Wygląd opakowań zmienia się co kilka tygodni


Po co klientom nowe opakowania? Można wyróżnić wiele przyczyn tych zmian. Niektóre spowodowane są tym, że firmy starają się zmniejszyć wielkość opakowań i w ten sposób zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. Inne zmiany biorą się z wprowadzenia nowego podejścia do starego produktu.

Dla przykładu Orbit sprzedaje dziś gumy do żucia w butelkach pasujących do samochodowego uchwytu na kubki. Niektóre marki chwalą się tym, że ich opakowania środków czystości są tak estetyczne, że można trzymać je na widoku, a nie koniecznie chować w szufladach czy szafkach.

Evian jest jedną z firm, która wykorzystuje opakowania, aby nadać zwykłym produktom rangę luksusowych - na przykład woda w "pałacowych butelkach" trafia do restauracji i hoteli. Butelka ma elegancką łabędzią szyjkę i spoczywa na małej srebrnej tacce. Technologia również jest czynnikiem wymuszającym zmiany - chociażby takie jak wprowadzenie termochromatycznych barwników w etykietach Coors, dzięki czemu kolor gór na etykiecie zmienia się wraz z temperaturą piwa w butelce.

butelka szamponu SuaveW ciągu kolejnych kilku lat, ludzie pijący Pepsi, być może będą czuli charakterystyczny aromat gdy otworzą puszkę - na przykład aromat dzikiej wiśni będzie unosił się z puszki Wild Cherry Pepsi. Dyrektorzy firm, zastanawiają się również nad wprowadzeniem puszek, które przy otwarciu będą rozpylały delikatną wodną mgiełkę, jednak koszt takich opakowań póki co jest zbyt wysoki, więc pomysł będzie musiał poczekać.

Laurent Nielly, który zarządza rozwojem projektów opakowań Pepsi w Ameryce Północnej, twierdzi, że młodzi ludzie - główny cel Pepsi - mają krótszy czas skupienia uwagi niż starsze pokolenia i dlatego wzornictwo puszek i butelek musi się częściej zmieniać.

Pepsi eksperymentuje z nowymi projektami na butelkach napoju Mountain Dew, sprzedając aluminiowe butelki z wzorami przypominającymi graffiti, które zmienią się 12 razy, od maja do października.

Niektóre firmy badają technologię umieszczania elektronicznego chipu i małego głośniczka wewnątrz opakowania. Ten pomysł może przynieś szczególnie dobre rezultaty dużym firmom takim jak Unilever, który chciałby zastosować promocję krzyżową między swoimi licznymi markami.
Dyrektorzy marketingu są przekonani, że w miarę jak koszt takich chipów będzie spadał, tego typu technologie będą coraz częściej pojawiać się na sklepowych półkach.

Wszystkie te przeróbki opakowań mogą sprawić, że wyprawa do sklepu spożywczego stanie się ciekawsza. Mogą też jednak powodować u kupujących uczucie zagubienia, jeżeli nie wręcz rozdrażnienie.

Jeśli jednak firmy będą mądrze korzystać ze zdobyczy techniki, nowy trend w projektowaniu opakowań może okazać się potężnym narzędziem. To coś, co odwróci uwagę klientów od innych produktów, spowoduje, że więcej czasu spędzą w pobliżu stoiska z danym produktem i być może go kupią.

Czytaj więcej:
Rynek 1087