokurczliwej PVC jest handel detaliczny generowany w największej mierze przez sieci hipermarketów. Wraz z ich rozwojem, coraz powszechniejsze stało się bowiem pakowanie produktów i ciągłe ulepszanie estetyki opakowań oraz ich ochrony przed wszelkimi zabrudzeniami.

Wzrost zapotrzebowania na folie termokurczliwe następuje również dzięki rozwijającym się wielkim sieciom handlowych. Oferują one bowiem wyroby pakowane po kilka sztuk w opakowaniach zbiorczych. Wysoka przezroczystość użytej folii podnosi walory estetyczne produktów.